Dit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de...Show moreDit onderzoek gaat over de invloed van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie van de organisatie, en hun voorspellers (baancomplexiteit & respect) op de donatiebereidheid van vrijwilligers. We hebben een cross-sectioneel vragenlijstonderzoek gedaan onder vrijwilligers (n = 105) van verschillende non-profit organisaties. De eerste multipele regressieanalyse toonde dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie, en identificatie met de organisatie, onder vrijwilligers beiden direct positief relateren aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het geld doneren aan de organisatie. De tweede multipele regressieanalyse liet o.a. zien dat psychologisch eigenaarschap van de organisatie negatief is gerelateerd aan de bereidheid om tijd te doneren. Onze derde multipele regressieanalyse, waarbij respect een controlevariabele was, gaf aan dat baancomplexiteit direct positief is gerelateerd aan psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De vierde multipele regressieanalyse, waarbij baancomplexiteit de controlevariabele was, heeft laten zien dat respect direct positief gerelateerd is aan identificatie met de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde dat baancomplexiteit, via psychologisch eigenaarschap van de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde ook dat respect, via identificatie met de organisatie als mediator, indirect en positief relateert aan de bereidheid om vrijwillig positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor vervolgonderzoek, worden besproken.Show less
In deze studie is onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie invloed hebben op de bereidheid van vrijwilligers om bij te dragen aan de...Show moreIn deze studie is onderzocht of psychologisch eigenaarschap van de organisatie en identificatie met de organisatie invloed hebben op de bereidheid van vrijwilligers om bij te dragen aan de organisatie. Voor het voortbestaan van non-profit organisaties is het waardevol om kennis te hebben van de beweegredenen van vrijwilligers achter donatiebereidheid en bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor de organisatie. In de huidige wetenschappelijke literatuur is hier nog weinig over bekend. Het onderzoek is gedaan middels een vragenlijstonderzoek met een cross-sectioneel design met vrijwilligers bij organisaties uit de Verenigde Staten als deelnemers (n = 105). Wat betreft donatiebereidheid liet een serie multipele regressieanalyse enkel zien dat identificatie met de organisatie invloed heeft op gelddonaties. Wat betreft positieve-mond-tot-mond reclame liet een serie multipele regressieanalyses met name zien dat identificatie met de organisatie bijdraagt aan de bereidheid van vrijwilligers om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van tijd en geld aan de organisatie. Uit een navolgende multipele regressieanalyse bleek niet dat het hebben van controle binnen de organisatie onder vrijwilligers zorgt voor gevoelens van psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Daarnaast zijn respect en moraliteit onderzocht als voorspellers van identificatie met de organisatie. Een multiple regressieanalyse liet ondersteuning zien. Er is ook een mediatieregressieanalyse gedaan, hieruit kwam met name naar voren dat zowel respect als moraliteit een indirecte relatie heeft met donatiebereidheid in de vorm van geld én bereidheid om positieve mond-tot-mond reclame te maken voor het doneren van geld aan de organisatie. Verder zijn er theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, besproken.Show less
Dit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van...Show moreDit onderzoek heeft zich gericht op het gegeven of psychologisch eigenaarschap van, en identificatie met, een non-profit organisatie, en hun predictoren, invloed hebben op de geefbereidheid van vrijwilligers in de vorm van tijd en geld aan non-profit organisaties. Het onderzoek is uitgevoerd met behulp van een cross-sectionele vragenlijst op het Amazon Mechanical Turk Online Platform. De vragenlijst is ingevuld door 105 (N =105) participanten die werkzaam zijn als vrijwilliger bij non-profit organisaties in de Verenigde Staten van Amerika. Een multipele regressieanalyse toonde dat er sprake is van een significant positief effect van zowel identificatie met de organisatie, als collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie, op de bereidheid om geld te doneren aan een non-profit organisatie. Uit multipele regressieanalyses bleek ook dat de warmte van de organisatie direct en positief bijdraagt aan identificatie met de organisatie en dat het gevoel van bij de organisatie te horen direct en positief effect heeft op gevoelens van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. Aanvullend toonde een eerste mediatieregressieanalyse dat er sprake is van een indirect en positief effect van de warmte van een organisatie op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door de identificatie met de organisatie. De tweede mediatie regressieanalyse heeft laten zien dat er sprake is van een indirect en positief effect van het gevoel van het bij de organisatie horen op de bereidheid om geld te doneren, gemedieerd door collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie. De multipele regressieanalyses en de mediatie regressieanalyses lieten geen significante effecten zien wanneer de bereidheid om tijd te doneren, in de vorm van tijd (vrijwilligerswerk doen) als uitkomstvariabele werd gebruikt. De theoretische en praktische implicaties, beperkingen van het onderzoek en suggesties voor vervolgonderzoek worden in dit onderzoek uitgebreidShow less
Dit onderzoek richt zich op het bevorderen van donatiegedrag onder vrijwilligers van non-profit organisaties. Het theoretisch model van het onderzoek stelt dat controle, prestige en...Show moreDit onderzoek richt zich op het bevorderen van donatiegedrag onder vrijwilligers van non-profit organisaties. Het theoretisch model van het onderzoek stelt dat controle, prestige en organisatorische competentie via respectievelijk collectief psychologisch eigenaarschap van de non-profit organisatie en identificatie met de non-profit organisatie invloed hebben op donatiebereidheid. Een cross-sectionele vragenlijst is afgenomen op Amazon Mechanical Turk onder vrijwilligers (n = 105) van non-profit organisaties afkomstig uit de Verenigde staten. De eerste multipele regressieanalyse toonde aan dat er geen directe positieve relatie van collectief psychologisch eigenaarschap van de organisatie met donatiebereidheid is, maar dat er wel een positieve directe relatie is van identificatie met de organisatie met donatiebereidheid. Een tweede multipele regressieanalyse toonde een directe positieve relatie van controle binnen de organisatie met collectief psychologisch eigenaarschap, geen direct effect van prestige op identificatie met de organisatie, en wel een directe positieve relatie van organisatorische competentie met identificatie van de organisatie. Mediatieregressieanalyse toonde een significant indirect positief effect van organisatorische competentie op donatiebereidheid via identificatie met de organisatie als mediator. Theoretische en praktische implicaties, en beperkingen en suggesties voor verder onderzoek, worden besproken.Show less
De geweldservaringen van Nederlandse vrijwilligers gedurende de Spaanse Burgeroorlog worden concreet onderzocht door in contemporaine en retrospectieve ego-documenten de perceptie van het...Show moreDe geweldservaringen van Nederlandse vrijwilligers gedurende de Spaanse Burgeroorlog worden concreet onderzocht door in contemporaine en retrospectieve ego-documenten de perceptie van het oorlogsgeweld te analyseren. Hierbij wordt er gekeken naar de verschillende soorten van militair geweld en hun koppelingen aan etnische en culturele representaties van de tegenstander. In het bijzonder is er aandacht voor het geweld van de Italiaanse, Duitse en Noord-Afrikaanse troepen.Show less