Is het Nederlandse geschiedenisonderwijs de afgelopen twintig jaar veranderd als gevolg van de migratie? In deze scriptie heb ik eerst gekeken naar de ontwikkelingen in het voortgezet...Show moreIs het Nederlandse geschiedenisonderwijs de afgelopen twintig jaar veranderd als gevolg van de migratie? In deze scriptie heb ik eerst gekeken naar de ontwikkelingen in het voortgezet geschiedenisonderwijs de afgelopen twintig jaar, en de groeiende rol van erfgoedonderwijs. Daarna heb ik een casestudy gedaan, over hoe wij de afgelopen twintig jaar slavernijgeschiedenis hebben aangeboden in de havo/vwo onderbouw. Hiervoor heb ik een groot aantal lesmethoden onderzocht.Show less
In het onderwijs aan leerlingen die Nederlands als tweede taal moeten leren ontbreekt een passend leerlingvolgsysteem. Curriculum-based measurement (CBM) is een leerlingvolgsysteem uit Amerika...Show moreIn het onderwijs aan leerlingen die Nederlands als tweede taal moeten leren ontbreekt een passend leerlingvolgsysteem. Curriculum-based measurement (CBM) is een leerlingvolgsysteem uit Amerika waarbij door middel van korte taken de groei en ontwikkeling van schoolse vaardigheden gemeten kan worden. In Amerika is hiernaar al veel onderzoek is gedaan. In deze studie wordt onderzocht of een Nederlandse maze en woordenschattaak betrouwbaar en valide meetinstrumenten zijn om Nederlandse leesvaardigheid te meten. In totaal hebben 72 leerlingen meegedaan tussen de 13 en 18 jaar en afkomstig uit 22 landen. De resultaten laten zien dat de maze en de woordenschattaak betrouwbare meetinstrumenten maar de betrouwbaarheid is groter bij twee minuten dan bij één minuut. Ook zijn de maze en de woordenschattaak ruim gemiddeld tot goede voorspellers voor zowel het niveau van leesvaardigheid als het schoolniveau. Echter zijn de maze en woordenschattaak samen geen betere voorspeller, dit geldt voor zowel leesvaardigheid als schoolniveau.Show less
Het overkoepelend doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een betrouwbaar en valide monitoringsysteem dat het leergedrag van leerlingen op een eenvoudige wijze in kaart kan brengen. In dit...Show moreHet overkoepelend doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een betrouwbaar en valide monitoringsysteem dat het leergedrag van leerlingen op een eenvoudige wijze in kaart kan brengen. In dit onderzoek wordt onderzocht welke leergedragingen ( “aan taak”, “niet aan taak”, “storend gedrag” en “actief leergedrag”) van de Student Behavior Observation Form (SBOF) betrouwbaar zijn. Om dit vast te stellen is de interbeoordelaarbetrouwbaarheid en test-hertestbetrouwbaarheid berekend. Ook is gekeken in welke mate het leergedrag (van de twee onderzoeksdagen) per individu verschilt en of het leergedrag verschillend is per type leerling. De steekproef bestond uit 30 brugklasleerlingen uit het voortgezet onderwijs in de leeftijd van 13 tot 15 jaar. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van de leergedragingen “aan taak”, “niet aan taak” bleek hoog (>80%). Uit de correlatieanalyse bleek dat de scores van het “aan taak” en “niet aan taak” leergedrag op de twee onderzoeksdagen redelijk samen hangen. Meer dan de helft van de leerlingen lieten matig of veel verschil in het “aan taak” leergedrag zien. Dit verschilde niet per type (zeer goed, goed of minder goed) leerlingen.Show less
In dit onderzoek is gekeken of een woordvertaaltaak een betrouwbaar en valide meetinstrument is om de voortgang van leerlingen op het gebied van Engelse taalvaardigheid te bepalen. Dit is gedaan...Show moreIn dit onderzoek is gekeken of een woordvertaaltaak een betrouwbaar en valide meetinstrument is om de voortgang van leerlingen op het gebied van Engelse taalvaardigheid te bepalen. Dit is gedaan door te kijken of er een hoge correlatie was tussen de parallelvormen van de woordvertaaltaken en daarnaast de resultaten te vergelijken met het onderwijsniveau en de rapportcijfers. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 113 leerlingen op een middelbare school in een grote stad. Het blijkt dat een woordvertaaltaak een zeer betrouwbaar meetinstrument is. Ook is er een verband tussen de scores op de woordvertaaltaak en het rapportcijfer. Een woordvertaaltaak is dus een betrouwbaar en valide meetinstrument om de voortgang op Engelse taalvaardigheid te bepalen.Show less