Veel pedagogisch medewerkers op de kinderopvang ervaren een hoge werkdruk. De pedagogisch medewerkers bij SkippyPepijn voelen deze hoge werkdruk ook, mede doordat veel kinderen zelfstandig spelen...Show moreVeel pedagogisch medewerkers op de kinderopvang ervaren een hoge werkdruk. De pedagogisch medewerkers bij SkippyPepijn voelen deze hoge werkdruk ook, mede doordat veel kinderen zelfstandig spelen lastig vinden waardoor de pedagogisch medewerkers (veel) tijd kwijt zijn aan het begeleiden van het spel van de kinderen (Riksen-Walraven, 2000). Verondersteld wordt dat de werkdruk van de pedagogisch in enige mate af zal nemen als kinderen zelfstandig kunnen spelen, omdat kinderen dan niet langer de hulp van de pedagogisch medewerkers nodig hebben om bezig te blijven. Zelfstandig spelen kan bevorderd worden met behulp van handvatten die in de literatuur beschreven staan om zo SkippyPepijn advies te geven over de mate waarin pedagogisch medewerkers gebruikmaken van handvatten om zelfstandig spel van kinderen te bevorderen. Het advies zal zich met name richten op aspecten waar ruimte voor verbetering mogelijk is. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In welke mate worden de (evidence-based) handvatten die uit de literatuur volgen toegepast door de pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn met als doel het zelfstandig spelen van kinderen tussen de 0 en 4 jaar te bevorderen?” Uit het literatuuronderzoek naar (evidence-based) handvatten om het zelfstandig spel te stimuleren zijn drie handvatten gevormd: “Veiligheid en Omgeving” (waarbij de nadruk ligt op hoe een veilige ruimte met gepast speelgoed het zelfstandig spelen kan bevorderen), “Mate van Spelparticipatie door Pedagogisch Medewerkers” (waarbij de nadruk ligt op hoe medewerkers hun eigen gedrag tijdens speelmomenten kunnen aanpassen op de behoeften van de kinderen) en “Kwalitatief Spel” (waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsbevorderende spelactiviteiten). Bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag is geanalyseerd in hoeverre pedagogisch medewerkers moeite ervaren met het aanleren van zelfstandig spelen. Verder zijn verschillen in ervaringen van het aanleren van zelfstandig spelen voor en na de coronaperiode onderzocht. Het is namelijk mogelijk dat de coronaperiode invloed heeft gehad op de mate waarin kinderen zelfstandig kunnen spelen, omdat kinderen in de coronaperiode een lange tijd thuis verbleven vanwege gesloten kinderopvangcentra. Daarnaast waren ouders vaker thuis. Bovendien is getoetst of het gebruiken van de handvatten om zelfstandig spel te bevorderen samenhangt met de hoeveelheid werkervaring van de pedagogisch medewerkers. De onderzoeksvraag en deelvragen zijn beantwoord door middel van een literatuuronderzoek en een vragenlijst, ingevuld door pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn. Uit de vragenlijst is gebleken dat pedagogisch medewerkers vinden vanuit SkippyPepijn onvoldoende duidelijke richtlijnen te krijgen rondom het aanleren van zelfstandig spelen. De pedagogisch medewerkers geven wisselende antwoorden als het gaat om het ervaren van verschillen tussen het zelfstandig leren spelen voor en na de coronaperiode. Uit de antwoorden op de vragenlijst volgt bovendien dat de pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn het minst gebruik maken van handvatten gericht op “Spelparticipatie”, iets meer gebruik maken van handvatten omtrent “Veiligheid en Omgeving” en het meest gebruik maken van “Kwalitatief Spel” om zelfstandig spelen te bevorderen. Er werd geen verschil gevonden voor het toepassen van de handvatten om zelfstandig spel te bevorderen tussen medewerkers met weinig en medewerkers met veel werkervaring. Op basis van de onderzoeksresultaten wordt SkippyPepijn aanbevolen om meer aandacht te besteden aan gepaste participatie tijdens het spel om zelfstandig spelen van kinderen te bevorderen, zoals het spel aanpassen aan de ontwikkelingsbehoefte van een kind, het kind initiatief laten nemen en het speldoel achterhalen en eventueel uitbreiden. De pedagogisch medewerkers passen reeds handvatten toe omtrent het bieden van een veilige ruimte met gepast speelgoed voor de kinderen om het zelfstandig spelen te bevorderen. Op dit gebied valt echter nog enige verbetering te boeken. Met de verbetering van dit construct is de verwachting dat zelfstandig leren spelen bij SkippyPepijn optimaal kan worden bevorderd.Show less
