Hedendaags is er een onderwerp op internationaal niveau regelmatig in het nieuws en het onderwerp van debat, namelijk het verbeteren van de toegang en kwaliteit in het hoger onderwijs.Ook in Chili...Show moreHedendaags is er een onderwerp op internationaal niveau regelmatig in het nieuws en het onderwerp van debat, namelijk het verbeteren van de toegang en kwaliteit in het hoger onderwijs.Ook in Chili is dit een belangrijk en veel besproken onderwerp. Na vele studenten mobilisaties die protesteerden tegen de ongelijkheid in toegankelijkheid in het universitair onderwijs met eisen als hervormingen hiervan, is de Chileense president Michelle Bachelet met een nieuw voorstel gekomen, universeel gratis universitair onderwijs. Dit is het toegankelijker maken van het universitaire onderwijs door onbetaald onderwijs aan te bieden aan studenten. Deze scriptie behandelt het debat over de mogelijke impact van dit voorstel dat gaande is in Chili en wordt er een afweging gemaakt vande voor- en tegen argumenten van deze discussie. De centrale doelstelling is het analyseren van het overheidsbeleid van de twee ambtstermijnen van Michelle Bachelet in het universitaire onderwijs met betrekking tot toegankelijkheid en sociale ongelijkheid in Chili. Het onderzoek is gedaan aan de hand van de bestuderingvan relevante literatuur. De centrale vraagstelling luidt als volgt: “wat waren de positieve en negatieve gevolgen van het universitair onderwijs beleid in Chili tijdens de ambtsperiode van Michelle Bachelet met betrekking tot toegankelijkheid en sociale ongelijkheid?”. In hoofdstuk 1 zal de rol van universitair onderwijs en de rol met betrekking tot sociale mobiliteit en sociaal kapitaal behandeld worden waarna ook de toegankelijkheid en sociale ongelijkheid in het universitair onderwijs vanuit een theoretische context bekeken wordt. Vervolgens zullen deze thema’s in hoofdstuk 2 in de geschiedenis en de actuele context van Chili geplaatst worden en zal het overheidsbeleid besproken worden van beide ambtstermijnen, 2006-2010 en 2014-heden, van president Bachelet in het universitair onderwijs en de studentenbeweging tijdens haar eerste ambt in 2006 en het massale protest in 2011, waar haar voorstel voor gratuïteitin haar tweede ambt een gevolg van is.In hoofdstuk 3 zal gekeken worden naar het discours dat plaatsvindt over dit onderwerp, waar meningen en gedachtes van Chileense burgers en onderzoekers in voor- en tegen argumenten en actoren naar voren worden gebracht waarna er een afweging gemaakt zal worden. In het verloop van de scriptie en in de conclusie zal door middel van een combinatie van de informatie uit de verschillende hoofdstukken een antwoord gegeven worden op de hoofdvraagShow less
Master thesis | Cultural Anthropology and Development Sociology (MSc)
open access
Men beschouwt het vermogen om te communiceren vaak als evident. Wanneer we echter gaan praten met doven en slechthorenden merken we hoe zeer we een zintuig als ons gehoor moeten waarderen. Het...Show moreMen beschouwt het vermogen om te communiceren vaak als evident. Wanneer we echter gaan praten met doven en slechthorenden merken we hoe zeer we een zintuig als ons gehoor moeten waarderen. Het verliezen van het gehoor, of het nu veel of weinig is, zal gevolgen hebben voor de communicatie met anderen, en dus voor de toegang tot sociale relaties, locaties en het vervullen van behoeften. Het missen van een communicatiemiddel zoals gehoor zorgt ervoor dat men nieuwe manieren moet zoeken om sociale relaties te kunnen onderhouden. Daarnaast zullen bepaalde locaties niet meer gemakkelijk of zelfs helemaal niet toegankelijk zijn. Dit alles heeft tot gevolg dat men niet meer in alle eigen behoeftes kan voorzien. Denk hierbij aan zoiets simpels als naar de favoriete muziek luisteren of tot het kunnen communiceren met een vriend enzovoorts. Of iemand nu doof of slechthorend wordt geboren of dit op latere leeftijd meemaakt, het zal hoe dan ook de persoon beperken in zijn of haar toegang.Show less