Om het samenwerkingsproces zo goed mogelijk te laten verlopen is het van belang dat leerlingen gemotiveerd zijn om samen te werken (Saab, Van Jolingen & Hout-Wolters, 2009). In deze studie is...Show moreOm het samenwerkingsproces zo goed mogelijk te laten verlopen is het van belang dat leerlingen gemotiveerd zijn om samen te werken (Saab, Van Jolingen & Hout-Wolters, 2009). In deze studie is onderzocht of motivatie beïnvloed kan worden door peer-modeling. De modeling werd gedaan door een korte film te tonen waarin peers vertellen over het nut van samenwerkend leren. Zo laten zij bijvoorbeeld weten dat je door uit te leggen de stof zelf beter leert onthouden, door feedback te geven en te krijgen meer leert en dat je later voor je werk ook moet samenwerken. Er deed een groep van 159 vmbo-leerlingen, uit de eerste twee klassen van twee scholen, mee aan het onderzoek. Van deze groep kregen 84 leerlingen de film met peer-modeling te zien. De resultaten van de experimentele conditie werden vergeleken met die van een vergelijkbare controlegroep. Het experiment werd gedaan met herhaalde metingen. Voor en na het zien van de film werd door de proefpersonen een vragenlijst ingevuld over het nut van samenwerken, de competentiebeleving en intrinsieke motivatie. Na het invullen van de vragenlijst werd er in groepjes van vier aan een jigsaw samenwerkingstaak gewerkt. Afsluitend werden de leerlingen gevraagd een vragenlijst in te vullen over hun beleving van het samenwerkingsproces. Uit de resultaten blijkt dat peer-modeling een klein positief effect had op de concepties over het nut van samenwerken en een middelgroot effect op de intrinsieke motivatie voor samenwerken. Daarentegen bleek de competentiebeleving afgenomen na het zien van het peer-modeling filmpje. De resultaten van de uitvoering van de samenwerkingstaak van de controlegroep waren significant hoger dan die van de experimentele groep.Show less
Samenwerkend leren creëert een unieke context waarbinnen leerlingen in een groep potentieel meer leren dan wanneer zij individueel zouden opereren. Binnen het daltononderwijs worden leerlingen...Show moreSamenwerkend leren creëert een unieke context waarbinnen leerlingen in een groep potentieel meer leren dan wanneer zij individueel zouden opereren. Binnen het daltononderwijs worden leerlingen opgevoed om te functioneren in een maatschappij waarin mensen samenwerken Tijdens dit onderzoek is getracht antwoord te vinden op de vraag: Wat is de relatie tussen de door leerlingen vertoonde samenwerkingsvaardigheden en het resultaat van een groepstaak voor leerlingen in het Nederlandse daltononderwijs? Het onderzoek heeft plaatsgevonden op Nederlandse daltonbasisscholen in de provincie Zuid-Holland, waaraan N=259 leerlingen hebben meegewerkt, verdeeld over vier scholen. Hiervan is van 10 groepjes van vier leerlingen de samenwerking gefilmd, en zijn protocollen getranscribeerd en gecodeerd voor een aparte analyse. Voor de groepen kan worden gezegd dat het stellen van vragen, het beantwoorden van vragen en de mate waarin leerlingen bezig zijn met andere zaken dan de taak, van invloed zijn op de hoogte van het behaalde groepsresultaat. De perceptie van leerlingen over de kwaliteit van de samenwerking is getoetst aan de hand van een content analyse. Leerlingen zijn hoofdzakelijk tevreden over de kwaliteit van samenwerken tijdens de groepstaak en noemen algemeen goed kunnen samenwerken, goed overleg tussen groepsleden over de taak en het leveren van gelijke bijdrage aan het groepsproces als belangrijkste voorwaarden voor een goede samenwerking. Daarnaast doen een slechte taakverdeling tijdens de uitvoering van de taak en het vertonen van storend gedrag juist af aan een goede samenwerking. Voor deze steekproef bleek geen verschil te bestaan in de door goede of door minder goede groepen vertoonde communicatieve en regulatieve activiteiten tijdens de uitvoering van de taak. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen bijdragen aan de kennisbasis over wat samenwerkend leren effectief middel maakt voor het leerproces van basisschoolleerlingen in het daltononderwijs. Toekomstig onderzoek kan het beeld wat bestaat over welke vaardigheden voor leerlingen belangrijk zijn voor samenwerkend leren nuanceren.Show less