Getekend door de oorlog zoekt ook Levinas naar antwoorden op vragen over haar natuur; hoe is het mogelijk dat oorlog bestaat en blijft terugkomen? Omdat de ervaring van de ander in zijn ogen het...Show moreGetekend door de oorlog zoekt ook Levinas naar antwoorden op vragen over haar natuur; hoe is het mogelijk dat oorlog bestaat en blijft terugkomen? Omdat de ervaring van de ander in zijn ogen het grondprincipe is volgt al het andere uit deze ervaring - en dus ook oorlog. Echter, volgens dit gedachtengoed zou de ervaring van de ander mij juist uit mijn egocentrische houding moeten halen en tot altruïsme moeten dwingen, tot het bezorgen van vrede. Dit probleem is waar deze scriptie uit ontspringt. Ik ga op zoek naar de relatie tussen oorlog en vrede in Levinas’ denken. Mijn antwoord op deze vraag, en hoofdstelling van deze scriptie luidt: De ontmoeting met de ander is de vreedzame onderbreking van de onophoudelijke oorlog.Show less
In dit onderzoek wordt er gekeken naar antimilitarisme in het Romeinse Rijk (ca. 2de eeuw v.Chr. - 2de eeuw n.Chr.). Kan men spreken van antimilitarisme in een samenleving waarin het voeren van...Show moreIn dit onderzoek wordt er gekeken naar antimilitarisme in het Romeinse Rijk (ca. 2de eeuw v.Chr. - 2de eeuw n.Chr.). Kan men spreken van antimilitarisme in een samenleving waarin het voeren van oorlog tot de status quo behoorde? Hierbij wordt er onder andere gekeken naar hoe de Romeinen zelf aankeken tegen oorlog en vrede, hoe oorlogsvoering werd gerechtvaardigd, antimilitarisme onder filosofen en antimilitarisme in de Latijnse literatuur.Show less