Het aanleren van woordenschat aan NT2-leerlingen (leerlingen met Nederlands als tweede taal) in kleuterklassen is een cruciaal onderdeel voor de taalontwikkeling van de leerlingen en hun algehele...Show moreHet aanleren van woordenschat aan NT2-leerlingen (leerlingen met Nederlands als tweede taal) in kleuterklassen is een cruciaal onderdeel voor de taalontwikkeling van de leerlingen en hun algehele academisch succes. Echter is het effectief vormgeven van woordenschatonderwijs aan deze doelgroep een uitdaging voor basisscholen. Dit onderzoek richt zich op het identificeren van effectieve strategieën voor het geven van woordenschatonderwijs aan NT2-leerlingen in kleuterklassen alsmede onderzoek naar het gebruik van deze strategieën op een specifieke basisschool. Middels een literatuurstudie zijn er drie principes vastgesteld die bijdragen aan effectief woordenschatonderwijs: 1. Integreer de moedertaal in het onderwijs, 2. Verhoog de hoeveelheid verbale interactiemomenten 3. Werk met directe instructiemomenten. Uit semi-gestructureerde interviews met vijf werknemers van een basisschool die zich met het kleuteronderwijs bezighouden blijkt het volgende. Als eerste heeft de school de integratie van de eerste taal in haar onderwijs nog niet in grote mate geïmplementeerd. Daarnaast blijkt dat leerkrachten actief didactische impulsen geven om interactie tussen leerlingen te bevorderen. Ten slotte wordt vastgesteld dat de school bekend is met het concept van directe instructiemomenten, maar dat er niet altijd voldoende tijd beschikbaar is om dit toe te passen. Deze bevindingen bieden inzichten voor leerkrachten en ondersteunend personeel om woordenschat effectiever te implementeren voor NT2-leerlingen in kleuterklassen.Show less
Introduction. Many children in the Netherlands fail to achieve adequate reading levels by the end of primary school, posing concerns for their academic and later societal success. Effective...Show moreIntroduction. Many children in the Netherlands fail to achieve adequate reading levels by the end of primary school, posing concerns for their academic and later societal success. Effective stimulation of early literacy skills in kindergarten, including vocabulary, print knowledge, and phonological awareness, can reduce differences among students and reduce the risk of reading difficulties later on. While storybooks are effective in stimulating these early literacy skills, traditional storybook reading is not enough to provide a steady foundation for later reading success. Additionally, children with a smaller vocabulary do not benefit as much from storybook reading as their larger vocabularied peers, which increases early literacy skill level gaps between children. In this study, several effective methods in enhancing these skills are combined into the e-Prent&ABC method, which aims to enhance these skills simultaneously. Methods. 85 kindergarteners (41 boys, 44 girls) aged 4;2 to 6;3 years participated. Interactive digital reading sessions were conducted over five weeks, utilizing six picture books and varied reading methods. The first condition utilized non-interactive video books. Successive conditions used variations of the e-Prent&ABC reading method, focusing on either semantics, print knowledge, or phonological awareness. Participants underwent assessment of productive vocabulary, print knowledge, and phonological awareness before and after the reading conditions, along with a receptive vocabulary test before the conditions. Data were analysed using Mixed ANOVA and Repeated Measures ANOVA. Results. Kindergarteners, especially those with lower receptive vocabularies, experienced great vocabulary growth with the e-Prent&ABC method. The simultaneous stimulation of either print knowledge or phonological awareness proved effective, but not at the expense of vocabulary growth. Discussion. The e-Prent&ABC method proves effective in stimulating all three early literacy skills in the kindergarten setting, especially benefitting children with smaller vocabularies and thereby reducing skills gaps between individuals. These findings hold promise for improving children’s literacy outcomes.Show less
