This thesis describes an experimental study with a between-subjects and within-subjects design on the possibility to train inferential skills by using expository video. Over the past years the...Show moreThis thesis describes an experimental study with a between-subjects and within-subjects design on the possibility to train inferential skills by using expository video. Over the past years the level of reading comprehension among Dutch students decreases. A low motivation may perhaps explain this downward trend. One way to increase the motivation of Dutch students could be by using digital resources. Inferential skills are crucial during reading to create a mental representation of the text. This is an important part of reading comprehension. This research focusses on the progression in inferential skills of students, when these skills are taught using expository video. The progression made is compared to the progression in inferential skills of students who were taught inferential skills using expository text, and students in the control condition. Furthermore, the relation between this progression and the level of reading fluency was studied. Participants were 105 Dutch student (age 8 to 11 years) in grade six from four different primary schools. They were randomly assigned to one of the conditions, namely video condition, text condition and control condition, where they received either eight trainings with expository video or text, or no training at all. The inferential skills of all participants were tested using a pretest and a posttest, before and after the training was given. Results show that the training, either with expository video or text, is not effective in teaching inferential skills to Dutch students in grade six. In addition was the level of reading fluency not related to the effectivity of the training with expository video or text.Show less
Het technisch leesonderwijs van een kwart van de Nederlandse basisscholen voldoet niet aan het basisniveau. Technisch lezen is een cruciale basisvaardigheid voor begrijpend lezen en voor het...Show moreHet technisch leesonderwijs van een kwart van de Nederlandse basisscholen voldoet niet aan het basisniveau. Technisch lezen is een cruciale basisvaardigheid voor begrijpend lezen en voor het functioneren in de maatschappij. Het is daarom van belang dat wordt onderzocht hoe het technisch leesonderwijs optimaal kan worden vormgegeven. In dit onderzoek is ingegaan op de vragen: In hoeverre zijn leerkrachten bekend met de uit literatuur al dan niet effectief gebleken leeractiviteiten, groeperingsvormen en didactische werkvormen op het gebied van technisch lezen, in hoeverre passen zij deze toe in hun lessen technisch lezen en met welke van deze drie didactische aspecten valt het meeste winst te behalen ter optimalisering van het technisch leesonderwijs? Aan de hand van de literatuur zijn al dan niet effectieve didactische principes geïdentificeerd. Om te onderzoeken of de leerkrachten kennis hebben over evidence-based technisch lezen en hun lessen evidence-based vormgeven is een vragenlijst afgenomen bij 19 leerkrachten uit de midden- en bovenbouw van het basisonderwijs. Om de tijds- en kosteninvestering van het optimaliseren van het onderwijs te beperken, is middels gepaarde t-toetsen een vergelijking gemaakt tussen de inzet van effectieve leeractiviteiten, groeperingsvormen en didactische werkvormen. Uit de resultaten blijkt dat leerkrachten bekend zijn met vrijwel alle geïdentificeerde effectieve principes en deze gemiddeld genomen soms tot heel vaak inzetten in hun technisch leesonderwijs. Effectieve groeperingsvormen worden echter significant minder ingezet dan leeractiviteiten en didactische werkvormen. Door de effectieve groeperingsvormen individueel begeleid hardop lezen en tutorlezen meer in te zetten, kan het technisch leesonderwijs van de deelnemende scholen worden geoptimaliseerd.Show less
Om voor leerlingen de kans op succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, is het belangrijk om technisch leesonderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Dit kan door effectieve...Show moreOm voor leerlingen de kans op succesvolle deelname aan de maatschappij te vergroten, is het belangrijk om technisch leesonderwijs zo effectief mogelijk vorm te geven. Dit kan door effectieve didactische principes in te zetten. In dit onderzoek is nagegaan in hoeverre midden- en bovenbouwleerkrachten van drie basisscholen in de regio van Reeuwijk en Gouda de (al dan niet) effectief gebleken didactische principes op het gebied van technisch lezen toepassen. Ook is nagegaan of er tussen de midden- en bovenbouw een verschil is in de inzet van principes. Hierbij is een vragenlijst gebruikt, waarbij aan negentien midden- en bovenbouwleerkrachten per principe werd gevraagd hoe vaak zij deze inzetten. Deze vragenlijst betrof tien principes: zeven bewezen effectieve principes (koorlezen, herhaald lezen, luisterend lezen, individueel begeleid hardop lezen, tutorlezen en Listening Passage Preview), twee principes waarvan geen eenduidigheid over de effectiviteit bestaat (flitsen en wisselrijen) en een bewezen niet effectief principe (niveaulezen). Uit de resultaten blijken de volgende principes gemiddeld (heel) vaak te worden ingezet: koorlezen, luisterend lezen, flitsen en herhaald lezen. Daarnaast worden individueel begeleid hardop lezen, EDI en wisselrijen regelmatig ingezet. Niveaulezen en LPP worden daarentegen soms ingezet, terwijl tutorlezen beperkt wordt ingezet. Verder worden individueel begeleid hardop lezen en flitsen significant vaker door middenbouwleerkrachten ingezet dan door bovenbouwleerkrachten. Een praktische aanbeveling betreft het vermijden van de inzet van niveaulezen en het eerder inzetten van een bewezen effectief principe dan een niet-eenduidig principe. Tot slot betreft een praktische implicatie het inzetten van voor-koor-door lezen, waarbij verschillende effectieve didactische principes worden gecombineerd.Show less
