Dit onderzoek richt zich op noodzakelijke elementen die volgens onderwijspersoneel nodig zijn om begrijpend leesonderwijs thematisch te geven. Hoewel onderwijspersoneel een essentiële taak heeft in...Show moreDit onderzoek richt zich op noodzakelijke elementen die volgens onderwijspersoneel nodig zijn om begrijpend leesonderwijs thematisch te geven. Hoewel onderwijspersoneel een essentiële taak heeft in het vormgeven van thematisch begrijpend leesonderwijs, is hier nog niet veel onderzoek naar gedaan. Eerder onderzoek besprak dat theoretisch en praktische kennis over thematisch onderwijs en samenwerking belangrijk is, leerkrachten taalexperts moeten zijn, een duidelijke schoolvisie essentieel is en er ruimte moet zijn voor scholing. Om dit te onderzoeken werden focusgroepgesprekken gehouden. Er waren 10 participanten met verschillende functies binnen twee scholen. Het gesprek werd gestructureerd aan de hand van een topic guide. Er werd besproken hoe de participanten tegenover thematisch begrijpend leesonderwijs stonden en welke voordelen en nadelen ze zagen om dit te implementeren. De gesprekken werden getranscribeerd met amberscript (https://app.amberscript.com) en geanalyseerd met atlas.ti (versie 24.0.0; atlas.ti, 2024). Hoewel het onderwijspersoneel positief stond tegenover thematisch onderwijs, bleek het een uitdaging te zijn om de kennis over leerlijnen te integreren. Ook werd een gebrek aan visie, tijd en inzet van talenten en expertise benoemd. De bevindingen tonen aan dat onderwijspersoneel soms handelt zonder wetenschappelijke bevindingen hierbij te betrekken en dat ze graag meer tijd zouden hebben om samen te werken. Ze benadrukten dat ondersteunend materiaal belangrijk is. In de discussie wordt benoemd dat de rol van de schoolleiding cruciaal is bij implementatie. Er wordt gepleit voor meer onderzoek naar leerlijnen inzetten; de koppeling tussen wetenschappelijke bevindingen en de onderwijspraktijk; passende toetsing en passende teksten. Limitaties, zoals praktische belemmeringen tijdens de focusgroepen, worden ook erkend.Show less
Deze studie richt zich op wat leerkrachten en ondersteunend personeel in het onderwijs nodig achtten om begrijpend lezen op een thematische wijze te kunnen geven. Eerdere onderzoeken bespraken...Show moreDeze studie richt zich op wat leerkrachten en ondersteunend personeel in het onderwijs nodig achtten om begrijpend lezen op een thematische wijze te kunnen geven. Eerdere onderzoeken bespraken belangrijke elementen van begrijpend lezen en thematisch onderwijs, maar er is weinig onderzoek uitgevoerd naar wat leerkrachten en onderwijzend personeel nodig achtten om ze te kunnen combineren en juist te implementeren. Om hier antwoord op te krijgen, zijn twee focusgroepen gevoerd met elk 5 participanten. Deze participanten waren afkomstig van twee basisscholen en zijn leerkracht of hebben een ondersteunende rol. De focusgroepen werden gevoerd middels een topic guide. Tijdens de focusgroepen is ingegaan op begrijpend lezen, thematisch onderwijs en thematisch begrijpend leesonderwijs. Voor- en nadelen van thematisch begrijpend leesonderwijs en de attitude van het onderwijs personeel tegenover thematisch onderwijs zijn besproken. De focusgroepen zijn getranscribeerd middels amberscript (https://app.amberscript.com) en geanalyseerd met atlas.ti24 (versie 24.0.0; atlas.ti, 2024). Het onderwijspersoneel staat positief tegenover het geven van thematisch begrijpend leesonderwijs, maar ziet nog wel knelpunten. Het personeel mist een duidelijke visie en weet niet goed hoe ze het onderwijs moeten vormgeven. Het is lastig om alle leerlijnen op een juiste manier aan elkaar te verbinden en daarbij sluit de onderwijsvorm niet aan op de verplichte toetsing. Er is een gebrek aan expertise, kennis en kunde over hoe thematisch begrijpend leesonderwijs vormgegeven moet worden. In de discussie komt naar voren dat de schoolleiding een belangrijke taak heeft rondom visievorming en scholing van de leerkrachten. Voor leerkrachten zijn enthousiasme, goede samenwerking en de juiste materialen van belang. Er is meer onderzoek nodig naar passende toetsing, passende teksten, de koppeling tussen de praktijk en de theorie en hoe de leerlijnen ingezet moeten worden. De limitaties en implicaties worden ook benoemd.Show less