Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In deze scriptie is onderzocht hoe pathos in reclames gebruikt kan worden om een poging te doen positieve emoties op te roepen bij ontvangers, door een positieve gevolgtrekking te maken tussen een...Show moreIn deze scriptie is onderzocht hoe pathos in reclames gebruikt kan worden om een poging te doen positieve emoties op te roepen bij ontvangers, door een positieve gevolgtrekking te maken tussen een sport en het product. Met die positieve gevolgtrekking wordt bedoeld dat het subject na inname van het consumeringsproduct plotseling erg goede sportprestaties kan leveren. De aanleiding hiervoor betrof een citaat van De Brauw e.a. (2016) waarin gesteld werd dat door de associatie met sport positieve emoties opgeroepen worden voor ongezonde producten. De vraag was daarom op welke manieren dit kan gebeuren. Pathos betekent het opwekken van emoties bij het publiek en is een technisch overtuigingsmiddel ontwikkeld in de klassieke retorica. Hierbij kunnen uiteraard positieve of negatieve emoties opgewekt worden, maar in deze scriptie staat de positieve variant centraal. Het blijkt dat pathos in reclames ingezet kan worden door middel van het gebruik van bepaalde stilistische middelen in vorm en beeld, of door het gebruik van humor. Na analyse aan de hand van de methode van analytische inductie zijn twee reclames geanalyseerd op het voorkomen van pathos, en hoe pathos opgewekt wordt in die reclames. Door toepassing van humor kunnen positieve emoties opgeroepen worden. Daarnaast kan de ontvanger een impliciete vergelijking maken met het subject in de reclame, waarbij dus het stilistische en/of argumentatorische middel van de vergelijking wordt gebruikt.Show less