This thesis research is about the symbols that appear in the interview reports of the spiritual experiences of seven Iranian Armenians. It analyzes these symbols using a Durkheimian approach, which...Show moreThis thesis research is about the symbols that appear in the interview reports of the spiritual experiences of seven Iranian Armenians. It analyzes these symbols using a Durkheimian approach, which is comprised of Émile Durkheim’s (1858-1917) and Wilbur Urban’s (1873-1952) theories. Specifically, the social functions of symbols are researched, following Durkheim, and the meaning layers of symbols are analyzed, following Urban. The Iranian Armenian symbols turn out to vary in their social function, and consist of a concrete and an abstract meaning layer. Most of them trace their origin to the participants’ Armenian Orthodox Christian denomination. The symbols that do not, are still influenced by the group religion concerning their meanings. This implies that the group religion is important for the meaning assignment of individuals.Show less
Research master thesis | Arts and Culture (research) (MA)
open access
2018-06-30T00:00:00Z
Edgar Wind (1900-1971) was a philosopher and art historian who developed a theory of the symbolic inspired by both the work of Warburg and Peirce. This thesis explores the way his philosophy...Show moreEdgar Wind (1900-1971) was a philosopher and art historian who developed a theory of the symbolic inspired by both the work of Warburg and Peirce. This thesis explores the way his philosophy engaged with questions about humanism, human freedom, and the status of scientific knowledge. Wind's engagement with these issues resulted a realist philosophy based on a view of symbolic representation as embodiment. In the end this is related to current discussions on human-thing entanglement within the material turn and the problems surrounding agency.Show less
In deze scriptie wordt de reactie op de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo (d.d. 7 januari 2015) geanalyseerd aan de hand van enkele godsdienstwetenschappelijke en sociaalpsychologische...Show moreIn deze scriptie wordt de reactie op de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo (d.d. 7 januari 2015) geanalyseerd aan de hand van enkele godsdienstwetenschappelijke en sociaalpsychologische theorieën. De massale reacties in de vorm van de wijdverspreide leus “Je suis Charlie” en de massademonstraties die door Frankrijk werden gehouden impliceren dat deze gebeurtenis als zeer heftig werd ervaren. Welke rol speelt het Franse wereldbeeld in de betekenistoekenning van de aanslag en in hoeverre verschilt dit wereldbeeld kwalitatief van een religieus wereldbeeld, in overweging nemend welke emoties hiermee gepaard gaan? De verschillende theorieën wekken tezamen de suggestie dat een seculier en een religieus wereldbeeld in functie weinig verschillen; zij fungeren beiden als angstbuffer. “Je suis Charlie” kan hierbij als sacraal symbool geïnterpreteerd worden en de massademonstraties als collectief ritueel.Show less