Teachers in kindergarten are confronted with many differences between emergent literacy skills children have developed before going to primary school. Since these skills are the foundation of the...Show moreTeachers in kindergarten are confronted with many differences between emergent literacy skills children have developed before going to primary school. Since these skills are the foundation of the development of reading skills, it is important to promote emergent literacy in kindergarten. E- Prent&ABC is a method to improve emergent literacy that combines animated e-books with print referencing and the 4-cycle-model for word development during classroom book reading. A previous study has demonstrated that e-Prent&ABC enhances vocabulary and phonological awareness of kindergartners. However, kindergartners with problematic learning behavior do not benefit from these positive effects. Therefore, the current study adds behavior regulating elements to e-Prent&ABC to improve the learning behavior of kindergartners with problematic learning behavior and to help them benefit more from classroom book reading. This quasi-experimental study explores how whole-class reading with the expanded method e-Prent&ABC+ can enhance learning behavior, vocabulary, and phonological awareness of kindergartners with problematic learning behavior. 60 kindergartners (30 with and 30 without problematic learning behavior) from nine kindergarten groups participated in three conditions (control condition, e-Prent&ABC, and e-Prent&ABC+). Ultimately, the results demonstrate that both kindergartners with and without problematic learning behavior showed the most positive learning behavior during the control condition instead of during reading with e-Prent&ABC+ or e-Prent&ABC . Furthermore, the results confirm previous findings by showing that e-Prent&ABC effectively promotes both vocabulary and phonological awareness of kindergartners. The added elements in e-Prent&ABC+ did not better improve learning behavior and emergent literacy than e- Prent&ABC does. Compared to e-Prent&ABC, the vocabulary of the kindergartners was even smaller after reading with e-Prent&ABC+ . In spite of several limitations, this research has shown that animated e-books can be used in combination with the 4-cycle-model during whole-class book reading to create a rich literacy environment in which emergent literacy skills can be promoted simultaneously.Show less
Current research has looked into the effects of ePrent&ABC, an intervention for stimulating early literacy of kindergarteners. The current study had two goals: 1) to investigate the reciprocal...Show moreCurrent research has looked into the effects of ePrent&ABC, an intervention for stimulating early literacy of kindergarteners. The current study had two goals: 1) to investigate the reciprocal relationship of phonological awareness (PA) and vocabulary; 2) to profile children who develop vocabulary slower than their peers (low achievers). Participants were 81 kindergarteners from six different groups (Mage = 5.26 years, SD = 0.62). Pre-tests were administered for story-based vocabulary, general vocabulary, PA and executive functioning (EF) and observations were performed for children’s active participation in class. The intervention consisted of a control condition and three conditions in which digital storybooks were read to the children. During all conditions teachers read storybooks of which the prints and an animated version were shown on digiboards. In condition A storybooks were read in a non-dialogic manner; in condition B dialogic reading and semantic consolidation of target words were added; and in condition C phonological consolidation was added to dialogic reading with semantic consolidation. After each condition, story-based vocabulary was post tested. A within-subjects design was implemented, meaning that all participants took part in each condition. Low achievers were selected after condition A and during condition B and C they received individual differentiation. Results indicated that ePrent&ABC effectively improved vocabulary compared to pre-tests, especially during condition B. The story-based vocabulary of low achievers improved significantly after individual differentiation; afterwards, their results were not significantly different from their peers’. A better developed PA influenced the growth in vocabulary. Reversed, there appeared to be no effect of vocabulary on PA, indicating that explicit instruction may be necessary for developing PA. Lastly, a model with predictors EF and active participation, significantly predicted growth in story-based vocabulary. Separately, both EF and participation were non-significant predictors. Schools are recommended to incorporate ePrent&ABC into their curriculum.Show less
