Gottfried et al. (2007) stellen dat de intrinsieke motivatie voor rekenen, in vergelijking met andere schoolvakken, gedurende de schoolperiode het meest daalt. Het is interessant om te achterhalen...Show moreGottfried et al. (2007) stellen dat de intrinsieke motivatie voor rekenen, in vergelijking met andere schoolvakken, gedurende de schoolperiode het meest daalt. Het is interessant om te achterhalen welke variabelen samenhangen met de intrinsieke rekenmotivatie om inzicht te krijgen in deze ontwikkeling en deze mogelijk zelfs te kunnen vermijden. In dit onderzoek zijn de volgende drie variabelen die mogelijk samenhangen met de intrinsieke rekenmotivatie centraal gesteld: autonomie, leeftijd en sekse. Om antwoord te kunnen geven op de vraag in hoeverre de variabelen autonomie, leeftijd en sekse samenhangen met intrinsieke rekenmotivatie zijn online vragenlijsten afgenomen bij leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van twee Leidse basisscholen (N = 41). De leerlingen hebben stellingen beantwoord waarmee de intrinsieke motivatie voor een bepaald vak gemeten kan worden, in dit geval: rekenen. De vragenlijst bestaat uit verschillende subschalen, waaronder autonomie. Uit de resultaten is gebleken dat de variabele autonomie significant positief samenhangt met de intrinsieke rekenmotivatie. Verder bleek de variabele leeftijd niet significant samen te hangen met de intrinsieke rekenmotivatie. Tot slot zijn er met betrekking tot de samenhang tussen leeftijd en intrinsieke rekenmotivatie geen significante sekseverschillen waargenomen. Van de drie centraal gestelde variabelen bleek dus enkel het ervaren van autonomie positief bij te dragen aan de intrinsieke rekenmotivatie van de onderzochte populatie.Show less
Binnen het huidige onderwijs wordt er steeds meer gefocust op autonomie, een basisbehoefte van de zelfdeterminatietheorie om de intrinsieke motivatie van leerlingen te kunnen verhogen (Ryan &...Show moreBinnen het huidige onderwijs wordt er steeds meer gefocust op autonomie, een basisbehoefte van de zelfdeterminatietheorie om de intrinsieke motivatie van leerlingen te kunnen verhogen (Ryan & Deci, 1985). Rekenen blijkt het vak te zijn waarbij deze intrinsieke motivatie het meest daalt gedurende de schoolperiode (Larkin & Jorgensen, 2016; Gottfried et al., 2007). Het is dan ook relevant om te onderzoeken of intrinsieke rekenmotivatie van basisschoolleerlingen samenhangt met de variabele autonomie. Ook van de variabelen leeftijd en sekse is de samenhang met intrinsieke motivatie onderzocht. Het onderzoek is bij leerlingen van groep 6, 7 en 8 (N = 41) van twee Leidse basisscholen afgenomen middels een online vragenlijst in Qualtrics. Deze vragenlijst betreft de door Meijer et al. (2008) aangepaste Nederlandse versie van de Intrinsic Motivation Inventory (IMI). De vragenlijst meet de motivatie van leerlingen met betrekking tot een specifiek schoolvak zoals rekenen. De IMI vragenlijst stelt vragen over verschillende subschalen, waaronder autonomie. De resultaten van het onderzoek tonen dat autonomie significant positief samenhangt met intrinsieke rekenmotivatie. Verder tonen de resultaten dat de leeftijd een niet-significante negatieve samenhang heeft met betrekking tot intrinsieke rekenmotivatie. Daarnaast tonen de resultaten dat voor zowel jongens als meisjes de samenhang tussen leeftijd in jaren en maanden en intrinsieke rekenmotivatie niet significant blijkt. In dit onderzoek is dus een significante positieve samenhang gevonden tussen de variabele autonomie en intrinsieke rekenmotivatie van leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van de twee Leidse scholen.Show less
Motivation within the educational system has been a subject with a wide range of attention for many years. Still, there are no clear guidelines teachers can use to contribute to the intrinsic...Show moreMotivation within the educational system has been a subject with a wide range of attention for many years. Still, there are no clear guidelines teachers can use to contribute to the intrinsic motivation of their students. The goal of this literature review was to provide concrete guidelines that teachers can use to contribute to the intrinsic motivation of their primary school students. This was done firstly by identifying concrete actions that teachers can use to contribute to the intrinsic motivation of their students, according to the selfdetermination theory. Secondly literature research focused on how big the effect sizes matching with these concrete actions were. A systematic search yielded five studies that were eligible. However there were studies included in the study that had a different student population than primary school students, which were highschool- and university students. The results indicated that there were no huge differences in the outcomes of the studies with different student populations. Results of the concrete actions teachers can use to contribute to their students' intrinsic motivation can be categorised by the basic needs of the selfdetermination theory. When it comes to autonomy, this research indicates that teachers should give their students valuable choices during their learning process. The bond or relationship can be improved by showing affection, respect and by being understanding. The research also indicates that teachers should try to match teaching with the personal interest of the students. When it comes to competence, research indicates that teachers should offer activities to their students that match their current competence. Communication, expectations and positive feedback are also key, when it comes to competence, according to the literature research.Show less