Een kritische bespreking van de gemaakte keuzes tijdens het onderzoeksproces betreffende een onderzoek naar het dynamisch assessmentrapport van het Feuerstein Centrum Nederland. Gemaakte stappen...Show moreEen kritische bespreking van de gemaakte keuzes tijdens het onderzoeksproces betreffende een onderzoek naar het dynamisch assessmentrapport van het Feuerstein Centrum Nederland. Gemaakte stappen gedurende alle fasen van het onderzoek worden behandeld en hun invloed wordt gerelateerd aan de uiteindelijke betrouwbaarheid van de resultaten.Show less
Dit onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek, gericht op het geven van een afgewogen advies met betrekking tot het dynamisch assessmentverslag binnen het...Show moreDit onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek, gericht op het geven van een afgewogen advies met betrekking tot het dynamisch assessmentverslag binnen het Feuerstein Centrum Nederland. Het literatuuronderzoek had als doel om de vraag te beantwoorden welke informatie uit dynamisch assessment waardevol is voor de behandeling van cognitieve vaardigheden en leerpotentieel. Deze waardevolle elementen zijn uiteengezet en gelinkt aan de Feuerstein methode. Het kwalitatieve onderzoek was gericht op het Feuerstein Centrum Nederland en is uitgevoerd om in kaart te brengen welke informatie uit het Learning Potential Assessment Device-verslag de behandelaren van dit centrum nodig achten voor de inrichting van hun behandeling. Deze data zijn verkregen door middel van semigestructureerde interviews met vijf behandelaren van het centrum en een hieruit volgende thematische analyse. Tot slot zijn de bevindingen uit de thematische analyse gekoppeld aan de gevonden literatuur. Uit de resultaten bleek dat het LPAD-verslag de informatie bevat die de behandelaren nodig hebben voor de inrichting van hun behandeling. De conclusies, aanbevelingen en algemene gedragsobservaties uit het verslag werden voornamelijk gebruikt. Daarnaast speelde tijdsgebrek, een hoge werkdruk en de mate van kennis mee in het wel of niet lezen van het LPAD-verslag en gaven veel behandelaren aan mondelinge overdracht door de assessor een efficiënte werkwijze te vinden. Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen opgesteld.Show less
Dit onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek, gericht op het geven van een afgewogen advies met betrekking tot het dynamisch assessmentverslag binnen het...Show moreDit onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek, gericht op het geven van een afgewogen advies met betrekking tot het dynamisch assessmentverslag binnen het Feuerstein Centrum Nederland. Het literatuuronderzoek had als doel om de vraag te beantwoorden welke informatie uit dynamisch assessment waardevol is voor de behandeling van cognitieve vaardigheden en leerpotentieel. Deze waardevolle elementen zijn uiteengezet en gelinkt aan de Feuerstein methode. Het kwalitatieve onderzoek was gericht op het Feuerstein Centrum Nederland en is uitgevoerd om in kaart te brengen welke informatie uit het Learning Potential Assessment Device-verslag de behandelaren van dit centrum nodig achten voor de inrichting van hun behandeling. Deze data zijn verkregen door middel van semigestructureerde interviews met vijf behandelaren van het centrum en een hieruit volgende thematische analyse. Tot slot zijn de bevindingen uit de thematische analyse gekoppeld aan de gevonden literatuur. Uit de resultaten bleek dat het LPAD-verslag de informatie bevat die de behandelaren nodig hebben voor de inrichting van hun behandeling. De conclusies, aanbevelingen en algemene gedragsobservaties uit het verslag werden voornamelijk gebruikt. Daarnaast speelde tijdsgebrek, een hoge werkdruk en de mate van kennis mee in het wel of niet lezen van het LPAD-verslag en gaven veel behandelaren aan mondelinge overdracht door de assessor een efficiënte werkwijze te vinden. Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen opgesteld.Show less
