Dit onderzoek bestaat uit een literatuur- en observationeel onderzoek. De twee onderzoeksvragen die hierbij centraal staan, luiden als volgt: “Welke leselementen die het probleemoplossend vermogen...Show moreDit onderzoek bestaat uit een literatuur- en observationeel onderzoek. De twee onderzoeksvragen die hierbij centraal staan, luiden als volgt: “Welke leselementen die het probleemoplossend vermogen stimuleren bij basisschoolleerlingen zijn bekend in de literatuur?” en “Hoe vaak komen deze leselementen voor tijdens de bovenbouwvakateliers van de Noordwijkse Methode?” Bij de Noordwijkse Methode krijgen leerlingen in de ochtend les over de basisvakken en in de middag wordt tijd besteed aan de overige vakken in vakateliers onder leiding van gespecialiseerde leerkrachten. Tijdens de vakateliers werken leerlingen binnen een overkoepelend thema en wordt gebruik gemaakt van de denkbubbels die centraal staan in de Noordwijkse Methode. Dit zijn een set vragen waarmee alle aspecten van onderzoekend leren aan bod komen (De Noordwijkse Methode, 2021a). Binnen de denkbubbels wordt gestreefd om probleemoplossend vermogen te stimuleren. De eerste onderzoeksvraag wordt beantwoord middels het literatuuronderzoek, waarvoor in de literatuur is gezocht naar stimulerende leselementen voor het probleemoplossend vermogen. Er zijn verschillende zoekmachines en zoektermen gebruikt om de betrouwbaarheid van het literatuuronderzoek te waarborgen. Vervolgens is op basis van dit onderzoek een observatieformulier van vijftien observatiepunten opgesteld dat gebruikt is tijdens de observaties. Aan de hand van de verkregen data van dit observatieonderzoek is de tweede onderzoeksvraag beantwoord. Tijdens zeven vakateliers zijn zeven verschillende leerkrachten geobserveerd, deze observaties duurden tussen de 60 en 105 minuten. De geobserveerde vakateliers bestonden uit zowel reguliere vakateliers als verwerkingslessen. Bij verwerkingslessen moeten leerlingen laten zien welk leerdoel zij geleerd hebben, als afsluiting van het thema en krijgen zij geen uitleg. Uit de observaties bleek dat leerkrachten sommige leselementen, zoals inspelen op voorkennis, conceptuele uitleg en scaffolding vaak toepasten. De leselementen het aanbieden van realistische problemen, toepassen van modeling door de leerkracht, samenwerken van leerlingen, visueel denken van leerlingen, en het gebruik van wijsgebaren door de leerkracht werden echter door weinig leerkrachten toegepast. Voor het leselement motivatie geldt dat sommige leerkrachten dit leselement vaak toepasten en anderen zelden. Daarnaast is onderzocht of er een verschil was tussen de leselementen die werden toegepast in een regulier vakatelier en in een verwerkingsles. Hieruit bleek dat bij de leselementen inspelen op voorkennis, probleem identificeren, en scaffolding een significant verschil was. Deze leselementen kwamen gemiddeld vaker voor tijdens de reguliere vakateliers dan in de verwerkingslessen. Op basis van het onderzoek kan geconcludeerd worden dat leerkrachten van de Noordwijkse Methode veel stimulerende leselementen van probleemoplossend vermogen toepassen. Een aantal leselementen worden echter onvoldoende toegepast. Dit zijn onder andere realistische problemen, modeling, samenwerken, visueel denken, en wijsgebaren. Daarom wordt geadviseerd om leerkrachten de mogelijkheid te geven om hun kennis te vergroten en te oefenen met het toepassen van alle stimulerende leselementen. Dit geldt zowel voor de reguliere vakateliers als voor de verwerkingslessen. De Noordwijkse Methode kan dit realiseren door de self-efficacy van leerkrachten te vergroten, bijpassende studiedagen in te richten, en de leselementen in de denkbubbels te implementeren.Show less