Dit onderzoek richt zich op de bereidheid van het algemeen publiek om geld te doneren aan non-profitorganisaties en de rol daarbij van affiniteit met de organisatie, met als voorspellers persoon...Show moreDit onderzoek richt zich op de bereidheid van het algemeen publiek om geld te doneren aan non-profitorganisaties en de rol daarbij van affiniteit met de organisatie, met als voorspellers persoon-organisatiefit, een sociale identiteitsmatch met de organisatie en sociale nabijheid bij de organisatie. Het betrof een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek en participanten (N = 100) waren deelnemers van het algemeen Amerikaans publiek, geworven via Academic Prolific. Uit een eerste multipele regressieanalyse, waarbij leeftijd en geslacht controlevariabelen waren, bleek dat er een significante positieve directe relatie was van affiniteit met de organisatie met donatiebereidheid in de vorm van geld. Uit een tweede multipele regressieanalyse bleek dat persoon-organisatiefit en een sociale identiteitsmatch met de organisatie beide een positieve directe relatie hadden met affiniteit met de organisatie. Uit deze analyse bleek echter ook dat sociale nabijheid bij de organisatie geen significante relatie had met affiniteit met de organisatie. Uit mediatieregressieanalyses bleek dat zowel persoon-organisatiefit als een sociale identiteitsmatch met de organisatie, maar niet sociale nabijheid bij de organisatie, een indirecte positieve relatie hadden met gelddonatiebereidheid via affiniteit met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor toekomstig onderzoek worden besproken.Show less