Dit onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek, gericht op het geven van een afgewogen advies met betrekking tot het dynamisch assessmentverslag binnen het...Show moreDit onderzoek bestaat uit een literatuuronderzoek en een kwalitatief onderzoek, gericht op het geven van een afgewogen advies met betrekking tot het dynamisch assessmentverslag binnen het Feuerstein Centrum Nederland. Het literatuuronderzoek had als doel om de vraag te beantwoorden welke informatie uit dynamisch assessment waardevol is voor de behandeling van cognitieve vaardigheden en leerpotentieel. Deze waardevolle elementen zijn uiteengezet en gelinkt aan de Feuerstein methode. Het kwalitatieve onderzoek was gericht op het Feuerstein Centrum Nederland en is uitgevoerd om in kaart te brengen welke informatie uit het Learning Potential Assessment Device-verslag de behandelaren van dit centrum nodig achten voor de inrichting van hun behandeling. Deze data zijn verkregen door middel van semigestructureerde interviews met vijf behandelaren van het centrum en een hieruit volgende thematische analyse. Tot slot zijn de bevindingen uit de thematische analyse gekoppeld aan de gevonden literatuur. Uit de resultaten bleek dat het LPAD-verslag de informatie bevat die de behandelaren nodig hebben voor de inrichting van hun behandeling. De conclusies, aanbevelingen en algemene gedragsobservaties uit het verslag werden voornamelijk gebruikt. Daarnaast speelde tijdsgebrek, een hoge werkdruk en de mate van kennis mee in het wel of niet lezen van het LPAD-verslag en gaven veel behandelaren aan mondelinge overdracht door de assessor een efficiënte werkwijze te vinden. Op basis van de resultaten zijn aanbevelingen opgesteld.Show less
Het Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer-...Show moreHet Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer- en denkstrategieën vanuit de theorie van Reuven Feuerstein. Bij aanvang van de behandeling met deze methode wordt er een dynamische toets afgenomen, waarbij er een analyse wordt gemaakt van de verschillende cognitieve functies van de cliënt. Tijdens de behandeling wordt er getracht de onderontwikkelde cognitieve functies te ontwikkelen door middel van interactie met een tussenpersoon. Deze rol wordt bij de behandeling vervuld door een zogeheten mediator, die als bemiddelaar tussen de wereld en het kind staat en helpt om betekenis te geven aan alle indrukken en prikkels vanuit de omgeving van de cliënt. Deze mediator doet verschillende soorten oefeningen met de cliënt en focust hierbij voornamelijk op het denkproces in plaats van op de uitkomsten van de oefening. De mediatoren werken vanuit de gedachte dat elk kind effectief kan 'leren leren' door middel van de juiste begeleiding. Het centrum wil met de Feuerstein methode zo veel mogelijk kinderen en jongvolwassenen helpen met achterstanden en leerproblematiek. Om dit te realiseren zou het gunstig zijn als scholen en ouders op de hoogte zijn van de methode en de effectiviteit hiervan, zodat de methode meer bekendheid krijgt. In huidig onderzoek is getracht om de door leerkrachten waargenomen effectiviteit van de methode te onderzoeken. Daarnaast is er onderzocht hoe de methode beter overgedragen kan worden naar de leersituatie in de klas (transfer). Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre zien leerkrachten effecten op het leergedrag van de kinderen die met de Feuerstein methode behandeld worden in de klas en hoe kunnen volgens de leerkrachten de mediatoren transfer - van wat geleerd is tijdens de behandeling - naar de klas bevorderen?” Om tot beantwoording van de onderzoeksvraag te komen is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Deze bestond uit een literatuuronderzoek en semigestructureerde interviews. In totaal zijn er vier participanten geïnterviewd; twee leerkrachten en twee mediatoren. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat voor een goede transfer er zo veel mogelijk overeenkomsten gecreëerd moeten worden tussen de leersituatie en de situatie waarin het geleerde toegepast moet worden. Daarnaast is het hebben van een growth mindset bij zowel leerkrachten als leerlingen bevorderlijk voor de leerprestaties van leerlingen. Uit de interviews is gebleken dat alle participanten een goed contact tussen het Feuerstein centrum en de leerkracht belangrijk achten, maar sommigen hierin tekorten hebben ervaren. Aan de hand van de literatuur en de interviews zijn de volgende adviezen opgesteld voor het Feuerstein centrum: (1) verbeteren van het contact tussen het centrum en