This thesis aims to provide an overview of how certain gendered narrative tropes have made their way from action-adventure film and television into video game stories of the same genre, of the...Show moreThis thesis aims to provide an overview of how certain gendered narrative tropes have made their way from action-adventure film and television into video game stories of the same genre, of the differences that have arisen between these types of media, and of why we can recognise these differences. It does so through an analysis of the 21st century in television and film, in order to outline gendered tropes regularly found in these media. This is followed by a discourse analysis of three case studies: Tomb Raider (2013), Horizon Zero Dawn (2017) and The Last of Us: Part II (2020).Show less
“Women rights are human rights” of “the future is female”, dit zijn inmiddels veel gehoorde uitspraken. Er is steeds meer aandacht voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Ook diversiteit in de...Show more“Women rights are human rights” of “the future is female”, dit zijn inmiddels veel gehoorde uitspraken. Er is steeds meer aandacht voor gelijkheid tussen vrouwen en mannen. Ook diversiteit in de media is erg belangrijk, schrijven Hoks & Eliasar (2017), diversiteit zorgt voor een meer open blik en acceptatie van diverse standpunten van verschillende groepen. Bovendien is het de taak van de media het goede voorbeeld te geven: wanneer media bestaande verschillen versterken en bevestigen, zal dit bijdragen aan genderongelijkheid (Segijn, et al., 2014: 309). Naar gelijkheid tussen vrouwen en mannen is al veel onderzoek gedaan, zowel in Nederland als in het buitenland. Deze onderzoeken gingen over de aanwezigheid van vrouwen in de media, maar ook over de aanwezigheid van vrouwelijke wetenschappers in de media. Bij eerder uitgevoerd onderzoek werden vooral offline uitingen onderzocht. Zoals aanwezigheid van vrouwelijke wetenschappers in de krant, op tv of in wetenschappelijke magazines. In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de online berichtgeving van de drie grootste Nederland- se nieuwsmedia onderzocht op representativiteit. Het doel van dit onderzoek is een beeld krijgen van hoe de verhouding tussen vrouwen en mannen in online berichtgeving van de grootste Nederlandse nieuwsmedia is. Maar vooral hoe de vrouw met wetenschappelijke achtergrond wordt gerepresenteerd in online berichtgeving en inzicht krijgen in hoe representatief de grootste Nederlandse nieuwsmedia zijn. Om hier achter te komen is voor deze scriptie de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Hoe worden vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond gerepresenteerd in online berichtgeving van de grootste Nederlandse nieuwsmedia? Dit wordt in deze scriptie onderzocht door middel van kwantitatieve en exploratieve kwalitatieve inhoudsanalyse. De kwantitatieve inhoudsanalyse is uitgevoerd door middel van een zogeheten samengestelde week. Berichten uit een periode van 30 juni t/m 31 december 2019 zijn onderzocht. Bij de exploratieve inhoudsanalyse wordt in de gevonden data gezocht naar patronen en overeenkomsten. De inhoudsanalyse toont aan dat vrouwen in online berichtgeving veel minder aan het woord zijn dan mannen. Van de gevonden rollen werd 63% gevuld door mannen en 20% door vrouwen. Vrouwen zijn in alle onderzochte rollen minder aan het woord dan mannen, het hoogste aandeel vrouwen is 30%, namelijk in een rol als prominent persoon of journalist. Ook zijn vrouwen minder in beeld bij online berichtgeving dan mannen. Bovendien zijn vrou- wen anders in beeld dan mannen, blijkt uit de exploratieve kwalitatieve inhoudsanalyse. Vrouwen zijn vaak meer close-up, meer casual gekleed en minder vaak in een werksetting in beeld dan mannen. Van het aantal personen met een wetenschappelijke achtergrond was meer dan drie kwart van de personen mannelijk en iets meer dan een kwart (19%) vrouwelijk. Ook de manier van presenteren van vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond verschilt met die van mannen. Mannen worden vaker bij hun achternaam genoemd en de functie van mannen wordt vaker genoemd. Vrouwen worden juist vaker ook bij hun voornaam genoemd. Dit betekent dat vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond niet goed gerepresenteerd en gepresenteerd worden in online bericht- geving van de drie grootste Nederlandse nieuwsmedia. Sterker nog, van geen enkele andere onderzochte rol is er sprake van representativiteit in de nieuwsmedia. De verhoudingen tussen vrouwen en mannen aan het woord en in beeld in online berichtgeving zijn scheef en deze komen niet in de buurt van de werkelijke verhoudingen in Nederland. Een eventueel vervolgonderzoek naar vrouwen met een wetenschappelijke achtergrond in online berichtgeving, kan zich richten op het verzamelen van data via social media, hierbij kan dan ook meer visuele data verzameld worden. Voor het vervolgonderzoek is het dan ook belangrijk om data te verzamelen van alle nieuwsmedia uit Nederland. Zo kan het corpus veel verder worden uitgebreid en ontstaat een vollediger beeld.Show less
