A history of seventeenth century fencing in the Dutch Republic. In this paper the fencing techniques and fencers of the seventeenth century are being discussed. Fencing manuals form this period...Show moreA history of seventeenth century fencing in the Dutch Republic. In this paper the fencing techniques and fencers of the seventeenth century are being discussed. Fencing manuals form this period often depict fencer running each other through with their rapiers. Furthermore, the way in which seventeenth century fencing master fencing seems to indicate that they are thinking of actual fights to the death. This begs the question of how seventeenth century fencing must be categorised. Was this a sport, a martial art or something entirely different all together? To answer this question this paper looks at the background of students that studied fencing at the Leiden fencing school, the reasons for people in the early modern age to carry swords. After this the fencing manuals of two fencing masters that taught and lived in Leiden are analysed to see what they deemed to be the use of fencing. Overall it can be concluded that the seventeenth century form of fencing could be used as a means for self-defence. Learning how to fence was also an essential part of a gentlemen’s education and a status symbol students perused eagerly.Show less
Deze scriptie gaat over het leven van Europese soldaten in de zeventiende en achttiende eeuw. Er werd in deze scriptie voornamelijk gekeken naar de mentaliteit van soldaten en welke invloed...Show moreDeze scriptie gaat over het leven van Europese soldaten in de zeventiende en achttiende eeuw. Er werd in deze scriptie voornamelijk gekeken naar de mentaliteit van soldaten en welke invloed maatschappelijke ontwikkelen hierop hadden.Show less
De zeventiende eeuwse cartografen lieten hun kunde blijken door middel van hun decoraties op zeekaarten. Deze decoraties waren grofweg in een aantal categorieën te onderscheiden: schepen,...Show moreDe zeventiende eeuwse cartografen lieten hun kunde blijken door middel van hun decoraties op zeekaarten. Deze decoraties waren grofweg in een aantal categorieën te onderscheiden: schepen, zeemonsters, etnische en overige illustraties. Middels een steekproef van kaarten uit de Universiteitsbibliotheek Leiden is gekeken in hoeverre verschillen zich ontwikkelden tussen illustraties op kaarten van het Atlantisch en kaarten van het Aziatisch gebied.Show less
Het Nederlandse hofje van liefdadigheid komt voor in een variëteit aan verschijningsvormen. In dit onderzoek wordt toegespitst op de architectuur van drie hofjes daterend uit de zeventiende tot...Show moreHet Nederlandse hofje van liefdadigheid komt voor in een variëteit aan verschijningsvormen. In dit onderzoek wordt toegespitst op de architectuur van drie hofjes daterend uit de zeventiende tot begin achttiende eeuw. Dit zijn het Frans Loenenhofje in Haarlem, het Eva van Hoogeveenshofje in Leiden en het Van Brants Rus Hofje in Amsterdam. Bij elk hofje wordt afgevraagd in hoeverre de invloed van stichters en architecten heeft geleid tot een verscheidenheid in de architectuur van liefdadigheidshofjes in de zeventiende tot het begin van de achttiende eeuw.Show less
In dit onderzoek staat de diplomatieke geschenkencultuur van de Nederlandse Republiek in de zeventiende eeuw centraal. Onderzocht is op welke manier de Republiek zich conformeerde aan de...Show moreIn dit onderzoek staat de diplomatieke geschenkencultuur van de Nederlandse Republiek in de zeventiende eeuw centraal. Onderzocht is op welke manier de Republiek zich conformeerde aan de internationale gemeenschappelijke tradities van het uitwisselen van diplomatieke geschenken.Show less
Bachelor thesis | Nederlandse taal en cultuur (BA)
closed access
Deze scriptie gaat over nominale (Lieve man, Waarde moeder etc.) en pronominale (Gij, UE etc.) aanspreekvormen in zeventiende- en achttiende-eeuwse persoonlijke brieven. De vraag of en hoe de...Show moreDeze scriptie gaat over nominale (Lieve man, Waarde moeder etc.) en pronominale (Gij, UE etc.) aanspreekvormen in zeventiende- en achttiende-eeuwse persoonlijke brieven. De vraag of en hoe de relatie tussen zender en ontvanger het gebruik van aanspreekvormen beïnvloedt, staat centraal. Aan de hand van informatie over aanspreekvormen in 55 persoonlijke brieven uit de zeventiende en de achttiende eeuw en de beleefdheidstheorie van Brown en Levinson (1978), wordt deze vraag beantwoord. Het blijkt dat de relatie tussen zender en ontvanger het gebruik van aanspreekvormen inderdaad beïnvloedt.Show less
Rond 1600 groeide de welvaart in de Hollandse steden snel en de vraag naar luxeartikelen, zoals schilderijen, steeg tot ongekende hoogte. Dankzij deze vraag kwam er ruimte voor een, in de Hollandse...Show moreRond 1600 groeide de welvaart in de Hollandse steden snel en de vraag naar luxeartikelen, zoals schilderijen, steeg tot ongekende hoogte. Dankzij deze vraag kwam er ruimte voor een, in de Hollandse steden, nieuw beroep: de kunsthandelaar. In het onderzoek naar de kunsthandel in de Noordelijke Nederlanden hebben tot dusverre vooral steden als Haarlem en Amsterdam centraal gestaan, maar ook in Rotterdam bestond er in de zeventiende eeuw een levendige markt voor schilderijen. De vele immigranten die aan het einde van de zestiende eeuw vanuit de Zuidelijke Nederlanden naar de Hollandse steden trokken hebben een belangrijke rol gespeeld voor de ontwikkeling van de kunstmarkt (zo bestond daar al langer een vrije markt voor kunst) en hun invloed blijft dan ook nog lang merkbaar. Het schilderijenaanbod in Rotterdam was zeer divers (goedkoop, anoniem dozijnwerk, maar ook duurdere schilderijen van bekende Hollandse meesters) en er bestonden verschillende verkoopkanalen om de schilderijen aan de man te brengen.Show less