In deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar ...Show moreIn deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar (2014) gerepliceerd en uitgebreid met onderzoek naar de invloed van boekpromotie. Rain en Mar (2014) maakten gebruik van een Print Exposure Checklist (PEC), waarmee ze leesfrequentie van participanten konden meten zonder sociaal wenselijke antwoorden uit te lokken. De participanten in de huidige studie, een groep van 122 hbo-studenten, zijn getest op woordenschat (PPVT en lexicale beslissingstaak) en leesvaardigheid. Ook zijn hun koopintenties in kaart gebracht met behulp van een wensenlijstje. Van tevoren werd een deel van de groep blootgesteld aan boekpromotie en het andere deel aan een neutrale conditie. De gemiddelde leeftijd van deze groep was 20.7 jaar en bestond voor 75% uit vrouwen en 25% uit mannen. Resultaten laten zien dat een grotere leesfrequentie een grotere woordenschat en betere leesvaardigheid voorspelt en dat mensen die de intentie hebben boeken te kopen een grotere leesfrequentie hebben (t (116) = -2.39, p = .02). In dit onderzoek had de beïnvloeding met boekpromotie geen effect op de intentie om boeken te kopen (χ2(1) = .68 p = .41). Geconcludeerd kan worden dat het voor zwakke lezers van groot belang is dat hun leesfrequentie wordt vergroot om zo hun leesprestatie te verbeteren, maar dat er nog geen goede manier is gevonden om dit te doen. Hier zal dus meer onderzoek naar gedaan moeten worden.Show less