In deze scriptie worden de reacties in de christelijke media op het rapport Voltooid Leven,over hulp bij zelfdoding aan mensen die hun leven voltooid achten (d.d. 4 februari 2016) geanalyseerd. Het...Show moreIn deze scriptie worden de reacties in de christelijke media op het rapport Voltooid Leven,over hulp bij zelfdoding aan mensen die hun leven voltooid achten (d.d. 4 februari 2016) geanalyseerd. Het rapport is vanuit een medisch-juridisch perspectief geschreven. Wat echter ontbreekt in het rapport is een religieus-ethisch perspectief. Het lijkt alsof religie geen rol speelt. Bepaalde belangrijke begrippen spelen naast het begrip ‘voltooid leven’ in het maatschappelijk debat een hoofdrol. Door in te gaan op het werk van twee auteurs, die in relatie tot het thema van belang zijn, heb ik deze begrippen verder verdiept. Uit mijn onderzoek naar de reacties in de christelijke media op het rapport Voltooid Leven, gedurende de periode februari 2016 - februari 2018, komt naar voren dat het religieus-ethisch perspectief onmiskenbaar een relevante rol speelt.Show less
In deze scriptie wordt de reactie op de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo (d.d. 7 januari 2015) geanalyseerd aan de hand van enkele godsdienstwetenschappelijke en sociaalpsychologische...Show moreIn deze scriptie wordt de reactie op de aanslag op het hoofdkantoor van Charlie Hebdo (d.d. 7 januari 2015) geanalyseerd aan de hand van enkele godsdienstwetenschappelijke en sociaalpsychologische theorieën. De massale reacties in de vorm van de wijdverspreide leus “Je suis Charlie” en de massademonstraties die door Frankrijk werden gehouden impliceren dat deze gebeurtenis als zeer heftig werd ervaren. Welke rol speelt het Franse wereldbeeld in de betekenistoekenning van de aanslag en in hoeverre verschilt dit wereldbeeld kwalitatief van een religieus wereldbeeld, in overweging nemend welke emoties hiermee gepaard gaan? De verschillende theorieën wekken tezamen de suggestie dat een seculier en een religieus wereldbeeld in functie weinig verschillen; zij fungeren beiden als angstbuffer. “Je suis Charlie” kan hierbij als sacraal symbool geïnterpreteerd worden en de massademonstraties als collectief ritueel.Show less