Steeds meer gemeenten maken gebruik van datadashboards en dat brengt naast veel voordelen ook uitdagingen met zich mee. Fundamenteel aan deze uitdagingen is het verantwoordingsvraagstuk omtrent het...Show moreSteeds meer gemeenten maken gebruik van datadashboards en dat brengt naast veel voordelen ook uitdagingen met zich mee. Fundamenteel aan deze uitdagingen is het verantwoordingsvraagstuk omtrent het beheer van de data. Het doel van dit onderzoek is daarom om meer inzicht te krijgen in de gevolgen die het beheren van de dashboards heeft op het verantwoordelijk handelen van de beheerders uit de ambtelijke organisatie. Deze studie beantwoordt daarmee de centrale vraag: Hoe en in hoeverre beïnvloedt dataficatie de verantwoordelijkheidspraktijken van Haagse gemeentelijke professionals? In deze kwalitatieve casestudie studie van het dashboard Den Haag in Cijfers worden de dimensies van verantwoordelijkheid volgens het Global Accountability Framework (Blagescu et al., 2005) gecombineerd met de principes van Neff et al. (2017) om de concrete zorgen helder te stellen omtrent de verantwoordelijkheid van het databeheer. Er is met drie beheerders van het datadashboard gesproken en er is daarnaast een documentanalyse gedaan van onder andere de visie op digitalisering van de gemeente. Actieve communicatie over alle bewerkingen op de data ontbreekt bij het dashboard Den Haag in Cijfers, waardoor transparantie van alle data tekortschiet. Daarnaast bestaat er een betrekkelijk grote focus op het eindproduct van de dataverzameling, waardoor van externe participatie weinig sprake is en ook goede procesevaluatie lastig is. Dit wordt echter in zekere mate gecompenseerd door een verantwoordelijke cultuur van feedback en leren. De documentanalyse toont aan dat de eerste stappen wel al zijn gezet om de problemen omtrent transparantie, participatie en evaluatie op te lossen. Datatoepassingen hebben een weerbarstige praktijk en daarom is een meer verantwoordelijke manier van omgaan met data geboden, dit onderzoek biedt daar aanknopingspunten voor.Show less