De dood, de vluchtigheid van het leven en het belang van een deugdzaam bestaan tijdens het aardse leven. Thema’s die sterk naar voren komen in Maria van Oosterwijcks schilderij Vanitas met...Show moreDe dood, de vluchtigheid van het leven en het belang van een deugdzaam bestaan tijdens het aardse leven. Thema’s die sterk naar voren komen in Maria van Oosterwijcks schilderij Vanitas met hemelglobe geschilderd in 1668. Echter, lijkt de vele symboliek in het schilderij in relatie te staan met elementen uit Van Oosterwijcks persoonlijke leven en haar moralen. Met dit schilderij weet ze zichzelf sterk te positioneren in de door mannen gedomineerde kunstwereld door de gekozen thema’s en de manier waarop zij zichzelf representeert op het schilderij. Daarnaast staan masculiniteit en femininiteit tegenover elkaar bij het definiëren van Van Oosterwijck’s schilderstijl. Een diversiteit aan zeventiende-eeuwse Nederlandse kunsttheoretische literatuur biedt inzicht in hoe mannelijkheid en vrouwelijkheid ter sprake kwam binnen de kunstwereld. Misinterpretaties van de term ‘lossigheid’ als schildertechniek hebben ertoe geleid dat er verschillende definities zijn ontstaan. Dit maakt het complex om te bepalen wanneer een schilderstijl meer als mannelijk of vrouwelijk werd gezien. Dit onderzoek biedt een perspectief op de complexe interactie tussen gender, schildertechniek en de persoonlijke identiteit binnen kunst uit de Nederlanden in de zeventiende eeuw.Show less