In dit onderzoek wordt onderzocht of ouderlijke stress, de leermaterialen en –mogelijkheden van kinderen en/of de aangeboden verrijking aan kinderen de mogelijk negatieve relatie tussen sociaal...Show moreIn dit onderzoek wordt onderzocht of ouderlijke stress, de leermaterialen en –mogelijkheden van kinderen en/of de aangeboden verrijking aan kinderen de mogelijk negatieve relatie tussen sociaal economische status (SES) van ouders en de gedragsproblemen van kinderen in de leeftijd van zes tot tien jaar in Nederland medieert. Er zijn bij 107 gezinnen huisbezoeken afgenomen. Om de data te verzamelen is er gebruik gemaakt van de FAS, de HOME-MC, de NOSI-K en de CBCL. Uit de resultaten is gebleken dat er in Nederland voorlopig geen relatie lijkt te bestaan tussen de SES van ouders en de gedragsproblemen van kinderen tussen de zes en tien jaar en dat de variabelen ouderlijke stress, leermaterialen en –mogelijkheden en verrijking geen mediatoren zijn. Echter, er is wel een relatie gevonden tussen de variabelen ouderlijke stress en gedragsproblemen van kinderen onafhankelijk van de variabele SES. Dit zou implicaties kunnen bieden voor interventies die zich richten op gedragsproblemen en dit gegeven zou een rol kunnen spelen bij het screenen van gezinnen.Show less
In het huidige onderzoek is onderzocht of de Sociaal Economisch Status (SES) van een gezin en probleemgedrag van het kind samenhangen. Eveneens is onderzocht of deze mogelijke relatie gemedieerd...Show moreIn het huidige onderzoek is onderzocht of de Sociaal Economisch Status (SES) van een gezin en probleemgedrag van het kind samenhangen. Eveneens is onderzocht of deze mogelijke relatie gemedieerd wordt door de variabelen verrijking en leermaterialen en –mogelijkheden. Doormiddel van huisbezoeken waarbij de HOME-MC, de FAS en de CBCL afgenomen zijn is de data voor het onderzoek verzameld. Er zijn 101 respondenten opgenomen in het onderzoek. Volgens de resultaten van het huidige onderzoek is er geen relatie tussen de SES en probleemgedrag. Tevens fungeren de variabelen verrijking en leermaterialen en –mogelijkheden niet als mediator. Echter is er wel een verband gevonden tussen de SES en verrijking en is er sprake van een trend tussen leermaterialen en –mogelijkheden en probleemgedrag. Deze resultaten bieden aanknopingspunten voor interventies, zoals mogelijk de VVE-thuis.Show less
In deze studie wordt het verschil onderzocht tussen scores op leerpotentie-testen en het beoordelingssysteem dat in het basisonderwijs wordt gehanteerd. Leerlingen in het basisonderwijs krijgen...Show moreIn deze studie wordt het verschil onderzocht tussen scores op leerpotentie-testen en het beoordelingssysteem dat in het basisonderwijs wordt gehanteerd. Leerlingen in het basisonderwijs krijgen lesstof aangeboden aangepast aan hun niveaugroep, waarin zij worden ingedeeld aan de hand van (Cito)toets scores en de niveaubeoordeling van de leerkracht. Bij 124 leerlingen uit groep 1 werden scores op twee onderdelen van de Cito-toets ‘Rekenen voor kleuters’en de leerkrachtbeoordeling vergeleken met twee testen waarmee het leerpotentieel met betrekking tot rekenen in beeld wordt gebracht. Een significante relatie tussen de scores op de leerpotentie-testen en het beoordelingssysteem werd niet gevonden. Echter een aantal leerlingen die in het huidige beoordelingssysteem laag scoren, hebben door middel van de leerpotentie-testen laten zien in korte tijd leerstappen te kunnen maken. Om deze reden zouden zij in aanmerking komen voor lesaanbod op een hoger niveau. Gezien het feit dat de leerpotentie-testen niet op validiteit getest zijn, kan de leerpotentieel niet met zekerheid worden vastgesteld.Show less