Pestgedrag komt op vrijwel iedere school voor en de gevolgen hiervan blijven niet beperkt tot de korte termijn. Hoewel er voldoende onderzoeken zijn die de relatie aantonen tussen pesten en een...Show morePestgedrag komt op vrijwel iedere school voor en de gevolgen hiervan blijven niet beperkt tot de korte termijn. Hoewel er voldoende onderzoeken zijn die de relatie aantonen tussen pesten en een laag zelfbeeld, is er weinig bekend over de gevolgen van specifieke vormen van pestgedrag. In dit onderzoek staat de vraag centraal naar de relatie tussen fysiek-, verbaal-relationeel- en cyberpesten en het zelfbeeld van zowel jongens als meisjes. Aan dit onderzoek namen 364 VMBO-leerlingen deel, waarvan 43.4% jongens (M = 14.6, SD = .86) en 55.8% meisjes (M = 14.7, SD = .86). Middels de Personal Experiences Checklist werd informatie ingewonnen over de ervaringen met verschillende vormen van pestgedrag en met de Self-Perception Profile for Children werd het zelfbeeld van de adolescent onderzocht, waarbij adolescenten op een 5-puntsschaal aangaven hoe vaak ze te maken hadden met bepaald pestgedrag en in hoeverre een stelling over het zelfbeeld bij hen paste. Uit statistische analyses bleek dat jongens vaker fysiek gepest worden en meisjes vaker te maken hebben met verbaal-relationeel pestgedrag. Het zelfbeeld van jongens was positiever dan dat van meisjes. Bij jongens was er geen significante relatie zichtbaar tussen de verschillende vormen van pestgedrag en het zelfbeeld, terwijl bij meisjes verbaal-relationeel pestgedrag significant samenhangt met een lager zelfbeeld. Mogelijk heeft dit onder andere te maken met het gebruik van ineffectieve copingstrategieën door meisjes. Het is belangrijk om in behandelingen en interventies rekening te houden met het geslacht van het slachtoffer en het type pestgedrag wat heeft plaatsgevonden, om zodoende de psychische gevolgen van (met name verbaal-relationeel) pestgedrag te voorkomen of verminderen.Show less