Dit onderzoek heeft de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onderzocht in een Nederlandse studentenpopulatie. Ook is onderzocht of deze relatie werd gemedieerd door vermijdende coping....Show moreDit onderzoek heeft de relatie tussen examenstress en emotioneel eten onderzocht in een Nederlandse studentenpopulatie. Ook is onderzocht of deze relatie werd gemedieerd door vermijdende coping. Emotioneel eten kan leiden tot meerdere psychologische en lichamelijke problemen, vandaar dat het een belangrijk onderwerp is voor onderzoek. Dit cross-sectionele onderzoek werd gedaan onder 191 Nederlandstalige studenten. De respondenten hebben een online vragenlijst ingevuld waarin werd gevraagd naar demografische variabelen, examenstress (ExamSS), emotioneel eten (DEBQ) en vermijdende coping (Brief-COPE). De gemiddelde leeftijd van de respondenten was 20,5 (SD = 1,57). Daarna zijn drie regressieanalyses gedaan om de relaties tussen de variabelen vast te stellen. Vervolgens is de Aroian Sobel test berekend om vast te stellen of de mediatie significant was. Uit de resultaten bleek dat de mediatie niet significant was. Er waren wel significante positieve correlaties tussen examenstress en emotioneel eten (B = .008, bSE = .003, t(189) = 2.826, p = .005) en examenstress en vermijdende coping (B = .045, bSE = .015, t(189) = 2.974, p = .003), maar er was geen significante relatie tussen vermijdende coping en emotioneel eten (B = -.008, bSE = .013, t(188) = -.625, p = 0.533). Verder bleek uit de Aroian Sobel test dat de mediatie van vermijdende coping op de relatie tussen examenstress en emotioneel eten niet significant was. Toekomstige interventies kunnen zich richten op het verminderen van examenstress, om op die manier emotioneel eten te verminderen en ook het risico te verlagen op de gezondheidsrisico’s die verbonden zijn aan emotioneel eten.Show less
Stress is enorm prevalent en van grote invloed op de fysieke en mentale gezondheid van studenten. Zo wordt examenstress vaak geassocieerd met een verminderde slaapkwaliteit en verstoord eetgedrag –...Show moreStress is enorm prevalent en van grote invloed op de fysieke en mentale gezondheid van studenten. Zo wordt examenstress vaak geassocieerd met een verminderde slaapkwaliteit en verstoord eetgedrag – zoals meer suikerconsumptie – tijdens examenperiodes. Te veel suikerinname draagt bij aan gewichtstoename en verklaart deels de stijgende cijfers in overgewicht en obesitas onder studenten. Mogelijk is er sprake van meer suikerinname door examenstress, omdat examenstress leidt tot een verminderde slaapkwaliteit en dit weer leidt tot meer suikerinname. Deze studie onderzocht de relatie tussen examenstress en de verandering in suikerinname tijdens examenperiodes en in hoeverre slaapkwaliteit tijdens examenperiodes deze relatie medieert. Beter begrip van het mechanisme waarmee examenstress kan leiden tot meer suikerinname tijdens examenperiodes, kan bijdragen aan de ontwikkeling van interventies om overgewicht en obesitas te verminderen onder studenten. Met behulp van flyers en persoonlijke netwerken zijn 200 universitaire studenten geworven tussen 18 en 25 jaar oud (M = 20.5; SD = 1.6). De studenten vulden eenmalig een online vragenlijst in over hun examenstress, slaapkwaliteit en verandering in suikerinname tijdens examenperiodes. Examenstress is gemeten met de Examination Stress Scale (ExamSS), slaapkwaliteit met de Regensburg Insomnia Scale (RIS) en verandering in suikerinname met een zelfgemaakte vragenlijst. De onderzoeksvraag is beantwoord aan de hand van een mediatieanalyse. Meer examenstress was niet geassocieerd met meer suikerinname tijdens examenperiodes (β = .041, p = .561), maar wel met een verminderde slaapkwaliteit (β = .438, p < .001). Een verminderde slaapkwaliteit was niet geassocieerd met meer suikerinname (β = .013, p = .871). Ten slotte was er geen significant verband tussen examenstress en meer suikerinname, na controle voor slaapkwaliteit (β = .036, p = .652). Het indirecte effect van examenstress op de verandering in suikerinname via slaapkwaliteit is dus niet significant (z = 0.078). Deze studie toont aan dat er geen mediërend effect is van slaapkwaliteit op de relatie tussen examenstress en veranderingen in suikerinname tijdens examenperiodes. Toekomstig onderzoek moet zich richten op het verbeteren van de methodologie om nauwkeurigere conclusies te kunnen trekken. Aangezien examenstress wel geassocieerd is met een verminderde slaapkwaliteit, kunnen interventies op universiteiten zich richten op het reduceren van examenstress en verbeteren van slaapkwaliteit onder studenten.Show less
De BVD besloot in de jaren zestig om radicale studenten te bestuderen. Vooral na de mei-revolte in Parijs in 1968 bleken daar goede redenen aan ten grondslag aan te liggen. Deze scriptie belicht...Show moreDe BVD besloot in de jaren zestig om radicale studenten te bestuderen. Vooral na de mei-revolte in Parijs in 1968 bleken daar goede redenen aan ten grondslag aan te liggen. Deze scriptie belicht daarvan de achtergrondenShow less