In the last few decades, there has been an emergence of feminist texts that relate themselves to Homer’s renowned myths, The Iliad and The Odyssey. Inspired by these feminist narratives that...Show moreIn the last few decades, there has been an emergence of feminist texts that relate themselves to Homer’s renowned myths, The Iliad and The Odyssey. Inspired by these feminist narratives that revolve around the centring of the female characters within a myth, this thesis poses an analysis of the emergence and importance of mythmaking by women writers. In my research, I have focused on Pat Barker’s The Silence of the Girls Madeline Miller’s Circe, two of the most recent examples of feminist mythmaking. Both Barker and Miller are able to give a voice to women that have often been silenced in ‘classic’ myths: Briseis and Circe. The texts foreground the complexity of their female protagonists by relating their stories to the patriarchal world surrounding them. Building onto this, both texts reflect on mythmaking and storytelling on an overarching level, thereby offering us a subtle critique on the way myths have been written and read in the past. Strikingly, scholars have recently studied these feminist mythmakings as mere ‘rewritings’ or ‘fictionalisations’ of Homer’s ‘classics’. The effect is a limiting analysis in which the true intertextuality of the stories gets lost in a restricting methodology. In this thesis, I propose a new way to analyze these mythmakings in an appropriate and respectful way, by using the concept of ‘mosaic mythmaking’.Show less
This thesis aims to examine the conventions governing both photojournalism and art with regard to war photography. More specifically, how are conventions in representations of war in...Show moreThis thesis aims to examine the conventions governing both photojournalism and art with regard to war photography. More specifically, how are conventions in representations of war in photojournalism interrogated by artists and what conventions in turn govern artistic approaches to war photography? The relationship between art and war photography will be examined in relation to three artworks, which present a complementary approach towards the discussed issues.Show less
What is the function of the hacker in Deleuze's society of control? Is the hacker a form of resistance, or does the hacker have another function? This question will be the guideline in this thesis,...Show moreWhat is the function of the hacker in Deleuze's society of control? Is the hacker a form of resistance, or does the hacker have another function? This question will be the guideline in this thesis, which uses the theoretical texts of Foucault, Deleuze, and Galloway to create a theoretical framework through which the hacker types of the manifestos of Anonymous, The Invisible Committee, and McKenzie Wark's A Hacker's Manifesto will be analyzed in the television series Mr. Robot, and the video games Watch Dogs and Watch Dogs 2. In the conclusion, the hacker is seen as a persona that has a different position, because of his knowledge of protocol, yet resisting the power while working in this protocol remains difficult.Show less
This thesis examines the cinematic cyborg as a figure which embodies technophobic fears expressed in film. By exploring the cyborg's representation, I will show how its portrayal in film expresses...Show moreThis thesis examines the cinematic cyborg as a figure which embodies technophobic fears expressed in film. By exploring the cyborg's representation, I will show how its portrayal in film expresses these technophobic fears, which are, as I will show, interwoven with xenophobia. The cyborg is viewed here as a figure in which technophobia and xenophobia collide. I will examine the so-called preferred meaning expressed in my case studies, which are eight films featuring a cyborg protagonist released in a period of three decades. Moreover, I will compare these messages to see if and how the expressions of technophobia differ and whether they change over time.Show less