The development of vocabulary in primary school is of high importance. A foundation for toddlers’ school career can be laid by teaching new words in an efficient way. By doing so, all toddlers can...Show moreThe development of vocabulary in primary school is of high importance. A foundation for toddlers’ school career can be laid by teaching new words in an efficient way. By doing so, all toddlers can proceed school with the same level of reading and writing. Reading storybooks aloud in an interactive way is crucial when stimulating vocabulary development. Within the reading intervention program, e-Prent&ABC, the interactive reading of animated storybooks with a smartboard is combined with the 4-cycle word development model to learn new words in an effective way. A previous study stated that e-Prent&ABC has a positive effect on the vocabulary and language development of toddlers. This positive effect did not occur for toddlers who show inattentive-withdrawn or disruptive behavior. In the current study, e-Prent&ABC is extended to e-Prent&ABC+ by adding behavior regulating elements. Within e-Prent&ABC+, specific attention is paid to toddlers with problematic behavior. The purpose of the current study is to assess whether the learning behavior and vocabulary of toddlers with problematic behavior can be improved by e-Prent&ABC+, compared with e-Prent&ABC and the control condition (electronic Living Books). The influence of working memory on learning behavior and vocabulary is also examined. A total of 60 toddlers participated in this study, in which 30 toddlers showed inattentive-withdrawn or disruptive behavior, followed by 30 control children. Nine classes from three primary schools in Leiden completed three intervention weeks. The results of the current study showed that e-Prent&ABC is effective in increasing the vocabulary of toddlers. However, the behavior regulating elements of e-Prent&ABC+ were found to be ineffective. In future research, it is important to replicate e-Prent&ABC+ with a larger and more reliable sample. Due to its effectiveness within education, it is recommended to add the 4-cycle model and animated storybooks to current reading methods.Show less
Woordenschatomvang blijkt te verbinden met de taalvaardigheidsniveaus zoals beschreven in het Europees Referentiekader (ERK). Onderzoek naar de vereiste omvang per niveau is gewenst voor een...Show moreWoordenschatomvang blijkt te verbinden met de taalvaardigheidsniveaus zoals beschreven in het Europees Referentiekader (ERK). Onderzoek naar de vereiste omvang per niveau is gewenst voor een robuuster ERK. Milton & Alexiou (2009) onderzochten voor verschillende Europese talen welke woordenschatomvang bij verschillende taalniveaus hoort. Snakkers (2017) koppelde receptieve woordenschatomvang aan leesvaardigheid op niveau A2 en B1 van het Nederlands als tweede taal (NT2). Frederiks (2017) deed dat voor productieve woordenschatomvang ten opzichte van schrijfvaardigheid op niveau B1 en B2. Het huidige onderzoek tracht een aanvulling hierop te zijn. De onderzoeksvraag luidt ‘Wat is de relatie tussen woordenschatomvang en schrijfvaardigheid van NT2-leerders met ERK-niveau A2?’. Ten eerste werden een taak voor schrijfvaardigheid op niveau A2 en een toets voor productieve woordenschatomvang bij 18 leerders van het NT2 afgenomen. Deze laatste taak bleek echter te moeilijk te zijn voor (lager opgeleide) leerders op dit niveau. Vervolgens werden scores op de taak voor schrijfvaardigheid en scores op een toets voor receptieve woordenschatomvang verkregen van 19 leerders. Tegen de verwachting in bleek er geen verband tussen deze scores van schrijfvaardigheid en receptieve woordenschatomvang te zijn (Kendall’s correlatie, τ = .243, p = .166).Show less
In dit onderzoek wordt onderzocht of kleuters hun woordenschat vergroten wanneer aan kleuters drie weken lang drie maal per week een digitaal prentenboek op het Smartboard wordt getoond. Er namen...Show moreIn dit onderzoek wordt onderzocht of kleuters hun woordenschat vergroten wanneer aan kleuters drie weken lang drie maal per week een digitaal prentenboek op het Smartboard wordt getoond. Er namen vier klassen deel aan het onderzoek (N=58), waarbij drie klassen een interventie kregen toegewezen en waarbij de vierde klas de controleklas was. De interventies die zijn toegepast, zijn digitale prentenboeken met tekst, digitale prentenboeken zonder tekst en digitale prentenboeken met print referencing. Kleuters werden voorafgaand en na de interventie individueel getest op de boekgebonden woordenschatontwikkeling, het foneembewustzijn en op de printkennis. Tijdens de interventiefase werden de kleuters individueel getest op de algemene woordenschat en op de executieve functies. Uit dit onderzoek blijkt dat het fonemisch bewustzijn en de printkennis geen rol spelen in het vergroten van de woordenschat bij kleuters evenals de executieve functies cognitieve flexibiliteit