De culturele en nationalistische inhoud en beeldvorming van het tijdschrift Toerisme van de Vlaamse Toeristenbond in de jaren dertig over Vlaanderen, Wallonië, Frankrijk, Duitsland en Nederland
In deze scriptie wordt gekeken naar het gebruik van lokale identiteit in het Udon-ken project van de prefectuur Kagawa. Eerst wordt er gekeken naar de manier waarop lokale identiteit in het...Show moreIn deze scriptie wordt gekeken naar het gebruik van lokale identiteit in het Udon-ken project van de prefectuur Kagawa. Eerst wordt er gekeken naar de manier waarop lokale identiteit in het verleden toeristencampagnes is terug te vinden, met een nadruk op het gebruik van de furusato in de jaren '70 en '80. Vervolgens wordt er gekeken naar de relatie tussen lokale identiteit en voedselproducten. Tot slot wordt de eerste promotievideo, alsook de eerste versie van de website van het Udon-ken project geanalyseerd.Show less
Hedendaagse berichtgeving over het Midden-Oosten belichaamt nog veelal een versterking van stereotypes, vergelijkbaar met het oriëntalisme dat Edward Said in 1978 beschreef als "a subtle and...Show moreHedendaagse berichtgeving over het Midden-Oosten belichaamt nog veelal een versterking van stereotypes, vergelijkbaar met het oriëntalisme dat Edward Said in 1978 beschreef als "a subtle and persistent Eurocentric prejudice against Arab-Islamic peoples and their culture". In deze thesis wordt de constructie van 'de Ander' in Nederlandstalige reisjournalistiek in kaart gebracht door middel van een discoursanalyse van de Midden-Oostenverhalen die van 2010 t/m 2014 in het reisblad National Geographic Traveler verschenen. Hieruit worden suggesties gedaan voor de invoering van richtlijnen voor het weergeven van 'de Ander' in de reisjournalistiek.Show less
In deze scriptie wordt de geschiedenis van Madurodam onderzocht. Bij de oprichting van Madurodam waren verschillende personen betrokken, die elk een eigen doelstelling voor ogen hadden. Madurodam...Show moreIn deze scriptie wordt de geschiedenis van Madurodam onderzocht. Bij de oprichting van Madurodam waren verschillende personen betrokken, die elk een eigen doelstelling voor ogen hadden. Madurodam werd als charitatief project opgezet door Bep Boon- van der Starp. Zij wilde het Studenten Sanatorium te Laren voorzien van inkomsten. Het startkapitaal werd ter beschikking gesteld door de familie Maduro. Zij wilden een oorlogsmonument bouwen voor hun in Dachau overleden zoon George. De gemeente Den Haag zag met de bouw een kans om meer toeristen naar de stad te trekken. Siebe Jan Bouma, de bouwmeester van Madurodam, wilde vooral een educatief en stedenbouwkundig verantwoord park bouwen, met veel oog voor de esthetiek.Verschillende Nederlandse bedrijven steunden het park, zodat ze onderdeel vormden van het beeld van Nederland, zoals dat in Madurodam werd getoond. In 1952 werd Madurodam voor het publiek geopend. Welke elementen zijn leidend geweest voor de inrichting van het park? Hield de politiek zich afzijdig of wilde men Madurodam gebruiken als politiek instrument. In hoeverre speelde het culturele element een belangrijke rol bij de inrichting van het park? Deze vragen worden in de scriptie behandeld op basis van brieven, notulen, brochures, lezingen en bouwplannen van de verschillende betrokkenen. De advertenties en de brochures brengt de positionering van park in de beginjaren in beeld. In hoeverre speelde de status van oorlogsmonument daarbij nog een rol? Een krantenonderzoek laat ten slotte zien hoe het publiek Madurodam zag in de beginjaren. Herkende het Nederlandse publiek de miniatuurstad als typisch Nederlandse stad? Is Madurodam voor de buitenlandse toerist de typisch Nederlandse stad waar men naar op zoek is?Show less