Het doel van dit onderzoek is vaststellen hoe de vaardigheid in technisch lezen en woordenschat samenhangen met het kiezen van een bepaalde antwoordcategorie op de Multiple-choice Online Cloze...Show moreHet doel van dit onderzoek is vaststellen hoe de vaardigheid in technisch lezen en woordenschat samenhangen met het kiezen van een bepaalde antwoordcategorie op de Multiple-choice Online Cloze Comprehension Assessment (MOCCA). De MOCCA test meet individuele verschillen in het leggen van verbanden tijdens begrijpend lezen. Er is data verzameld bij 102 leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van basisscholen uit Zuid-Holland. Bij hen is de MOCCA test afgenomen, evenals twee testen voor technisch lezen en woordenschat. Vervolgens is met een meervoudige lineaire regressie analyse onderzocht of participanten met een hogere score voor technisch lezen of woordenschat vaker het causale verband in een tekst zien. Op dezelfde manier is onderzocht of participanten met een lage score voor technisch lezen of woordenschat vaker een verkeerd antwoord kiezen op de MOCCA test, wat betekent dat het causale verband niet gezien wordt. Er kan geconcludeerd worden dat de individuele verschillen in technisch lezen en woordenschat de keuze van het antwoord op de MOCCA test beïnvloeden. Er bleek een significante, maar zwak positieve correlatie te zijn tussen het inzien van het causale verband in teksten van de MOCCA test en de deelvaardigheden technisch lezen en woordenschat. Over de correlatie met de verkeerde antwoorden dient onderscheid te worden gemaakt tussen de drie verkeerde antwoordmogelijkheden. Het kiezen van het antwoord dat eerder genoemde informatie herhaalt, bleek significant negatief te correleren met technisch lezen en woordenschat. Daarentegen bleek het kiezen van het overbruggings- of associatie-antwoord alleen significant negatief gecorreleerd te zijn met technisch lezen.Show less
In dit onderzoek zal er gekeken worden in hoeverre woordenschat en technisch lezen samenhangen met begrijpend lezen bij jonge en oudere basisschoolleerlingen. Voor het onderwijs is dit van belang,...Show moreIn dit onderzoek zal er gekeken worden in hoeverre woordenschat en technisch lezen samenhangen met begrijpend lezen bij jonge en oudere basisschoolleerlingen. Voor het onderwijs is dit van belang, omdat er zo gekeken kan worden of leerkrachten in lagere en hogere klassen extra aandacht moeten besteden aan woordenschat of aan technisch lezen om zo het begrijpend lezen te verbeteren. De participanten in het onderzoek werden verdeeld in twee leeftijdsgroepen. De eerste groep bestond uit leerlingen van 8 en 9 jaar oud (N = 44). De tweede groep bestond uit leerlingen van 10, 11 en 12 jaar oud (N = 58). In dit onderzoek was begrijpend lezen de onafhankelijke variabele en deze werd verklaard door twee voorspellers: woordenschat en technisch lezen. Begrijpend lezen werd gemeten door middel van de MOCCA en voor de analyses werd het vermogen om causale verbanden te leggen gebruikt. Er is een multipele regressie uitgevoerd om de samenhang tussen de drie variabelen in kaart te brengen. Hieruit bleek dat alleen woordenschat samenhangt met begrijpend lezen bij de participanten met de leeftijd 8 en 9 jaar. Bij de leeftijd 10,11 en 12 jaar hangt technisch lezen sterker samen met begrijpend lezen dan woordenschat. Bij de jongere leerlingen speelt woordenschat dus een grotere rol bij het begrijpend lezen en bij de oudere leerlingen het technisch lezen.Show less
Begrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid in de huidige informatiemaatschappij, maar is eveneens een vaardigheid waar veel leerlingen in het primair onderwijs moeite mee hebben. Meer kennis...Show moreBegrijpend lezen is een belangrijke vaardigheid in de huidige informatiemaatschappij, maar is eveneens een vaardigheid waar veel leerlingen in het primair onderwijs moeite mee hebben. Meer kennis over de achterliggende vaardigheden van begrijpend lezen kan de onderwijspraktijk helpen de instructies beter aan te laten sluiten bij de leerlingen. Het kunnen leggen van de juiste verbanden is één van de belangrijkste vaardigheden voor begrijpend lezen. In dit onderzoek is de relatie tussen de vaardigheden op het gebied van werkgeheugen en vloeiend lezen en het leggen van verbanden tijdens begrijpend lezen onderzocht. Voor het onderzoeken van het denkproces tijdens het begrijpend lezen, is er gebruikt gemaakt van de Multiple-choice Online Cloze Comprehension Assessment (MOCCA). De MOCCA stelt vast welke verbanden de leerlingen leggen en geeft de individuele verschillen tussen leerlingen weer. Nederlandstalige leerlingen (N = 81) uit groep zes, zeven en acht van het primair onderwijs hebben deelgenomen aan het onderzoek. Bij hen is de MOCCA, een test voor technisch lezen en een test voor werkgeheugen afgenomen. Er is een significant, matig tot sterk, positief verband tussen het vloeiend lezen en het leggen van een causaal verband in een tekst. Hoe vloeiender een lezer dus leest, hoe vaker de lezer een causaal verband legt. De relatie tussen vloeiend lezen en het leggen van een verband met de voorgaande zin is niet significant, maar er is een sterke trend van een negatieve relatie. Met enkele voorzichtigheid kan dus worden gesteld dat zwakke technische lezers vaker een verband leggen met de voorgaande zin.Show less