en inhibitie. De executieve functie geheugen blijkt echter wel een voorspeller voor het vergroten van de woordenschat. Wanneer er per interventie wordt onderzocht of de executieve functies een rol spelen in het vergroten van de woordenschat bij kleuters, blijkt alleen cognitieve flexibiliteit bij de print referencing interventie een eenzijdige voorspeller te zijn voor het vergroten van de woordenschat. De andere executieve functies bij de print referencing interventie en de executieve functies bij de twee andere interventies leveren geen bijdrage aan het vergroten van de woordenschat bij kleuters. Tevens toont dit onderzoek aan dat kleuters hun woordenschat vergroten na het zien van een digitaal prentenboek op het Smartboard. Het soort digitale prentenboek speelt geen rol. Deze bevinding bevestigt het belang van het inzetten van interventies om de woordenschat van kleuters te vergroten.Show less
Het doel van dit onderzoek is vaststellen hoe de vaardigheid in technisch lezen en woordenschat samenhangen met het kiezen van een bepaalde antwoordcategorie op de Multiple-choice Online Cloze...Show moreHet doel van dit onderzoek is vaststellen hoe de vaardigheid in technisch lezen en woordenschat samenhangen met het kiezen van een bepaalde antwoordcategorie op de Multiple-choice Online Cloze Comprehension Assessment (MOCCA). De MOCCA test meet individuele verschillen in het leggen van verbanden tijdens begrijpend lezen. Er is data verzameld bij 102 leerlingen uit groep 6, 7 of 8 van basisscholen uit Zuid-Holland. Bij hen is de MOCCA test afgenomen, evenals twee testen voor technisch lezen en woordenschat. Vervolgens is met een meervoudige lineaire regressie analyse onderzocht of participanten met een hogere score voor technisch lezen of woordenschat vaker het causale verband in een tekst zien. Op dezelfde manier is onderzocht of participanten met een lage score voor technisch lezen of woordenschat vaker een verkeerd antwoord kiezen op de MOCCA test, wat betekent dat het causale verband niet gezien wordt. Er kan geconcludeerd worden dat de individuele verschillen in technisch lezen en woordenschat de keuze van het antwoord op de MOCCA test beïnvloeden. Er bleek een significante, maar zwak positieve correlatie te zijn tussen het inzien van het causale verband in teksten van de MOCCA test en de deelvaardigheden technisch lezen en woordenschat. Over de correlatie met de verkeerde antwoorden dient onderscheid te worden gemaakt tussen de drie verkeerde antwoordmogelijkheden. Het kiezen van het antwoord dat eerder genoemde informatie herhaalt, bleek significant negatief te correleren met technisch lezen en woordenschat. Daarentegen bleek het kiezen van het overbruggings- of associatie-antwoord alleen significant negatief gecorreleerd te zijn met technisch lezen.Show less
In dit onderzoek wordt gekeken of de print exposure checklist (PEC) de woordenschat en de intentie om boeken te kopen onder studenten voorspelt en of hierin verschillen zijn tussen pabo- en hbo...Show moreIn dit onderzoek wordt gekeken of de print exposure checklist (PEC) de woordenschat en de intentie om boeken te kopen onder studenten voorspelt en of hierin verschillen zijn tussen pabo- en hbo-studenten. De steekproef bestond uit 122 studenten, Mleeftijd =20.65 , SDleeftijd = 2.00. De gebruikte instrumenten om de deelvragen te beantwoorden zijn de print exposure checklist om leesfrequentie te meten, een wensenlijst om koopintenties te meten en twee instrumenten om woordenschat te meten; de Peabody Picture Vocabulary Task (PPVT) en een lexicale beslissingstaak. Er is gebleken dat de PEC de koopintentie van boeken voorspelt bij studenten; p = .018, d = .44. Ook voorspelt de PEC de woordenschat gemeten met PPVT; p = .032, b* = -.197 en met de lexicale beslissingstaak; p = .036, b* = .193. Ook bleek dat pabo-studenten een hogere leesfrequentie hebben; p = .009, d= .49, vaker de intentie hebben om boeken te kopen; p = .012 en een hogere woordenschat hebben dan hbo-studenten gemeten met de PPVT; , p = .015, d = -.44 en met de lexicale beslissingstaak; p =.022, d = .3. Concluderend kan gezegd worden dat de PEC de woordenschat en de intentie om boeken te kopen voorspelt en dat pabo-studenten hoger scoren op deze onderdelen dan reguliere hbo-studenten. Er zou nog meer onderzoek naar het leesgedrag van pabo studenten (aankomende leerkrachten) gedaan moeten worden om te kunnen profiteren van deze kennis in het onderwijs.Show less
