Achtergrond Wereldwijd zijn er 89,3 miljoen mensen gedwongen op de vlucht. De prevalentie van mentale ziektes zoals post-traumatische stressstoornis (PTSS), depressie en angst is hoger bij...Show moreAchtergrond Wereldwijd zijn er 89,3 miljoen mensen gedwongen op de vlucht. De prevalentie van mentale ziektes zoals post-traumatische stressstoornis (PTSS), depressie en angst is hoger bij vluchtelingen dan bij mensen die niet op de vlucht zijn. Er zijn verschillende behandelmethoden ontwikkelt die proberen de mate van PTSS, depressie en angst te verminderen, zoals cognitieve gedragstherapie (CGT), narrative exposure therapie (NET) of eye movement desensitization and reprocessing (EMDR). Door culturele overtuigingen kunnen symptomen van mentale ziektes en denkbeelden over behandelmethoden verschillen tussen culturen. Het doel van deze systematische review is om door middel van een meta-analyse te achterhalen of er verschil is in de effectiviteit van psychosociale behandelmethoden voor PTSS, depressie en angst bij westerse versus niet westerse vluchtelingen. Resultaten Psychosociale behandelmethoden hebben een significant verlagend effect op de mate van PTSS, depressie en angst bij vluchtelingen. Voor PTSS is dit effect z = -13.883, p < .001, voor depressie is dit effect z = -9.062, p < .001 en voor angst is dit effect z = -9.375, p < .001. Er is geen significant verschil gevonden tussen de effectiviteit van behandelmethoden voor PTSS, depressie en angst voor westerse versus niet-westerse vluchtelingen. Conclusie De meta-analyse toont aan dat de psychosociale behandelmethoden de mate van PTSS, depressie en angst significant verminderen bij vluchtelingen. Er zijn geen significante verschillen in effectiviteit van de behandelmethoden tussen westerse versus niet-westerse vluchtelingen gevonden waaruit geconcludeerd kan worden dat de behandelmethoden voor alle vluchtelingen even goed inzetbaar zijn.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
In dit onderzoek worden de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis (2017) van B. van Nuffelen en K. Ruell en Op de vlucht (2017) van P. van Hest en A. Dijkstra geanalyseerd....Show moreIn dit onderzoek worden de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis (2017) van B. van Nuffelen en K. Ruell en Op de vlucht (2017) van P. van Hest en A. Dijkstra geanalyseerd. Hierbij wordt gekeken naar de representatie van vluchtelingen. De onderzoeksvraag luidt: Hoe worden de vluchtelingen gerepresenteerd in de twee Nederlandse prentenboeken Amira: de prinses komt thuis en Op de vlucht? Daarbij zijn de volgende deelvragen gesteld: Krijgt de vluchteling een stem? Nodigen de prenten en de tekst de lezer uit tot identificatie met het hoofdpersonage? Wordt de vluchteling gerepresenteerd als een autonoom individu of als slachtoffer? Voor de beantwoording van deze vragen is gebruik gemaakt van een multimodale tekstuele analyse (close-reading) en een representatieanalyse. In de beide prentenboeken worden vluchtelingen enerzijds gerepresenteerd als autonome menselijke personages, die de ruimte krijgen om hun eigen verhaal te vertellen. Daarnaast kan de lezer zich met hen identificeren. Anderzijds wordt het beeld van de vluchteling als passief slachtoffer bevestigd door de nadruk die wordt gelegd op het verlies en wordt de vluchteling geobjectiveerd. Beide prentenboeken hebben een empathisch vermogen en nemen een kritische houding in. Amira: de prinses komt thuis is echter wel kritischer dan Op de vlucht.Show less
Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
De documentaire is een geschikte genre om een perspectief op de wereld te tonen. Hiervoor kunnen verschillende vormen van documentaire worden gebruikt, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. In dit...Show moreDe documentaire is een geschikte genre om een perspectief op de wereld te tonen. Hiervoor kunnen verschillende vormen van documentaire worden gebruikt, ieder met zijn eigen voor- en nadelen. In dit BA-eindwerkstuk zal gekeken worden naar drie verschillende recente documentaires van Nederlandse filmmakers die elk een andere vorm gebruiken om de hedendaagse vluchtelingencrisis inzichtelijk te maken. Aan de hand van De Kinderen van Juf Kiet (2016), Stranger In Paradise (2016), en Those Who Feel The Fire Burning (2015) zal in dit eindwerkstuk inzicht worden gegeven in de hedendaagse problematiek en maatschappelijke kwesties rondom de recente vluchtelingencrisis. Ze maken gebruik van verschillende vormen zoals direct cinema, reflexieve documentaire en poëtische docufictie om zo verschillende perspectieven op de vluchtelingencrisis te laten zien.Show less
Deze studie beschrijft hoe Nederlandse kranten vluchtelingen representeren in het discours dat zich in nasleep van het incident in Keulen (januari 2016) heeft ontsponnen. Dit wordt onderzocht aan...Show moreDeze studie beschrijft hoe Nederlandse kranten vluchtelingen representeren in het discours dat zich in nasleep van het incident in Keulen (januari 2016) heeft ontsponnen. Dit wordt onderzocht aan de hand van een kwalitatieve inhoudsanalyse van het taalgebruik, waarbij verschillende linguïstische concepten helpen de constructie van etnische dominantie -‐‑ de ongelijke machtsrelatie tussen etnische meer-‐‑ en minderheden en/of uitsluiting -‐‑ bloot te leggen. De resultaten laten zien dat het fenomeen van (seksueel) geweld tegen vrouwen wordt ingezet om te beklemtonen dat culturele diversiteit in Nederland een probleem is. Er wordt gebruik gemaakt van een sterk wij-zij discours. (Wan)gedrag wordt op een hele bevolkingsgroep geprojecteerd, als zijnde ‘hun religie.’ Islamitische vluchtelingen worden op deze manier geportretteerd als bedreiging voor ‘onze’ samenleving – wat hen tot onwelkome indringers maakt. De discussie evalueert de methode en reflecteert op de maatschappelijke relevantie.Show less
Een onderzoek over de houding van de protestants christelijke politieke partijen in de jaren 30 van de 20e eeuw tegenover het vraagstuk van de joodse vluchtelingen.