De bereidheid tot deelname aan brongerichte en praktijkgerichte teambijeenkomsten over de betekenis van christelijk leraarschap is onderzocht, naast de onderliggende positieve en negatieve...Show moreDe bereidheid tot deelname aan brongerichte en praktijkgerichte teambijeenkomsten over de betekenis van christelijk leraarschap is onderzocht, naast de onderliggende positieve en negatieve affectieve en positieve en negatieve cognitieve valenties die christelijke leraren bij deze teambijeenkomsten hebben. Ook is de rol van persoonlijke verbondenheid met collega’s en psychologische teamveiligheid op de valenties en bereidheid tot deelname onderzocht. Respondenten waren 114 leerkrachten die lesgeven op orthodox-protestantse basisscholen. Zij vulden een vragenlijst in over de valenties, bereidheid tot deelname, persoonlijke verbondenheid en psychologische teamveiligheid. Daarnaast namen 10 leerkrachten deel aan een semi-gestructureerd interview, waarin de affectieve en cognitieve valenties bij brongerichte en praktijkgerichte teambijeenkomsten bevraagd werden. De resultaten laten zien dat leerkrachten in redelijke mate bereid zijn om deel te nemen aan brongerichte en praktijkgerichte teambijeenkomsten. Een belangrijke conclusie is dat leerkrachten in hogere mate bereid zijn tot deelname aan praktijkgerichte dan brongerichte teambijeenkomsten. Dit komt overeen met de valenties; leerkrachten hebben in een hogere mate positieve affectieve en cognitieve valenties bij praktijkgerichte dan brongerichte teambijeenkomsten. Verder hebben leerkrachten bij praktijkgerichte teambijeenkomsten lagere negatieve affectieve en cognitieve valenties dan bij brongerichte teambijeenkomsten. De affectieve en cognitieve valenties verklaren de bereidheid tot deelname aan teambijeenkomsten. Persoonlijke verbondenheid met collega’s en psychologische teamveiligheid verklaren niet bereidheid tot deelname; wel verklaren deze achtergrondvariabelen voor een klein deel de affectieve en cognitieve valenties bij de teambijeenkomsten. Uit de interviews blijkt dat leerkrachten bij brongerichte teambijeenkomsten verbindingen met de lespraktijk leggen en dat praktijkgerichte teambijeenkomsten voor reflectie en verdieping op christelijk leraarschap zorgen.Show less