Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van sociale angsten bij kinderen. Naast genetische factoren verloopt deze bijdrage via sociaal leren, zowel door angstig gedrag te modelleren als...Show moreOuders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van sociale angsten bij kinderen. Naast genetische factoren verloopt deze bijdrage via sociaal leren, zowel door angstig gedrag te modelleren als door verbale informatieoverdracht. Ouders met een hoog niveau van sociale angst, uiten meer angst in sociale situaties en spreken meer negatieve informatie uit over dergelijke situaties. Dit heeft de verwerving van sociale angsten bij het kind als gevolg. Deze scriptie onderzocht het causale effect van ouderlijke verbale uitingen op het vermijdende gedrag van het kind in sociale situaties. Daarnaast werd onderzocht of dit effect mogelijk gemodereerd werd door ouderlijke sociale angst. Een steekproef van 77 kinderen, tussen de 10 en 14 jaar oud, en hun ouders werd gevraagd om online vragenlijsten in te vullen met betrekking tot algemene angst en sociale angst. Gedurende het bezoek aan het lab werd de ouder gevraagd om gestandaardiseerde positieve- of negatieve informatie over twee vreemden te vertellen aan het kind. Vervolgens moest het kind een toespraak houden voor de desbetreffende twee vreemden. Gedurende deze sociale taak werd het gedrag van het kind geobserveerd. De bevindingen van het onderzoek toonden aan dat er geen significant effect was van de ouderlijke verbale uitingen op het vermijdende gedrag van het kind. Tevens toonden de bevindingen aan dat er geen significant effect was gevonden voor de modererende rol van de ouderlijke sociale angst. Uit het huidige onderzoek kon de conclusie worden getrokken dat ouderlijke verbale uitingen geen invloed had op het vermijdende gedrag, ongeacht de mate van ouderlijke sociale angst.Show less