Angst is in 2018 opgenomen in de top tien grootste ziekte leed van de Nederlandse samenleving. Angst kan invloed hebben op cognitieve prestaties, zoals leren, waarbij feedback een essentieel...Show moreAngst is in 2018 opgenomen in de top tien grootste ziekte leed van de Nederlandse samenleving. Angst kan invloed hebben op cognitieve prestaties, zoals leren, waarbij feedback een essentieel onderdeel is. Daarnaast is het mogelijk dat het observeren van een individu de prestaties negatief beïnvloed, ook wel het publiek effect. Het is van belang om de relatie tussen angstgevoelens en het leren aan de hand van feedback, wat mogelijk beïnvloed wordt door observatie, te onderzoeken om de meest optimale situatie te creëren om de beste prestaties tot uiting te laten komen. Aan het onderzoek hebben 79 participanten deelgenomen. Het onderzoek bestaat uit de angstvragenlijst, State-Trait Anxiety Inventory (STAI), en een probabilistische leertaak, waarbij gekeken is naar de accuraatheid. Het onderzoek beantwoordt de vraag wat de relatie is tussen de hoogte van angstgevoelens en de accuraatheid op de probabilistische leertaak. Wanneer er hoger gescoord wordt op de STAI wordt er minder accuraat gescoord op de taak. Wanneer er meer angstgevoelens aanwezig zijn wordt er minder accuraat geleerd aan de hand van feedback. Met de tweede onderzoeksvraag onderzoeken we wat de relatie is tussen hoogte van angstgevoelens op accuraatheid van de probabilistische leertaak wanneer een individu geobserveerd wordt vergeleken geen observatie. De hoogte van angstgevoelens heeft geen extra invloed op de accuraatheid wanneer een individu geobserveerd wordt. Er is geen significant verschil zichtbaar op de accuraatheid wanneer een individu wel of niet geobserveerd wordt. Wel is er een betrouwbaar verschil gevonden binnen de twee condities. Dus angst heeft invloed op de sociale en standaard.Show less