Needle anxiety is a common problem among children. The role of the child’s expectations and the positive impact of magic in this is yet unknown. This study examines the influence of the child’s...Show moreNeedle anxiety is a common problem among children. The role of the child’s expectations and the positive impact of magic in this is yet unknown. This study examines the influence of the child’s prior expectations of fear on the experienced fear during the vaccination and whether receiving a magic-based intervention, that is watching a video of the Dutch illusionist Victor Mids during the vaccination, and next to that knowing Victor, had an influence on the experienced fear, controlling for the expected fear of the child. 360 children of selected locations of GGD Hollands Midden participated in the cluster randomized between-within subjects study in April 2024. Their self-reported scores on fear before and after the vaccination and about knowing Victor Mids were used. Results showed that 30.4 percent of variance in experienced fear could be explained by the child’s expected fear (p < .001). Receiving the magic-based intervention showed to have an fear reducing effect compared to the control group (p < 0.13). Knowing Victor Mids appeared to have no effect on the experienced fear of the child. The child’s expectations as an important predictor and possible cause of needle anxiety and the positive influence of magic provide an important contribution for future interventions. Due to the knowledge gap of the impact of magic on more aspects than fear in needle anxiety, future research should aim for more insight in the impact of magic on needle anxiety and how to influence the child’s expectations, possibly by magic, in a more representative sample.Show less
In Nederland vindt een toename van radicalisering plaats. Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met de...Show moreIn Nederland vindt een toename van radicalisering plaats. Radicalisering is een proces waarbij een persoon of groep in toenemende mate opvattingen ontwikkelt die op gespannen voet staan met de democratische rechtsstaat. Het expertisebureau Trias Pedagogica zet zich door middel van opvoeddebatten in voor de preventie van radicalisering. Binnen deze debatten ligt de focus op het ontwikkelen van positief ouderschap binnen gezinnen met een migratieachtergrond. Op verzoek van de organisatie is binnen dit onderzoek gekeken in hoeverre deze interventie past bij een nieuwe doelgroep; ouders zonder migratieachtergrond. Om dit te bewerkstelligen is onderzocht in hoeverre de wetenschappelijke onderbouwing van de opvoeddebatten overeenkomt met wat bekend is uit de wetenschappelijke literatuur. Daarnaast zijn gestructureerde interviews met ouders zonder migratieachtergrond afgenomen om hun verwachtingen over de opvoeddebatten uit te vragen. De resultaten helpen Trias Pedagogica om hun opvoeddebatten te laten aansluiten bij de doelgroep van ouders zonder migratieachtergrond. De resultaten van het literatuuronderzoek tonen aan dat de oudergerichte opvoeddebatten een werkzame methode vormen voor de preventie van radicalisering. Echter, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het benadrukken van het individuele functioneren van de jongere een waardevolle toevoeging kan zijn. Daarbij is het van belang om te focussen op het vergroten van de veerkracht van jongeren. Uit het empirische onderzoek is gebleken dat de ouders deel zouden nemen aan de opvoeddebatten, mits zich bepaalde omstandigheden voordoen. Bovendien lopen de verwachtingen van de ouders over de opvoeddebatten uiteen wat betreft het gezinsfunctioneren, gedragsverandering van het kind en bewustwording van de ouder zelf. Daarnaast verwachtten een aantal ouders dat door deelname aan de opvoeddebatten de ouder-kind communicatie mogelijk verbetert of dat zij zich meer bewust worden van de ontwikkeling van hun kind en hun rol binnen de opvoeding. Niettemin werd ook door een aantal ouders getwijfeld aan de effectiviteit van de opvoeddebatten met betrekking tot gedragsverandering van het kind. Aan de hand van dit onderzoek is een advies geschreven voor het expertisebureau Trias Pedagogica. Er wordt aanbevolen om meer de nadruk te leggen op het individuele functioneren van de jongeren en op het vergroten van hun veerkracht. Daarnaast bevat het adviesrapport handvatten voor een volgende werving van ouders zonder migratieachtergrond voor de opvoeddebatten.Show less