Veel pedagogisch medewerkers op de kinderopvang ervaren een hoge werkdruk. De pedagogisch medewerkers bij SkippyPepijn voelen deze hoge werkdruk ook, mede doordat veel kinderen zelfstandig spelen...Show moreVeel pedagogisch medewerkers op de kinderopvang ervaren een hoge werkdruk. De pedagogisch medewerkers bij SkippyPepijn voelen deze hoge werkdruk ook, mede doordat veel kinderen zelfstandig spelen lastig vinden waardoor de pedagogisch medewerkers (veel) tijd kwijt zijn aan het begeleiden van het spel van de kinderen (Riksen-Walraven, 2000). Verondersteld wordt dat de werkdruk van de pedagogisch in enige mate af zal nemen als kinderen zelfstandig kunnen spelen, omdat kinderen dan niet langer de hulp van de pedagogisch medewerkers nodig hebben om bezig te blijven. Zelfstandig spelen kan bevorderd worden met behulp van handvatten die in de literatuur beschreven staan. SkippyPepijn advies te geven over de mate waarin pedagogisch medewerkers gebruikmaken van handvatten om zelfstandig spel van kinderen te bevorderen. Het advies zal zich met name richten op aspecten waar ruimte voor verbetering mogelijk is. Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In welke mate worden de (evidence-based) handvatten die uit de literatuur volgen toegepast door de pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn met als doel het zelfstandig spelen van kinderen tussen de 0 en 4 jaar te bevorderen?” Uit het literatuuronderzoek naar (evidence-based) handvatten om het zelfstandig spel te stimuleren zijn drie handvatten gevormd: “Veiligheid en Omgeving” (waarbij de nadruk ligt op hoe een veilige ruimte met gepast speelgoed het zelfstandig spelen kan bevorderen), “Mate van Spelparticipatie door Pedagogisch Medewerkers” (waarbij de nadruk ligt op hoe medewerkers hun eigen gedrag tijdens speelmomenten kunnen aanpassen op de behoeften van de kinderen) en “Kwalitatief Spel” (waarbij de nadruk ligt op ontwikkelingsbevorderende spelactiviteiten). Bij het beantwoorden van de onderzoeksvraag is geanalyseerd in hoeverre pedagogisch medewerkers moeite ervaren met het aanleren van zelfstandig spelen. Verder zijn verschillen in ervaringen van het aanleren van zelfstandig spelen voor en na de coronaperiode onderzocht. Het is namelijk mogelijk dat de coronaperiode invloed heeft gehad op de mate waarin kinderen zelfstandig kunnen spelen, omdat kinderen in de coronaperiode een lange tijd thuis verbleven vanwege gesloten kinderopvangcentra. Daarnaast waren ouders vaker thuis. Bovendien is getoetst of het gebruiken van de handvatten om zelfstandig spel te bevorderen samenhangt met de hoeveelheid werkervaring van de pedagogisch medewerkers. De onderzoeksvraag en deelvragen zijn beantwoord door middel van een literatuuronderzoek en een vragenlijst, ingevuld door pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn. Uit de vragenlijst is gebleken dat pedagogisch medewerkers vinden vanuit SkippyPepijn onvoldoende duidelijke richtlijnen te krijgen rondom het aanleren van zelfstandig spelen. De pedagogisch medewerkers geven wisselende antwoorden als het gaat om het ervaren van verschillen tussen het zelfstandig leren spelen voor en na de coronaperiode. Uit de antwoorden op de vragenlijst volgt bovendien dat de pedagogisch medewerkers van SkippyPepijn het minst gebruik maken van handvatten gericht op “Spelparticipatie”, iets meer gebruik maken van handvatten omtrent “Veiligheid en Omgeving” en het meest gebruik maken van “Kwalitatief Spel” om zelfstandig spelen te bevorderen. Er werd geen verschil gevonden voor het toepassen van de handvatten om zelfstandig spel te bevorderen tussen medewerkers met weinig en medewerkers met veel werkervaring. Op basis van de onderzoeksresultaten wordt SkippyPepijn aanbevolen om meer aandacht te besteden aan gepaste participatie tijdens het spel om zelfstandig spelen van kinderen te bevorderen, zoals het spel aanpassen aan de ontwikkelingsbehoefte van een kind, het kind initiatief laten nemen en het speldoel achterhalen en eventueel uitbreiden. De pedagogisch medewerkers passen reeds handvatten toe omtrent het bieden van een veilige ruimte met gepast speelgoed voor de kinderen om het zelfstandig spelen te bevorderen. Op dit gebied valt echter nog enige verbetering te boeken. Met de verbetering van dit construct is de verwachting dat zelfstandig leren spelen bij SkippyPepijn optimaal kan worden bevorderd.Show less