Adolescence is a time when there are lots of changes going on for most young people. Especially friends and social connections are important in this period and mostly the quality of friendship....Show moreAdolescence is a time when there are lots of changes going on for most young people. Especially friends and social connections are important in this period and mostly the quality of friendship. During adolescence, young people can also experience (symptoms of) behavior issues. These issues are for example behavior disorders and the disorder ADHD. The goal of this study was to get an insight of the way in which symptoms of ADHD and behavior disorders can influence the degree of friendship quality during early adolescence. Also, there has been looked at the interaction effect between symptoms of ADHD and behavior disorders on friendship quality. For this research, 119 participants between twelve and sixteen years old have filled in online questionnaires, the ADHD self-report questionnaire, the SDQ for behavior issues and the FSQ and NRI for friendship quality. There’s been a multiple hierarchical regression analysis performed in which there was not a significant model and main effect found of symptoms of ADHD and behavior disorders on friendship quality. There was also not a significant effect in the interaction effect of symptoms of ADHD and behavior disorders on friendship quality. This study shows that the results are not aligned with the hypotheses and earlier research and it is of importance that further research takes a different age range into account of adolescents (14-17) in regard to gender and using extended questionnaires in which other context will be integrated as well.Show less
Bij deze studie wordt de mogelijke relatie tussen het ervaren van zorgen en belemmeringen en een achteruitgang in vriendschapskwaliteit als gevolg van de COVID-19 pandemie onderzocht. Daarnaast is...Show moreBij deze studie wordt de mogelijke relatie tussen het ervaren van zorgen en belemmeringen en een achteruitgang in vriendschapskwaliteit als gevolg van de COVID-19 pandemie onderzocht. Daarnaast is er beoordeeld of prosociaal gedrag en subjectief geluk deze mogelijke negatieve relatie kunnen beperken. Het is van belang om te weten wat de impact is van de COVID-19 pandemie op vriendschapskwaliteit, om de negatieve gevolgen van de COVID-19 pandemie te kunnen beperken. 119 adolescenten tussen de leeftijd 11 en 15 jaar hebben voor dit onderzoek een vragenlijst ingevuld. Vervolgens zijn hun antwoorden geanalyseerd met een meervoudige lineaire regressie om de hypotheses van dit onderzoek te toetsen. Uit de resultaten is gebleken dat er voorzichtig gesproken kan worden van het bestaan van een negatieve relatie tussen het ervaren van zorgen en belemmeringen als gevolg van de COVID-19 pandemie en vriendschapskwaliteit. De limitaties en implicaties van de resultaten worden aan het einde behandeld.Show less
De adolescenten van nu zijn de toekomst van later. Reden genoeg om er goed voor te zorgen zou je denken. Echter blijkt, dat de huidige adolescenten veel in aanraking komen met stress. Middels dit...Show moreDe adolescenten van nu zijn de toekomst van later. Reden genoeg om er goed voor te zorgen zou je denken. Echter blijkt, dat de huidige adolescenten veel in aanraking komen met stress. Middels dit onderzoek wordt er gekeken of emotionele problemen daar een relatie mee hebben en of die relatie beïnvloed kan worden door de variabelen vriendschapskwaliteit en sfeer en hechtheid in de klas. Dit is onderzocht aan de hand van vragenlijsten en vervolgens is er met behulp van een hiërarchische regressie gevonden dat er daadwerkelijk een sterk verband is tussen emotionele problemen en stress bij adolescenten en dat vriendschapskwaliteit en sfeer en hechtheid in de klas dit verband kunnen beïnvloeden.Show less
