In deze studie wordt onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie vrijwilligers aanzetten om tijd of geld te doneren aan non-profitorganisaties....Show moreIn deze studie wordt onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie vrijwilligers aanzetten om tijd of geld te doneren aan non-profitorganisaties. Het design is een cross sectioneel vragenlijstonderzoek, afgenomen via Amazon Mechanical Turk bij vrijwilligers die actief zijn bij non-profitorganisaties in de Verenigde Staten (n = 105). Uit de eerste serie multipele regressieanalyses is gebleken dat vrijwilligers die psychologisch eigenaarschap van de organisatie ervaren, sneller bereidheid zijn om zowel geld als tijd te doneren. Daarentegen bleek een vrijwilliger die zich sterk identificeert met de organisatie wel sneller bereid om geld te doneren aan de organisatie, maar niet sneller bereid om vrijwilligerswerk te doen. Uit de tweede multipele regressieanalyse bleek dat vrijwilligers met een sterk gevoel van controle over de organisatie ook een sterker gevoel van psychologisch eigenaarschap van de organisatie rapporteerden. De derde multipele regressieanalyse toonde dat een gevoel van trots op de organisatie ervoor zorgt dat vrijwilligers zich meer identificeren met de organisatie. Mediatie regressieanalyse liet zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie de positieve indirecte relatie tussen controle en de bereidheid om geld te doneren, medieert. Zo ook werd de significante en positieve relatie tussen trots op de organisatie en de bereidheid tot financiële donaties gemedieerd door identificatie met de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolg onderzoek worden benoemd.Show less