Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
In mijn scriptie heb ik geprobeerd mijn onderzoeksvraag “hoe gebruiken auteurs African Wax om hun verhaal te vertellen?" te beantwoorden. Hiervoor heb ik in mijn eerste hoofdstuk gekeken naar de...Show moreIn mijn scriptie heb ik geprobeerd mijn onderzoeksvraag “hoe gebruiken auteurs African Wax om hun verhaal te vertellen?" te beantwoorden. Hiervoor heb ik in mijn eerste hoofdstuk gekeken naar de geschiedenis van de stoffen van Vlisco. Deze stoffen zijn gebaseerd op de traditionele Indonesische Batik. De stoffen worden geproduceerd in Nederland, maar krijgen in Afrika betekenis door marktvrouwen. Ik heb gekeken welke termen passen bij de stof die het bedrijf maakt en tevens kritisch gereflecteerd op deze geschiedenis. Zo zijn er mensen kritisch op de termen die Vlisco gebruikt op hun website, waaronder ‘rijke geschiedenis’ en ‘interconnectedness’. Vervolgens heb ik in het tweede hoofdstuk onderzocht of de stof te lezen is als een narratieve tekst en / of een cultuurtekst. Ik heb hiervoor de theorie van Bal en Meijer gebruikt en toegepast op een was-print van Vlisco genaamd Don’t get married empty-handed. In mijn derde hoofdstuk heb ik de films ( en in het bijzonder het gebruik van was-prints) Xala van Abderrahmane Sissako en Bamako van Ousmane Sembène geanalyseerd. Uit mijn analyse kwam naar voren dat er overeenkomsten, maar ook verschillen zijn in de manier waarop de auteurs de was-prints gebruiken. Als laatste heb ik in mijn vierde hoofdstuk het gebruik van African Wax en prints in twee werken van de kunstenaar Yinka Shonibare bestudeerd: Space Walk en Leisure lady (with pugs). Voor Space Walk maakte Shonibare een eigen was-print, waar hij in Leisure lady juist een imitatie maakte van een Vlisco stof. Ik heb het betekenis effect? van beide prints in beide werken onderzocht. Ook heb ik de werken gebruikt om te reflecteren op uitspraken gedaan door van het hoofd van de ontwerpafdeling van Vlisco. In mijn conclusie zal blijken dat auteurs African Wax in hun films verwerken, vaak om een bestaande boodschap te versterken, maar soms ook om extra betekenis toe te voegen.Show less