De adolescentie is een periode gekenmerkt door een hoop veranderingen en toenemende stressoren. Aanhoudende stress kan ernstige en nadelige gevolgen hebben voor sociaal gedrag. In het huidige...Show moreDe adolescentie is een periode gekenmerkt door een hoop veranderingen en toenemende stressoren. Aanhoudende stress kan ernstige en nadelige gevolgen hebben voor sociaal gedrag. In het huidige onderzoek werd gekeken naar de relatie van stress met zowel antisociaal- als prosociaal gedrag. Door de toenemende rol van vriendschap tijdens de adolescentie is vriendschapskwaliteit als mogelijke beschermingsfactor meegenomen; er werd gekeken of het effect van stress op antisociaal gedrag werd afgezwakt door vriendschapskwaliteit. Bij stress op minder prosociaal gedrag werd er ook gekeken of het effect door vriendschapskwaliteit werd afgezwakt en hiermee prosociaal gedrag werd versterkt. 119 adolescenten hebben vragenlijsten ingevuld en de hypotheses zijn getoetst met behulp van twee hiërarchische regressieanalyses. Er werd bij de eerste onderzoeksvraag een significant verband gevonden tussen stress en antisociaal gedrag, ook werd dit verband gemodereerd door vriendschapskwaliteit.Show less
Cijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit spelen een belangrijke rol in het leven van adolescenten en daarom is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen cijfers, zelfwaarde,...Show moreCijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit spelen een belangrijke rol in het leven van adolescenten en daarom is het belangrijk om te kijken naar de relatie tussen cijfers, zelfwaarde, vriendschapskwaliteit en motivatie door leeftijdsgenoten. In dit onderzoek werd daarom onderzocht hoe cijfers en vriendschapskwaliteit zelfwaarde beïnvloeden en hoe cijfers door motivatie van leeftijdsgenoten wordt beïnvloed. Wij verwachtten een verband tussen cijfers en zelfwaarde, een beschermende relatie bij een hoge vriendschapskwaliteit en het effect van cijfers op zelfwaarde en een versterkende relatie tussen cijfers en zelfwaarde bij een lage vriendschapskwaliteit. We verwachtten een verband van positieve motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers en een negatieve samenhang tussen negatieve motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers. Hiervoor hebben 119 adolescenten uit de tweede en derde klas van de middelbare school een vragenlijst ingevuld over deze variabelen. Om de hypotheses te toetsen zijn er drie regressieanalyses uitgevoerd. Er is geen relatie gevonden tussen cijfers, vriendschapskwaliteit en zelfwaarde. Ook is er geen verband gevonden tussen motivatie door leeftijdsgenoten en cijfers. Aan te raden is dat toekomstig onderzoek een longitudinaal onderzoek gaat uitvoeren en dus adolescenten gaat volgen de hele middelbareschooltijd door op vmbo, havo en vwo om te kijken naar de mogelijke veranderingen in vriendschappen en zelfwaarde.Show less
Doel De academische prestatie van adolescenten kan invloed hebben op een groot aantal aspecten van hun latere loopbaan en wordt beïnvloed door executieve functies. Om inzicht te krijgen in...Show moreDoel De academische prestatie van adolescenten kan invloed hebben op een groot aantal aspecten van hun latere loopbaan en wordt beïnvloed door executieve functies. Om inzicht te krijgen in mogelijke factoren die meespelen in de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie, werden de mediërende rollen van problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit in adolescentie onderzocht. Dit is nog niet eerder onderzocht. Methode De steekproef bestond uit 160 respondenten uit de eerste en tweede klas van een middelbare school. De variabele problemen met executieve functies werd gemeten met de Webexec, de variabele problemen met leeftijdsgenoten met een subschaal van de Nederlandse versie van de Strengths and Difficulties Questionnaire en de variabele vriendschapskwaliteit werd gemeten met de Friendship Quality Measure. De verzamelde cross-sectionele data werden onderzocht via enkelvoudige en meervoudige lineaire regressieanalyses. Resultaten De regressieanalyses lieten zien dat problemen met executieve functies significante voorspeller is voor de variabelen academische prestatie, problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit. Ook de relatie tussen academische prestatie en vriendschapskwaliteit was significant. Echter, de indirecte effecten van problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit op de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie waren niet significant, dus in deze studie werd geen mediatie-effect gevonden. Conclusie De huidige resultaten suggereren dat de relatie tussen problemen met executieve functies en academische prestatie niet verklaard kan worden door problemen met leeftijdsgenoten en vriendschapskwaliteit. Longitudinaal onderzoek is nodig om dit verder te onderzoeken.Show less