Isabella d’Este (1474-1539) verzamelde een representatieve universele collectie naturalia en artificialia en stelde deze in haar collectieruimten, de grotta en de studiolo, voor diplomatieke...Show moreIsabella d’Este (1474-1539) verzamelde een representatieve universele collectie naturalia en artificialia en stelde deze in haar collectieruimten, de grotta en de studiolo, voor diplomatieke doeleinden ten toon. Vanaf 1490 tot 1520 in haar woonvertrekken in de Castello di San Giorgio in Mantua; erna in de Appartemento della Grotta in de Corte Vecchia, waar de studiolo inmiddels was gaan dienen als anticamera voor de grotta. Het onderhavige onderzoek betrekt, in aanvulling op eerder verricht onderzoek naar haar kunstpatronage, de perceptie van de beschouwer in de vraag naar de betekenis en functie van collectie en collectieruimten voor Isabella d’Este als politiek bestuurder, en stelt tevens de vraag naar herkomst en betekenis van de naam grotta. Gebleken is dat de grotta representatieve betekenis en een belangrijke diplomatieke functie heeft gehad. In relatie tot de bestuurlijke positie van deze vorstin en de haar als vrouw opgelegde deugden, kan alleen aan de grotta dezelfde politieke betekenis worden verleend, als aan de studiolo van de vorst. De naam grotta voor de plaats waar de natuur haar zeldzame en kostbare producten samenbrengt, voor de mens om kennis te vergaren, bracht haar de reputatie van de wijze vorstin, zonder risico van afbreuk aan haar vrouwelijke deugden.Show less