In dit onderzoek wordt begripsmonitoring onderzocht bij sterke en zwakke begrijpende lezers uit groep 7 van vijf verschillende basisscholen. Er wordt na gegaan of sterke en zwakke begrijpende...Show moreIn dit onderzoek wordt begripsmonitoring onderzocht bij sterke en zwakke begrijpende lezers uit groep 7 van vijf verschillende basisscholen. Er wordt na gegaan of sterke en zwakke begrijpende lezers verschillen op het gebied van begripsmonitoring. Door middel van de inconsistentietaak wordt begripsmonitoring tijdens (online) en na (offline) het lezen gemeten. 29 leerlingen namen deel aan het onderzoek: 20 sterke en 9 zwakke begrijpende lezers. Alle proefpersonen hebben 32 verhaaltjes gelezen. Deze verhaaltjes waren consistent of inconsistent en het aantal fillerzinnen varieerde van 3, 4, 5 tot 6 fillerzinnen. Aan de door de computer gemeten leestijd op de targetzin kan gezien worden of de inconsistentie tijdens het lezen is opgemerkt. De leestijd van een inconsistente targetzin is langer dan die van de consistente. Begripsmonitoring na het lezen wordt gemeten door aan het einde van elk verhaaltje te vragen of het verhaaltje volgens de lezer klopte of niet. Uit het onderzoek blijkt dat zwakke begrijpende lezers in het algemeen even goed zijn in het opmerken van inconsistenties als sterke begrijpende lezers. Hierbij is er geen verschil te zien met een wisselend aantal fillerzinnen. Beide groepen laten zien dat ze inconsistenties detecteren, zowel tijdens als na het lezen.Show less