Ouderbetrokkenheid in het onderwijs lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de leerling. Toch blijkt in de praktijk de ouderbetrokkenheid in het onderwijs bij sommige groepen...Show moreOuderbetrokkenheid in het onderwijs lijkt een positieve invloed te hebben op de ontwikkeling van de leerling. Toch blijkt in de praktijk de ouderbetrokkenheid in het onderwijs bij sommige groepen vaak nog (te) laag. OOK Pedagogische Expertise Groep (OOK) ziet dezelfde constatering in hun training ‘’OOK zo omgaan met elkaar’’, waarin leerlingen leren te reflecteren op het eigen gedrag en bewust te worden van het effect van het eigen gedrag op een ander. OOK heeft ons benaderd om te onderzoeken hoe de ouderbetrokkenheid binnen deze training verhoogt kan worden. Dit onderzoek komt tegemoet aan deze vraag door te kijken naar de samenhang tussen de attitude van de leerkrachten over ouderbetrokkenheid, het schoolbeleid omtrent ouderbetrokkenheid en de ouderbetrokkenheid in groep 5 tot en met 8 in het primair onderwijs. Hiervoor is een vragenlijst afgenomen onder leerkrachten die minimaal één dag per week zelfstandig voor de klas staan. Na het uitvoeren van verschillende regressieanalyses komt naar voren dat de attitude van de leerkracht en het schoolbeleid niet samenhangen met de ouderbetrokkenheid in het onderwijs. Hierna is exploratief onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat duidelijke afspraken maken binnen het schoolteam én communicatieproblemen tussen leerkracht en ouder ten opzichte van ouderbetrokkenheid in groep 5 tot en met 8 belangrijk kunnen zijn voor de praktijk. Op basis van deze bevindingen zijn de aanbevelingen gedaan aan OOK om effectief gebruik te maken van nieuwsbrieven en aandacht te besteden aan communicatievaardigheden van de leerkracht. Tot slot worden verschillende kanttekeningen bij deze bevindingen en suggesties voor vervolgonderzoek benoemdShow less
Basisschool de Meerpaal heeft te maken met een dalend aantal leerlingen op school. Leerlingen voelen zich niet altijd veilig en daarom is de school op zoek naar handvatten voor een veiliger...Show moreBasisschool de Meerpaal heeft te maken met een dalend aantal leerlingen op school. Leerlingen voelen zich niet altijd veilig en daarom is de school op zoek naar handvatten voor een veiliger schoolklimaat. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: Wat kunnen leerkrachten van multiculturele basisschool de Meerpaal doen om een veiliger klimaat te creëren voor de groepen 4 tot en met 8? Acht leerkrachten hebben een online vragenlijst ingevuld die verdeeld was over vijf onderwerpen: Positive Behavior Support, schoolbeleid, omgaan met gedrag, klassenmanagement en ouder-leerkrachtrelatie. Deze onderwerpen sluiten aan bij drie theorieën, namelijk het behaviorisme, de sociale leertheorie en de zelfdeterminatietheorie. Daarnaast zijn er vragen gesteld over de schoolregels en zijn er een aantal open vragen gesteld. Uit de resultaten blijkt dat het gemiddelde van de vijf onderwerpen hoog is, maar dat er toch enkele aandachtspunten zijn. De resultaten laten zien dat van de subcategorieën positief, veilig en voorspelbaar klimaat, een positief klimaat het laagste gemiddelde heeft. Daarnaast geven leerkrachten aan dat er een eenduidig plan moet komen voor de school. Het wordt aanbevolen dat leerkrachten van basisschool de Meerpaal sociaalemotionele vaardigheden bij leerlingen aanleren en sociale relaties bevorderen, bijvoorbeeld door middel van een methode. Daarnaast is het belangrijk dat alle leerkrachten op de hoogte zijn van het schoolbeleid en hier ook achter staan. Ook wordt aangeraden om aandacht te besteden aan positief gedrag en gewenst gedrag te stimuleren, bijvoorbeeld door middel van een schoolbreed beloningssysteem. Eventueel vervolgonderzoek kan zich richten op een passende manier voor het omgaan met ongewenst gedrag.Show less