Voor veel kinderen met specifieke taalstoornissen (SLI) is uitbreiden van woordenschat moeilijk. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken hoe deze kinderen extra ondersteund kunnen worden in het...Show moreVoor veel kinderen met specifieke taalstoornissen (SLI) is uitbreiden van woordenschat moeilijk. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken hoe deze kinderen extra ondersteund kunnen worden in het uitbreiden hun woordenschat. Kinderen kunnen zelfstandig digitale prentenboeken bekijken, waarbij de computer voorleest. Levende prentenboeken, die een gesproken woord zodanig verbinden met beeld, beweging en ondersteunende muziek, maken dat woorden beter begrepen en onthouden worden. Er is onderzocht of ook kinderen met SLI meer nieuwe woorden leren door deze levende boeken. De steekproef betrof in totaal 50 kleuters met een primaire taalstoornis van 6 scholen (cluster-2) in Zuid-Holland en Brabant. De experimenten hadden een within-subjects design met 3 condities: statische boeken, levende boeken en controleboeken (niet gelezen boeken). Het effect van deze levende boeken op het begrijpen en gebruiken van geselecteerde “targetwoorden” ten opzichte van statische prentenboeken is gemeten in 2 verschillende experimenten. Het verschil tussen beide experimenten betrof de frequentie van de interventie: 2 versus 4 maal lezen van alle boeken. Conclusie: kinderen met SLI leerden van de statische boeken net zo veel als van de levende boeken. Bij de statische boeken was de toename van de actieve woordenschat na 4 maal lezen groter dan na 2 maal lezen.Show less