Children diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) often face unique challenges when navigating the social landscape of the primary school environment, which impacts their ability to develop...Show moreChildren diagnosed with autism spectrum disorder (ASD) often face unique challenges when navigating the social landscape of the primary school environment, which impacts their ability to develop and maintain friendships. This study therefore investigated the relationship between the social interactions of children with ASD and their friendships by examining the total time spent in social contact during school breaks and its association with the number of incoming friendship nominations at school. A sample of 100 children aged 6 – 14 years (Mage = 10.75), which consisted of 48 children with ASD and 52 children without ASD from two special education schools participated in the study. The total time spent in social contact during school breaks was measured using Radio Frequency Identification (RFID) on the playground. The number of incoming friendship nominations was recorded via peer nominations. Contrary to expectations, the results showed no significant relationship between total time of social contact and incoming friendship nominations, regardless of the ASD status. Notably, although children with ASD spent less time in social contact on average, they received a similar amount of incoming friendship nominations compared to children without ASD. These findings indicate that the link between social behavior and friendship formation in children with ASD may be more complex than assumed, and suggest that children with ASD may achieve friendships without pursuing typical patterns of social contact. Furthermore, these results suggest that quantity of social contact may not be the only determinant of friendships. Instead, factors such as the quality of this contact may further influence friendships, highlighting the need for future qualitative research.Show less
Physical activity (PA) and social interaction (SI) are often challenging for autistic children, especially during recess at school. The aim of this study was to identify the PA levels and social...Show morePhysical activity (PA) and social interaction (SI) are often challenging for autistic children, especially during recess at school. The aim of this study was to identify the PA levels and social interaction and to examine the relationship between the PA levels and SI. Participants included fifty-three children diagnosed with ASD between the ages of 4 and 13 years. Multi-motion receivers measured PA levels and (1) video observations and (2) proximity sensors (RFID) resulted in data for SI. Results showed that, during recess, a significant difference was found between sedentary activity and light-to-moderate and vigorous activity. More time was spent in sedentary activity. Also, according to the proximity sensors, autistic children spent more time in interaction than alone. However, for the video observations, autistic children spent more time alone than in interaction, but this difference was insignificant. A positive correlation was found between vigorous activity and interaction time (RFID). Supporting the notion that PA is positively correlated to SI. Further research is necessary to minimize the limitations and to better understand the needs regarding PA and SA in autistic children during recess.Show less
Er zijn veel factoren die meespelen in het behalen van goede schoolprestaties. In dit onderzoek wordt gepoogd een beeld te schetsen van de invloeden van vriendschapskwaliteit en thuissituaties op...Show moreEr zijn veel factoren die meespelen in het behalen van goede schoolprestaties. In dit onderzoek wordt gepoogd een beeld te schetsen van de invloeden van vriendschapskwaliteit en thuissituaties op de schoolprestaties van adolescenten. Verder wordt er gekeken of de vriendschapskwaliteit een goede voorspeller is voor het geluk van de adolescent. Deze invloeden zijn veel veranderd in verband met de huidige Covid-19 pandemie. Adolescenten zijn meer op zichzelf aangewezen en hebben een andere schoolsetting. Dit onderzoek probeert dit in kaart te brengen te brengen door een analyse van een opgezette vragenlijst. Diverse zelf-rapportage vragenlijsten zijn afgenomen bij 160 adolescenten, 11 tot 15 jaar oud. De vragenlijst bevat vragen betreffende de thuissituatie, vriendschapskwaliteit, schoolprestatie en het level van geluksgevoel bij de adolescent. Uit de meervoudige regressieanalyse bleek dat de vriendschapskwaliteit een goede voorspeller is van de schoolresultaten adolescent. Verder heeft het onderzoek aangetoond dat een hogere vriendschapskwaliteit een hogere score op geluk voorspelt. We kunnen daardoor zeggen dat vriendschapskwaliteit een belangrijke factor voor zowel prestaties op school als een hoge score op geluk. Een belangrijke implicatie van dit onderzoek betreft de hoeveelheid vragen in de zelf-rapportage vragenlijst. Voor een completer beeld zouden er meer vragen gebruikt kunnen worden. Verder kan het gebruik van zelf-rapportage vragenlijsten ook zorgen voor onnauwkeurigheden. Voor verder onderzoek naar dit onderwerp zou er gekeken kunnen worden naar de visie van ouders en docenten om zo een accurater beeld te vormen van de adolescent.Show less
This study investigated whether gender and motivation influence the academic achievement of schoolchildren between the ages of 7 and 12. School achievement was measured using the the “Centraal...Show moreThis study investigated whether gender and motivation influence the academic achievement of schoolchildren between the ages of 7 and 12. School achievement was measured using the the “Centraal Instituut voor ToetsOntwikkeling” (CITO) test for technical reading, spelling and math. Motivation was measured using the “Prestatie Motivatie Test voor Kinderen” (PMT-K). It is a general assumption that girls perform better than boys when it comes to language skills. Boys on the other hand do better in math. This study focused on these differences with an independent t-test. It was also examined with a multiple regression if motivation influenced these differences in school achievement. It was expected that motivation and gender influenced academic achievement. Boys should be better in math and girls in spelling and comprehensive reading. Boys and girls should be evenly motivated. The results showed that boys scored significantly higher on math skills than girls. Surprisingly, no significant differences were found for reading and spelling. Furthermore, no significant differences were found for achievement motivation. However, girls scored higher on the subscales negative social anxiety and social desirability and boys scored higher on positive social anxiety. Social desirability and achievement motivation were significant predictors of spelling and math. This research showed that there is a small difference in achievement between boys and girls and motivation and gender partially influenced these school achievements. This study offers further incentive to investigate gender differences in the school environment.Show less
In dit bachelor eindwerkstuk is gekeken naar de invloed van sociale achtergrond van een individu op de educatie die dat individu zal krijgen en welke invloed die educatie heeft op een succesvolle...Show moreIn dit bachelor eindwerkstuk is gekeken naar de invloed van sociale achtergrond van een individu op de educatie die dat individu zal krijgen en welke invloed die educatie heeft op een succesvolle carrière. De nadruk ligt hier op de overgangsjaren van het primaire onderwijs naar het secundaire onderwijs en het secundaire onderwijs naar het tertiaire onderwijs. Aan de hand van statistieken van het Japanse ministerie van onderwijs en resultaten uit onderzoeken van vooraanstaande Japanse en niet-Japanse academici wordt geconstateerd dat kinderen uit welvarende gezinnen meer kansen hebben dan hun arme tegenhangers. Dit fenomeen wordt sociale immobiliteit genoemd. Zo zien ouders die zelf hebben gestudeerd het nut van een goede opleiding in en zijn zo een veel grotere stimulerende factor voor hun kinderen dan ouders zonder universitaire opleiding. Ook hebben welvarende gezinnen meer geld te besteden aan onderwijs in de vorm van juku, buitenschoolse onderwijsinstanties. In deze scriptie wordt ook ingezoomd op de vorm van het Japanse onderwijssysteem, zoals de hierboven genoemde juku en het fenomeen examenoorlog en wat er door de jaren door de Japanse overheid is ondernomen om ieder individu gelijke kansen te bieden. Er wordt geconcludeerd dat het Japanse onderwijssysteem ondanks hervormingen niet voor ieder individu gelijke kansen biedt.Show less