In dit onderzoek zal er gekeken worden in hoeverre woordenschat en technisch lezen samenhangen met begrijpend lezen bij jonge en oudere basisschoolleerlingen. Voor het onderwijs is dit van belang,...Show moreIn dit onderzoek zal er gekeken worden in hoeverre woordenschat en technisch lezen samenhangen met begrijpend lezen bij jonge en oudere basisschoolleerlingen. Voor het onderwijs is dit van belang, omdat er zo gekeken kan worden of leerkrachten in lagere en hogere klassen extra aandacht moeten besteden aan woordenschat of aan technisch lezen om zo het begrijpend lezen te verbeteren. De participanten in het onderzoek werden verdeeld in twee leeftijdsgroepen. De eerste groep bestond uit leerlingen van 8 en 9 jaar oud (N = 44). De tweede groep bestond uit leerlingen van 10, 11 en 12 jaar oud (N = 58). In dit onderzoek was begrijpend lezen de onafhankelijke variabele en deze werd verklaard door twee voorspellers: woordenschat en technisch lezen. Begrijpend lezen werd gemeten door middel van de MOCCA en voor de analyses werd het vermogen om causale verbanden te leggen gebruikt. Er is een multipele regressie uitgevoerd om de samenhang tussen de drie variabelen in kaart te brengen. Hieruit bleek dat alleen woordenschat samenhangt met begrijpend lezen bij de participanten met de leeftijd 8 en 9 jaar. Bij de leeftijd 10,11 en 12 jaar hangt technisch lezen sterker samen met begrijpend lezen dan woordenschat. Bij de jongere leerlingen speelt woordenschat dus een grotere rol bij het begrijpend lezen en bij de oudere leerlingen het technisch lezen.Show less
Onderzoek naar het maken van voorspellende referenties is voornamelijk gericht op volwassenen. Tijdens deze gedragsstudie werd er naar de verschillen gekeken tussen kinderen van acht tot twaalf...Show moreOnderzoek naar het maken van voorspellende referenties is voornamelijk gericht op volwassenen. Tijdens deze gedragsstudie werd er naar de verschillen gekeken tussen kinderen van acht tot twaalf jaar en volwassenen bij het maken van voorspellende inferenties via drie taken, namelijk de Sentence Span Test, Peabody Picture Vocabulary Test en de hoofd leestaak. Deelnemers lazen verhalen en deze werden afgerond met een plausibele, een plausibele, maar onvoorspelbare of een onrealistische zin. Ook werden tijdens deze studie de achtergrondvariabelen werkgeheugencapaciteit en woordenschat meegenomen. Resultaten toonden aan dat zowel volwassenen als kinderen voorspellende inferenties maakten, maar dat kinderen geen goed onderscheid maakten tussen de plausibele en de plausibele, maar onvoorspelbare conditie. Ook waren de volwassenen sneller in hun responses dan kinderen. Deze resultaten geven weer dat bij volwassenen het proces van het maken van voorspellende inferenties verder ontwikkeld was dan bij kinderen. Werkgeheugencapaciteit, maar niet woordenschat, had invloed op het maken van voorspellende inferenties. Kinderen met een hoog werkgeheugencapaciteit maakten beter onderscheid tussen de plausibele en onrealistische conditie en tussen plausibele, maar onvoorspelbare en onrealistische conditie. Welke mechanismes nog niet ontwikkeld zijn en wat de verschillen tussen volwassenen en kinderen wat betreft het maken van voorspellende inferenties veroorzaakten, werd via het huidige onderzoek niet duidelijk en moet in toekomstig onderzoek nader onderzocht worden.Show less
In deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar ...Show moreIn deze studie is onderzocht of het kopen van boeken invloed heeft op het leesgedrag en of de intentie om boeken te kopen te beïnvloeden is. Hiertoe is onder andere een onderzoek van Rain en Mar (2014) gerepliceerd en uitgebreid met onderzoek naar de invloed van boekpromotie. Rain en Mar (2014) maakten gebruik van een Print Exposure Checklist (PEC), waarmee ze leesfrequentie van participanten konden meten zonder sociaal wenselijke antwoorden uit te lokken. De participanten in de huidige studie, een groep van 122 hbo-studenten, zijn getest op woordenschat (PPVT en lexicale beslissingstaak) en leesvaardigheid. Ook zijn hun koopintenties in kaart gebracht met behulp van een wensenlijstje. Van tevoren werd een deel van de groep blootgesteld aan boekpromotie en het andere deel aan een neutrale conditie. De gemiddelde leeftijd van deze groep was 20.7 jaar en bestond voor 75% uit vrouwen en 25% uit mannen. Resultaten laten zien dat een grotere leesfrequentie een grotere woordenschat en betere leesvaardigheid voorspelt en dat mensen die de intentie hebben boeken te kopen een grotere leesfrequentie hebben (t (116) = -2.39, p = .02). In dit onderzoek had de beïnvloeding met boekpromotie geen effect op de intentie om boeken te kopen (χ2(1) = .68 p = .41). Geconcludeerd kan worden dat het voor zwakke lezers van groot belang is dat hun leesfrequentie wordt vergroot om zo hun leesprestatie te verbeteren, maar dat er nog geen goede manier is gevonden om dit te doen. Hier zal dus meer onderzoek naar gedaan moeten worden.Show less
