Deze scriptie onderzoekt de symbolische betekenissen en de kwantitatieve, chronologische en geografische verspreidingen van de zoogdierinsignes uit de Kunera-database, met een focus op West-Europa...Show moreDeze scriptie onderzoekt de symbolische betekenissen en de kwantitatieve, chronologische en geografische verspreidingen van de zoogdierinsignes uit de Kunera-database, met een focus op West-Europa in de late middeleeuwen. Insignes zijn metalen objecten die door hun kleine formaat en goedkope prijs in grote aantallen geproduceerd werden tijdens de middeleeuwen. Hun primaire taak was het beschermen van hun drager, maar ze hadden ook andere doelen. Een paar voorbeelden hiervan zijn het aantonen van de pelgrimsstatus (zoals bij pelgrimsinsignes het geval is) of het (humoristisch of satirisch) verwijzen naar een object of activiteit (zoals de erotische insignes doen). Door hun lage prijs en enorme variatie aan afbeeldingen waren het vroege massaproducten die voor velen toegankelijk waren. Insignes hebben hierdoor de potentie om informatie te bieden over middeleeuws (volks)geloof, gedrag en gedachtegangen. Deze scriptie focust zich specifiek op zoogdierinsignes, omdat dierensymboliek van deze klasse dieren zowel hedendaags als ten tijde van de middeleeuwen alom aanwezig en bekend was. Deze symbolische betekenissen worden dus toegepast op de insignes, om zo te onderzoeken wat deze badges destijds hadden kunnen betekend. Dit onderzoek is grotendeels gebaseerd op de Kunera-database, die een zeer groot aantal aan gedocumenteerde insignes, voornamelijk uit middeleeuws Europa, bevat. De kwantiteit van de zoogdierinsignes zal, met behulp van deze database, onderzocht worden door het aantal verschillende diersoorten te onderscheiden. De chronologie wordt dan behandeld aan de hand van de gemiddelde dateringen en een onderscheid tussen verschillende periodes en diersoorten, om te onderzoeken wanneer bepaalde diersoorten het meest populair waren. De geografische distributie van de zoogdierinsignes wordt zichtbaar gemaakt in de vorm van het aantal diersoorten per vondstland, met een vergelijking tussen de populairste vondstlocaties. Door deze resultaten ruwweg te vergelijken met de hoeveelheid, distributie en betekenissen van pelgrims- en erotische insignes biedt deze scriptie niet alleen meer inzicht in de functie en verspreiding van badges in de vorm van zoogdieren, maar plaatst deze informatie ook in de context van twee andere, bekendere typen insignes.Show less
De dood, de vluchtigheid van het leven en het belang van een deugdzaam bestaan tijdens het aardse leven. Thema’s die sterk naar voren komen in Maria van Oosterwijcks schilderij Vanitas met...Show moreDe dood, de vluchtigheid van het leven en het belang van een deugdzaam bestaan tijdens het aardse leven. Thema’s die sterk naar voren komen in Maria van Oosterwijcks schilderij Vanitas met hemelglobe geschilderd in 1668. Echter, lijkt de vele symboliek in het schilderij in relatie te staan met elementen uit Van Oosterwijcks persoonlijke leven en haar moralen. Met dit schilderij weet ze zichzelf sterk te positioneren in de door mannen gedomineerde kunstwereld door de gekozen thema’s en de manier waarop zij zichzelf representeert op het schilderij. Daarnaast staan masculiniteit en femininiteit tegenover elkaar bij het definiëren van Van Oosterwijck’s schilderstijl. Een diversiteit aan zeventiende-eeuwse Nederlandse kunsttheoretische literatuur biedt inzicht in hoe mannelijkheid en vrouwelijkheid ter sprake kwam binnen de kunstwereld. Misinterpretaties van de term ‘lossigheid’ als schildertechniek hebben ertoe geleid dat er verschillende definities zijn ontstaan. Dit maakt het complex om te bepalen wanneer een schilderstijl meer als mannelijk of vrouwelijk werd gezien. Dit onderzoek biedt een perspectief op de complexe interactie tussen gender, schildertechniek en de persoonlijke identiteit binnen kunst uit de Nederlanden in de zeventiende eeuw.Show less
In deze BA-thesis wordt gekeken naar de toepassing en (symbolische) betekenis van de vlinder als ornament binnen het oeuvre van Émile Gallé en René Lalique.