This thesis aims to argue that the child’s perspective elicits sympathy, empathy, and humor in order to evoke moral criticism in Henry James’ What Maisie Knew and Harper Lee’s To Kill a Mockingbird...Show moreThis thesis aims to argue that the child’s perspective elicits sympathy, empathy, and humor in order to evoke moral criticism in Henry James’ What Maisie Knew and Harper Lee’s To Kill a Mockingbird. The dissertation consists of three chapters. The first chapter focusses on how the young girl’s perspective evokes moral criticism through sympathy in James’ Maisie. Through a close reading of the novel, this section argues that the child’s point of view brings forth sympathy through a representation of the protagonist’s beleaguered benevolence and that this feeling, in turn, is amplified by the young girl’s growing awareness. In contrast, chapter two provides an analysis of the moral criticism induced as a result of the reader’s empathy with Scout in Mockingbird. The segment displays how the child’s perspective invites the reader to empathize with the young protagonist. Furthermore, it presents how Scout’s moral development highlights the amorality of the Maycomb community. The final chapter contains an exploration of the satirical sense in both James’ Maisie and Lee’s Mockingbird. The chapter analyzes how the young girl’s perspective elicits irony and thereby criticism of characters in the novels.Show less
In deze BA-scriptie zoek ik uit op basis waarvan we morele status (al dan niet) toekennen aan verschillende soorten dieren. Via Peter Singer en Tom Regan, die morele status beide toekennen op basis...Show moreIn deze BA-scriptie zoek ik uit op basis waarvan we morele status (al dan niet) toekennen aan verschillende soorten dieren. Via Peter Singer en Tom Regan, die morele status beide toekennen op basis van eigenschappen van een dier zelf, kom ik uit bij de positie van Midgley, die stelt dat morele oordelen ook sterk afhankelijk zijn van onze sympathie. Ik beargumenteer dat de plausibiliteit van de theorieën van Singer en Regan op deze menselijke eigenschap leunt, maar zij deze stap overslaan. Ik concludeer dat morele status een relationele eigenschap is, die zowel afhankelijk is van rationele eigenschappen van het dier als emotionele eigenschappen van onszelf.Show less