In opdracht van Raamwerk is onderzocht wat de ervaringen zijn van verwanten van cliënten met een verstandelijke- of lichamelijke beperking tijdens een transitie van een thuissituatie naar begeleid-...Show moreIn opdracht van Raamwerk is onderzocht wat de ervaringen zijn van verwanten van cliënten met een verstandelijke- of lichamelijke beperking tijdens een transitie van een thuissituatie naar begeleid- of zelfstandig wonen bij de organisatie Raamwerk. Dit is gedaan door middel van een literatuuronderzoek en een empirisch onderzoek. Voor het literatuuronderzoek is gezocht naar wetenschappelijke artikelen over wat er algemeen bekend was over het onderwerp. Daaruit bleek dat verwanten negatieve ervaringen hadden tijdens transities. Zo kwam bijvoorbeeld naar voren dat de communicatie tussen een verwant van een cliënt en de verzorger van de cliënt verbeterd kan worden. Dit kan door de verwant meer te betrekken bij de keuzes voor de cliënt en door de verwant op de hoogte te houden van hoe het gaat met de cliënt. Wat betreft informatievoorziening willen verwanten meer informatie krijgen over alle woonmogelijkheden die beschikbaar zijn voor hun verwant met beperking en over de lengte van de wachtlijsten. Verder bleek dat er veel sprake is van eenzaamheid bij cliënten. Door familie en vrienden meer te betrekken kan de eenzaamheid verminderd worden. Tot slot bleek dat de kwaliteit en kwantiteit van woningen van mensen met een beperking in Nederland verbeterd kan worden. Naast het literatuuronderzoek zijn er drie semigestructureerde interviews gehouden waarbij gefocust werd op positieve punten en knelpunten van de organisatie Raamwerk tijdens een transitie. Uit de resultaten bleek dat de meeste verwanten erg tevreden waren met de communicatie en de betrokkenheid van het personeel bij Raamwerk. Wat als negatief werd ervaren door verschillende verwanten is dat de informatievoorzienig tijdens een verhuizing onduidelijk was. Er moest veel zelf geregeld worden door verwanten en dat werd als erg stressvol ervaren. Ook de hygiëne en veiligheid in een woning was volgens één van de verwanten onvoldoende. Verder hadden een aantal verwanten behoefte aan lotgenotencontact. Er kan geconcludeerd worden dat de ervaringen van de verwanten erg verschillend waren. Aan het eind van dit adviesrapport worden er haalbare concrete aanbevelingen met betrekking tot de informatievoorziening, personeel, hygiëne en overige behoeftes vanuit verwanten aan Raamwerk gegeven.Show less
Door veranderingen in de maatschappij neemt de vraag naar kinderopvang toe en wordt er meer geëist van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit is mede waarom het integrale kindcentrum ...Show moreDoor veranderingen in de maatschappij neemt de vraag naar kinderopvang toe en wordt er meer geëist van leerlingen in het Nederlandse onderwijssysteem. Dit is mede waarom het integrale kindcentrum (IKC) steeds prevalenter is in Nederland. In deze studie is onderzocht wat schoolteams, die in transitie zijn naar een IKC, ambiëren ten opzichte van een IKC. De focus van dit onderzoek ligt op de interprofessionele samenwerking (IPS) binnen drie kernconcepten van een IKC: pedagogische visie, doorlopende leerlijn en praktische organisatie. Voor dit onderzoek hebben medewerkers van drie basisscholen die in transitie zijn naar IKC een vragenlijst ingevuld (N=43). De vragenlijst bestond uit drie vignetten waarbij in totaal 11 items, passend bij de drie kernconcepten, uitgevraagd zijn over de huidige- en geambieerde onderwijssituatie. Uit deze studie blijkt dat schoolteams, ten opzichte van de huidige situatie, een fors hogere mate van IPS ambiëren. Daarnaast lijken de schoolteams een lagere ambitie te hebben in vergelijking met hun directie. Deze verschillen zijn echter niet bij alle scholen en kernconcepten even groot. In de discussie zullen mogelijke verklaringen hiervoor besproken worden. Deze studie onderstreept het belang van overeenstemming binnen een schoolteam en biedt aanbevelingen om dit te bewerkstelligen. Het is hierbij belangrijk om te benoemen dat een hoge mate van IPS niet direct leidt tot een hogere kwaliteit van opvang of onderwijs, maar dat er altijd gekeken moet worden naar de praktische haalbaarheid binnen de onderwijsorganisatie.Show less