Het doel van dit onderzoek was uitvinden of schoolbibliotheken van Nederlandse basisscholen aansluiten op de leesvoorkeur van jongens en meisjes uit groep 6 en 7. Wanneer scholen rekening houden...Show moreHet doel van dit onderzoek was uitvinden of schoolbibliotheken van Nederlandse basisscholen aansluiten op de leesvoorkeur van jongens en meisjes uit groep 6 en 7. Wanneer scholen rekening houden met verschillen in leesvoorkeur tussen jongens en meisjes, kan dit een positief effect hebben op de leesmotivatie (Clark, 2010). Er werd een digitale vragenlijst afgenomen bij een sample van 118 kinderen (Mleeftijd = 10.31, SD = 0.68) die zijn geworven via basisscholen in de Randstad en Zeeland, waarvan 69 meisjes en 49 jongens. Het was een exploratief onderzoek waar kwantitatieve en kwalitatieve analyses zijn uitgevoerd. Er bleek een significant verschil in leesvoorkeur tussen jongens en meisjes voor de genres 'tienerverhalen' (F(1, 104) = 35,85, p <0.05, partial η 2 = 0.26) en 'sport' (F(1, 104) = 11.10 , p <0.05; partial η 2 = 0.10). Er was geen significant verschil in de beoordeling van de schoolbibliotheek tussen jongens en meisjes. Dit was een gemiddeld lage voldoende van 6.16 (SD = 2.49) op een schaal van 1 - 10. Daarnaast werd geen samenhang gevonden tussen sekse en de aanwezigheid van favoriete boeken in de schoolbibliotheek. Beide seksen zouden meer leuke boeken willen in de schoolbibliotheek. Meisjes vonden de moderniteit van boeken belangrijker dan jongens. Meisjes hechten meer waarde aan zitruimte in de schoolbibliotheek dan jongens. Geconcludeerd werd dat schoolbibliotheken onvoldoende aansluiten op de leesvoorkeur van jongens en meisjes. Door rekening te houden met gender-stereotypes in het aanbod van leesmateriaal kan de leesmotivatie van kinderen vergroot worden. Voor vervolgonderzoek kan worden in gegaan op het verband tussen identificatie met gender-stereotypes en leesvoorkeur.Show less