Bachelor thesis | Film- en literatuurwetenschap (BA)
closed access
Dit eindwerkstuk houdt zich bezig met de rol van de vrouw in de vampierfilm. Hierbij worden de kenmerken van de vampier vastgesteld en wordt er gekeken naar zijn symbolische status en wat dit...Show moreDit eindwerkstuk houdt zich bezig met de rol van de vrouw in de vampierfilm. Hierbij worden de kenmerken van de vampier vastgesteld en wordt er gekeken naar zijn symbolische status en wat dit betekent voor zijn vrouwelijke tegenspelers. Zowel oudere vampierfilms, zoals Tod Brownings Dracula (1931), als nieuwere vampierfilms, zoals de Twilight Saga (2008-2012), worden besproken.Show less
De representatie van de vrouw in de islamitische kunst is een onderwerp waar nog maar weinig onderzoek naar is gedaan. Wie zijn deze vrouwen? Waarom en hoe werden zij afgebeeld? Is de afbeelding...Show moreDe representatie van de vrouw in de islamitische kunst is een onderwerp waar nog maar weinig onderzoek naar is gedaan. Wie zijn deze vrouwen? Waarom en hoe werden zij afgebeeld? Is de afbeelding van de vrouw een frequent verschijnsel in de islamitische kunst? Dit zijn allemaal vragen waar al in grote lijnen een antwoord op is geformuleerd. In dit onderzoek kijk ik naar veranderingen in de representatie van de elite vrouw in de islamitische kunst. Ik probeer het antwoord te vinden op de vraag in hoeverre de representatie van de elite vrouw veranderde in de islamitische schilder- en tekenkunst vanaf 1259 CE tot 1724 CE in het islamitische Perzië dat nu Iran wordt genoemd. In het begin van deze periode was de Ilkhanidische dynastie daar aan de macht, later nam de Safawiedische dynastie deze macht over.Show less
In deze scriptie worden verscheidene portretten van Maria van Bourgondië (1457-1482) onderzocht. Van deze Bourgondische hertogin, die van 1477 tot 1482 aan de macht was, zijn veel portretten...Show moreIn deze scriptie worden verscheidene portretten van Maria van Bourgondië (1457-1482) onderzocht. Van deze Bourgondische hertogin, die van 1477 tot 1482 aan de macht was, zijn veel portretten overgeleverd. Zij vormt hierdoor een interessante representante van haar tijd, positie en gender. Centraal in deze scriptie staat de vraag hoe Maria van Bourgondië geprofileerd werd in portretten uit de periode 1457-1519 en wat de betekenissen en functies waren van de manieren waarop zij werd uitgebeeld. Met een analyse van een corpus portretten uit deze periode heb ik aangetoond dat drie rollen overheersen die de figuur van Maria vervult in de portretten: hertogin, vrome en devote echtgenote en een derde rol hier aangeduid met de term mater familias. Met het onderzoek heb ik getracht de verscheidene manieren waarop een vijftiende-eeuwse vorstin in de kunst is verbeeld aan het licht te brengen. De manieren waarop Maria is verbeeld tonen aan dat vrouwen diverse traditionele rollen toebedeeld kregen in de vijftiende-eeuwse kunst. Maria van Bourgondië wist zich desondanks als regerend hertogin te profileren. De portretten van deze hertogin vertonen verscheidene weergaven die elk hun eigen betekenis en functie hadden. In deze scriptie wordt echter maar een klein deel van de vele overgeleverde portretten van Maria van Bourgondië behandeld. Veel ruimte is nog over voor verder onderzoek naar portretten van deze bijzondere vrouw.Show less