Binnen organisaties is er een groeiende interesse waar te nemen voor Web 2.0, hierna aangeduid als Digitale Technologische Elementen 2.0. Om te kijken welke rol DTE 2.0 kunnen spelen binnen het...Show moreBinnen organisaties is er een groeiende interesse waar te nemen voor Web 2.0, hierna aangeduid als Digitale Technologische Elementen 2.0. Om te kijken welke rol DTE 2.0 kunnen spelen binnen het corporate curriculum van organisaties in Nederland, is er een onderzoek uitgevoerd onder 156 hoger opgeleide en werkzame respondenten. De gegevens zijn verzameld via een vragenlijst bestaande uit gesloten en open vragen. Naast een kwantitatieve analyse met behulp van beschrijvende statistiek en Chi-kwadraat¬toetsen, is een kwalitatieve analyse uitgevoerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat binnen de drie onderzochte werkcontextelementen (werkoverleg, externe gerichtheid en ontwikkelend leren) tweederde van de respondenten gebruik maakt van DTE 2.0. Het meest gebruikte DTE 2.0 is LinkedIn. Het belangrijkste functionele kenmerk waar een DTE 2.0 aan moet voldoen in de werkcontext, is snelheid. Voor wat betreft leerondersteunende kenmerken moet DTE 2.0 volgens de respondenten met name aansluiten bij het eigen competentieniveau van de gebruiker. DTE 2.0 heeft als meest positieve eigenschap voor het leerproces dat gebruikers in contact worden gebracht met andere experts. Versnippering van tijd wordt als meest belemmerend ervaren voor het leerproces. Verder komt uit de analyse met behulp van de Chi-kwadraattoets naar voren dat de leerfunctie probleemoplossende vaardigheden significante afhankelijkheid vertoont met het gebruik van DTE 2.0 binnen de werkcontext externe gerichtheid. Respondenten vinden dus dat het gebruik van DTE2.0 in die context de ontwikkeling van hun probleemoplossende vaardigheden meer stimuleert. Hetzelfde geldt voor de ontwikkeling van de leerfunctie zelfregulatie bij gebruik van DTE2.0 binnen die context. Er werd daarnaast significante afhankelijkheid gevonden tussen de werkcontext ontwikkelend leren en de leerfunctie zelfregulatie. Er is geen significant effect gevonden tussen het wel of niet gebruiken van DTE 2.0 binnen de drie werkcontexten en de mate van innovatie. Uit de kwalitatieve analyse komt naar voren dat de respondenten een positieve toekomst¬verwachting hebben over leren en innoveren in hun eigen organisatie via DTE 2.0. Over het algemeen genomen scoort de non-profitbranche lager dan de profitbranche bij het toepassen van DTE 2.0 binnen de drie gemeten werkcontextelementen.Show less