Hedendaagse fotograaf Joel Peter Witkin onderscheidt zich van zijn tijdgenoten door het portretteren van dode vrouwenlichamen in een gecreëerde surreële en ideologische wereld. Zijn zwart-wit...Show moreHedendaagse fotograaf Joel Peter Witkin onderscheidt zich van zijn tijdgenoten door het portretteren van dode vrouwenlichamen in een gecreëerde surreële en ideologische wereld. Zijn zwart-wit beelden van levenloze vrouwen, gepositioneerd en gestut als voertuigen van erotische verlangen zijn tegelijkertijd choquerend en uitdagend. Witkins doel is om grenzen te overschrijden, waardoor het profane wordt ontsloten en de mogelijkheid zich aandient om seksuele taboes te doorbreken. Dit onderzoek richt zich hoofdzakelijk op de manier waarop deze vrouwenlichamen zijn geportretteerd en hoe seksueel verlangen in relatie tot de dood een hernieuwde betekenis krijgt binnen de traditie van de post mortem fotografie. Witkin bewijst dat Freuds theorie over de driften en instincten van de mens (Eros en Thanatos) nog steeds toepasbaar is op de kunsten en dat de kunsthistorische traditie van het portretteren van de vrouw als weerloos, passief slachtoffer en fetisjistisch object een geschikt onderwerp is om seksuele taboes en vrouwenonderdrukking ter discussie te stellen. In dit onderzoek worden literaire en kunsthistorische voorbeelden gebruikt ter illustratie om Witkins perverse en gewelddadige beelden te analyseren en te plaatsen binnen een feministisch kader.Show less
Deze scriptie is geschreven in de context van de discussie over de marginalisatie van mannelijk geweld in de negentiende eeuw. Engelse historici, waaronder Martin Wiener en Clive Emsley, zien in...Show moreDeze scriptie is geschreven in de context van de discussie over de marginalisatie van mannelijk geweld in de negentiende eeuw. Engelse historici, waaronder Martin Wiener en Clive Emsley, zien in het Victoriaanse tijdperk een afname en groeiende afkeer tegen geweld in het algemeen, en geweld van mannen tegen vrouwen in het bijzonder. In Nederland is, in tegenstelling tot Engeland, nog niet veel systematisch onderzoek gedaan naar geweldscriminaliteit. In dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van het Zuid-Hollandse Hof van Assisen in de periode 1811-1838 om antwoord te geven op de vraag hoe deze zaken zich verhouden tot wat bekend is over seksueel en huiselijk geweld in de vroegmoderne tijd en in negentiende-eeuws Engeland. Hierbij wordt een analyse gemaakt van de misdaden, beschuldigden, slachtoffers en strafmaten van seksueel en huiselijk geweld in de eerste helft van de negentiende eeuw. Ik concludeer dat de periode 1811-1838 het karakter van een overgangsperiode heeft, en wijs op zowel verandering als continuïteit in de aanpak van seksueel en huiselijk geweld in deze periode.Show less
Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
open access
In deze studie naar de verklaringen en motivaties van daders van seksueel geweld in gewapend conflict, zullen verschillende theorieën worden besproken. Het seksueel geweld als onderdeel van de...Show moreIn deze studie naar de verklaringen en motivaties van daders van seksueel geweld in gewapend conflict, zullen verschillende theorieën worden besproken. Het seksueel geweld als onderdeel van de oorlog in voormalig Joegoslavië, en in het bijzonder in Bosnië-Herzegovina gedurende de jaren 1992 tot 1995, loopt als rode draad door deze scriptie heen. Deze theorieën vallen grofweg binnen twee disciplines: culturele antropologie en psychologie. De scriptie is opgedeeld in twee delen. Eerst is ingegaan op de gebruikte terminologie, het ontstaan van definities en een korte geschiedenis van het conflict in voormalig Joegoslavië. In deel twee van deze scriptie is het seksueel geweld als onderdeel van de oorlog geanalyseerd vanuit enerzijds cultureel antropologische perspectieven, waarin seksueel geweld als symbolische daad en als gesocialiseerd gedrag binnen een cultuur van oorlog wordt geanalyseerd, en anderzijds psychologische perspectieven, waarin seksuele lust als primair motief van seksueel geweld wordt gezien.Show less