Voor veel kinderen met specifieke taalstoornissen (SLI) is uitbreiden van woordenschat moeilijk. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken hoe deze kinderen extra ondersteund kunnen worden in het...Show moreVoor veel kinderen met specifieke taalstoornissen (SLI) is uitbreiden van woordenschat moeilijk. Het is daarom belangrijk om te onderzoeken hoe deze kinderen extra ondersteund kunnen worden in het uitbreiden hun woordenschat. Kinderen kunnen zelfstandig digitale prentenboeken bekijken, waarbij de computer voorleest. Levende prentenboeken, die een gesproken woord zodanig verbinden met beeld, beweging en ondersteunende muziek, maken dat woorden beter begrepen en onthouden worden. Er is onderzocht of ook kinderen met SLI meer nieuwe woorden leren door deze levende boeken. De steekproef betrof in totaal 50 kleuters met een primaire taalstoornis van 6 scholen (cluster-2) in Zuid-Holland en Brabant. De experimenten hadden een within-subjects design met 3 condities: statische boeken, levende boeken en controleboeken (niet gelezen boeken). Het effect van deze levende boeken op het begrijpen en gebruiken van geselecteerde “targetwoorden” ten opzichte van statische prentenboeken is gemeten in 2 verschillende experimenten. Het verschil tussen beide experimenten betrof de frequentie van de interventie: 2 versus 4 maal lezen van alle boeken. Conclusie: kinderen met SLI leerden van de statische boeken net zo veel als van de levende boeken. Bij de statische boeken was de toename van de actieve woordenschat na 4 maal lezen groter dan na 2 maal lezen.Show less
De woordenschat van kleuters wordt gestimuleerd als zij worden voorgelezen. In deze studie is onderzocht of ook digitale prentenboeken de woordenschat vergroten van Nederlandse kleuters met een...Show moreDe woordenschat van kleuters wordt gestimuleerd als zij worden voorgelezen. In deze studie is onderzocht of ook digitale prentenboeken de woordenschat vergroten van Nederlandse kleuters met een gemiddeld taalniveau. Kennis van de woorden uit de boeken is getoetst op zowel receptief als expressief niveau, er is gekeken naar zowel zelfstandig naamwoorden als werkwoorden. Resultaten gaven aan dat de woordenschat van de kleuters werd vergroot na 4 digitale prentenboeken 2 maal gelezen te hebben. Kinderen kenden meer woorden receptief dan expressief, en meer zelfstandig naamwoorden dan werkwoorden. Oudere kleuters hadden een betere woordenschat en leerden meer nieuwe woorden dan jongere kleuters. Het lezen van digitale prentenboeken is een waardevolle tijdsbesteding voor kleuters.Show less
Bij in totaal 39 kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud werd onderzocht of het bekijken van levende en statische digitale prentenboeken een toename opleverde in de woordenschat (zowel expressief als...Show moreBij in totaal 39 kinderen tussen de 4 en 6 jaar oud werd onderzocht of het bekijken van levende en statische digitale prentenboeken een toename opleverde in de woordenschat (zowel expressief als receptief). Daarnaast is gekeken of er een verschil was tussen de 18 kinderen zonder SLI (M=61,6 maanden SD = 7.5) en de 21 kinderen met SLI (M=62, 95 maanden SD = 11.4). Op basis van een within subject design werden de prentenboeken in zowel een statische versie als levende versie getoond. De groei in woordenschat werd vergeleken met de versie die niet getoond is (controleconditie). Tevens werd er een between factor toegevoegd (groep kinderen met/zonder SLI). Digitale prentenboeken bleken effectief in het vergroten van de woordenschat bij een frequentie van twee keer aanbieden van deze boeken. Er was geen verschil tussen de statische en levende versie bij het boek. Alle kinderen leerden zowel expressief woorden bij, als receptief. Kinderen zonder SLI scoorden over het algemeen hoger en leerden meer woorden bij dan de kinderen met SLI. Echter het leerrendement van de kinderen was voor beide groepen gelijk. Dit maakt het argument sterker dat digitaal voorlezen thuis of in de klas, naast het interactief samen een boek lezen een belangrijk onderdeel moet zijn voor de aanloop naar het leren lezen. Zelfs bij een geringe frequentie van twee keer zelfstandig lezen van een digitaal prentenboek, hebben kinderen met en zonder SLI een toename in hun woordenschat. Verder onderzoek lijkt interessant naar de specifieke groep met SLI; interessant lijkt te weten hoe deze groep mogelijk een inhaalslag kan maken en wat voorspellende waarden zijn om tot leren van woorden te komen.Show less