Er is in het verleden weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen intelligentie en verveling op school. Het doel van dit onderzoek is meer kennis te vergaren over de relatie tussen intelligentie...Show moreEr is in het verleden weinig onderzoek gedaan naar de relatie tussen intelligentie en verveling op school. Het doel van dit onderzoek is meer kennis te vergaren over de relatie tussen intelligentie, verveling en schoolprestaties zodat deze toegepast kunnen worden in de onderwijspraktijk. Aan dit onderzoek namen 245 leerlingen uit groep acht deel, geworven onder 12 basisscholen. Gemeten zijn: verveling in het algemeen, verveling bij rekenen en intelligentie met de Raven SPM. Als indicator van schoolprestaties zijn Cito-scores gebruikt. Er was een zeer zwak negatief verband tussen verveling in het algemeen en schoolprestaties. Zowel verveling in het algemeen als verveling bij rekenen bleken niet gerelateerd te zijn aan intelligentie. Bij rekenen bleek controle en intelligentie bij te dragen aan de voorspelling van schoolprestaties, verveling speelde wel een kleine rol. Dit significante verband was echter klein. Verveling speelde bij de voorspelling van de rekenprestaties door intelligentie geen rol. Het vragen van actieve toestemming heeft mogelijk een vertekende steekproef opgeleverd. Voor leerkrachten in groep acht is het niet noodzakelijk om rekenonderwijs aan te passen, om de verveling te verminderen.Show less