Laagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis tonen over het algemeen minder gevarieerd spel en minder symbolisch spel dan zich normaal ontwikkelende kinderen. Speltraining kan...Show moreLaagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis tonen over het algemeen minder gevarieerd spel en minder symbolisch spel dan zich normaal ontwikkelende kinderen. Speltraining kan ingezet worden om de spelontwikkeling te stimuleren. Veel onderzoeken onderschrijven de positieve invloed van spel op andere ontwikkelingsgebieden. Daarom is in dit onderzoek onderzocht in hoeverre de adaptieve ontwikkeling van laagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis verandert na het krijgen van speltraining. De adaptieve ontwikkeling bestaat uit de ontwikkelingsdomeinen motoriek, dagelijkse vaardigheden, communicatie en socialisatie. Aan het onderzoek hebben 59 kinderen van kinderdagcentra en medische kinderdagverblijven in de regio Zuid-Holland deelgenomen. Voor de kinderen in de behandelgroep werd verwacht dat de totale adaptieve ontwikkelingsleeftijd en de ontwikkelingsleeftijden van de adaptieve ontwikkelingsdomeinen significant meer vooruit zouden gaan in de tijd tussen de meting voorafgaand en na de speltraining. Met uitzondering van de motorische adaptieve ontwikkelingsleeftijd zijn tussen de voor- en nameting inderdaad alle adaptieve ontwikkelingsleeftijden significant vooruitgegaan. Deze vooruitgang is echter in de behandel- en controlegroep hetzelfde. Dit betekent dat de vooruitgang niet veroorzaakt is door het wel of niet krijgen van speltraining, maar mogelijk een effect is van de tijd. Dat de speltraining geen invloed heeft op de mate waarin de adaptieve ontwikkeling vooruit gaat, kan komen doordat het tempo in de speltraining mogelijk te hoog was om goed aan te sluiten op de cognitieve vermogens of de leeftijd van de onderzoeksgroep. Verder onderzoek hiernaar is aan te bevelen.Show less
In deze studie zijn de taalontwikkeling en probleemgedrag bij jonge laagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) onderzocht. Daarnaast is onderzocht of er een verband is tussen...Show moreIn deze studie zijn de taalontwikkeling en probleemgedrag bij jonge laagfunctionerende kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) onderzocht. Daarnaast is onderzocht of er een verband is tussen de taalontwikkeling en het voorkomen van probleemgedrag. De onderzoeksgroep bestaat uit 58 kinderen met een klinische diagnose ASS. De kalenderleeftijd loopt uiteen van 42 tot 123 maanden, de ontwikkelingsleeftijd van 1 tot 58 maanden: er is sprake van een ontwikkelingsachterstand. De taalontwikkeling is gemeten met de Nederlandse versie van de Communicative Development Inventory (NCDI). Probleemgedrag is gemeten met de Vragenlijst over Ontwikkeling en Gedrag (VOG), ingevuld door de ouders. Wanneer probleemgedrag gesplitst wordt in probleemgedrag specifiek voor ASS en niet specifiek probleemgedrag, is sprake van een positief verband tussen niet specifiek probleemgedrag en de receptieve en productieve taalontwikkeling bij jonge laagfunctionerende kinderen met ASS. Laag functionerende kinderen met ASS vertonen zodoende meer niet specifiek probleemgedrag wanneer hun expressieve en receptieve taalontwikkeling beter is ontwikkeld.Show less