Deze studie bekijkt de relatie tussen ouderschapspraktijken ‘in de gaten houden van kinderen’ en ‘betrokkenheid bij school’ en schoolsucces (inzet, cijfers) van 541 Nederlandse en 143 Turkse vmbo...Show moreDeze studie bekijkt de relatie tussen ouderschapspraktijken ‘in de gaten houden van kinderen’ en ‘betrokkenheid bij school’ en schoolsucces (inzet, cijfers) van 541 Nederlandse en 143 Turkse vmbo leerlingen. Turkse ouders zijn iets meer betrokken bij de school van hun kinderen dan Nederlandse ouders. Beide groepen ouders houden hun kinderen even goed in de gaten en zijn even autoritatief in hun ouderschapsstijl. Er is geen steun gevonden voor de verklaring van het contextuele model van ouderschap van Darling en Steinberg dat de twee ouderschapspraktijken alleen leiden tot schoolsucces als dit gebeurt onder een autoritatieve ouderschapsstijl. De twee ouderschapspraktijken verklaren bijna een kwart van de variantie van de inzet van leerlingen, maar slechts 1.4% van de variantie van het cijfergemiddelde. Alleen de relatie tussen betrokkenheid en cijfers wordt gemodereerd door ouderschapsstijl.Show less