Meer kennis over kenmerken van kinderen op jonge leeftijd die problemen met leeftijdsgenootjes en gedragsproblemen vertonen, is nodig om ernstige gevolgen op latere leeftijd te kunnen voorkomen. De...Show moreMeer kennis over kenmerken van kinderen op jonge leeftijd die problemen met leeftijdsgenootjes en gedragsproblemen vertonen, is nodig om ernstige gevolgen op latere leeftijd te kunnen voorkomen. De hoofdvraag van dit onderzoek is daarom of het te vroeg geboren of enig kind van drie jaar oud meer problemen met leeftijdgenootjes en gedragsproblemen vertoont dan het niet te vroeg geboren of geen enig kind. De deelnemers aan dit onderzoek zijn 245 kinderen (126 meisjes) van gemiddeld 3.46 (SD = 0.51) jaar oud, waarvan 24 kinderen te vroeg zijn geboren en 55 kinderen enig kind zijn. De moeders van de kinderen hebben drie vragenlijsten ingevuld om de variabelen vroeggeboorte, enig kind, sociale relaties met leeftijdsgenootjes en gedragsproblemen te meten. Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen die te vroeg geboren of enig kind zijn significant meer problemen met leeftijdgenootjes vertonen dan kinderen die niet te vroeg geboren (U(244) = 1945.00, p = .019) of geen enig kind zijn (U(244) = 4333.50, p = .035). Er is geen significant verschil gevonden tussen kinderen die te vroeg geboren of enig kind zijn op de schaal gedragsproblemen en kinderen die niet te vroeg geboren (U(244) = 1945.00, p = .175) of geen enig kind zijn (U(244) = 4500.00, p = .106). Dit onderzoek geeft meer duidelijkheid over (sociaal) gedrag van jonge kinderen. De sociale ontwikkeling van het te vroeg geboren of enig kind moet vroegtijdig gestimuleerd worden om problemen met leeftijdsgenootjes te kunnen voorkomen en daarmee mogelijk ook de ernstige gevolgen op latere leeftijd.Show less
Laag geboortegewicht en vroeggeboorte zijn bekende risicofactoren voor een verminderde hersenontwikkeling bij kinderen. De verminderde hersenontwikkeling speelt een rol in een verhoogde kans op de...Show moreLaag geboortegewicht en vroeggeboorte zijn bekende risicofactoren voor een verminderde hersenontwikkeling bij kinderen. De verminderde hersenontwikkeling speelt een rol in een verhoogde kans op de ontwikkeling van stoornissen op latere leeftijd. Er is nog weinig bekend over de ontwikkeling van sociale vaardigheden in relatie tot een laag geboortegewicht en vroeggeboorte. In dit onderzoek is deze relatie in beeld gebracht. De vaardigheden sociaal bewustzijn, sociale cognitie, sociale motivatie, sociale communicatie, prosociaal gedrag en problemen met leeftijdsgenoten zijn door middel van vragenlijsten gemeten, evenals geboortegewicht en zwangerschapsduur. De vragenlijsten zijn afgenomen bij 240 ouders met een kind van gemiddeld 3 jaar en 6 maanden (SD = 0.51). Uit de ingevulde vragenlijsten is geen samenhang naar voren gekomen tussen sociale vaardigheden en zwangerschapsduur. Wel is er een samenhang gevonden tussen geboortegewicht en de sociale vaardigheden sociale cognitie (r(238) = .23, p < .001), sociale motivatie (r(238) = .21, p < .01), sociale communicatie (r(238) = .15, p < .05) en prosociaal gedrag (r(238) = .15, p < .05) op 3-jarige leeftijd. Er is geen relatie gevonden tussen geboortegewicht en sociaal bewustzijn en tussen geboortegewicht en problemen met leeftijdsgenoten. Dit onderzoek brengt een risico in beeld van verminderd sociaal functioneren bij kinderen met een laag geboortegewicht. Stimulering van de ontwikkeling van sociaal functioneren vanaf jongs af aan kan een preventieve werking hebben op het ontstaan van stoornissen.Show less