de leerkracht (2) de leerkracht informeren over de behandeling met de Feuerstein methode en (3) concrete tips aanreiken aan de leerkrachten. Uit dit onderzoek blijkt dat goede communicatie tussen het centrum en de leeromgeving belangrijk is. Wanneer zowel de mediatoren als de leerkrachten voldoende op de hoogte zijn van de doelen van de cliënt, kunnen zij efficiënter aan dit gezamenlijke doel werken. Door het informeren van de leerkracht en het aanbieden van praktische tips kan het centrum de leerkracht ondersteunen om de contexten beter op elkaar te laten aansluiten, wat de transfer bevorderd. Een limitatie aan dit onderzoek is dat er slechts vier participanten hebben deelgenomen aan het onderzoek. Een advies voor vervolgonderzoek zou zijn om dit onderzoek op een grotere schaal uit te voeren. Met een grotere steekproef kan er meer duidelijkheid ontstaan over de visie van leerkrachten en mediatoren omtrent de methode.Show less
De Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische...Show moreDe Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische wetenschap overbruggen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld wat de kern is van de Feuersteinmethode en welke koppeling er is met de hedendaagse pedagogische wetenschap. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd en een paneldiscussie gevoerd met de begeleiders van het Feuerstein Centrum om deze vraag te beantwoorden. Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat er koppelingen zijn tussen mediatiecriteria en pedagogische theorieën. De paneldiscussie heeft aangetoond welke mediatiecriteria van de Feuersteinmethode de kern vormen volgens de begeleiders. Vervolgens zijn de resultaten van het literatuuronderzoek en de paneldiscussie met elkaar vergeleken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat drie pedagogische theorieën de kern vormen van de Feuersteinmethode: zelfdeterminatietheorie, executieve functies en zone van naaste ontwikkeling. Op basis hiervan worden drie adviezen gegeven. Ten eerste wordt een aanbeveling gedaan over de huidige handelswijze van de mediatoren. Ten tweede wordt een aanbeveling gedaan hoe de Feuersteinmethode aangevuld kan worden. Als laatste wordt een aanbeveling gedaan hoe met externen gecommuniceerd kan worden over de inhoud van de Feuersteinmethode op basis van de gevonden pedagogische theorieën.Show less
De Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische...Show moreDe Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische wetenschap overbruggen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld wat de kern is van de Feuersteinmethode en welke koppeling er is met de hedendaagse pedagogische wetenschap. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd en een paneldiscussie gevoerd met de begeleiders van het Feuerstein Centrum om deze vraag te beantwoorden. Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat er koppelingen zijn tussen mediatiecriteria en pedagogische theorieën. De paneldiscussie heeft aangetoond welke mediatiecriteria van de Feuersteinmethode de kern vormen volgens de begeleiders. Vervolgens zijn de resultaten van het literatuuronderzoek en de paneldiscussie met elkaar vergeleken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat drie pedagogische theorieën de kern vormen van de Feuersteinmethode: zelfdeterminatietheorie, executieve functies en zone van naaste ontwikkeling. Op basis hiervan worden drie adviezen gegeven. Ten eerste wordt een aanbeveling gedaan over de huidige handelswijze van de mediatoren. Ten tweede wordt een aanbeveling gedaan hoe de Feuersteinmethode aangevuld kan worden. Als laatste wordt een aanbeveling gedaan hoe met externen gecommuniceerd kan worden over de inhoud van de Feuersteinmethode op basis van de gevonden pedagogische theorieën.Show less
Het Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer-...Show moreHet Feuerstein Centrum Nederland houdt zich bezig met de behandeling en begeleiding van mensen met leerproblemen en/of ontwikkelingsstoornissen. De methode is gericht op het ontwikkelen van leer- en denkstrategieën vanuit de theorie van Reuven Feuerstein. Bij aanvang van de behandeling met deze methode wordt er een dynamische toets afgenomen, waarbij er een analyse wordt gemaakt van de verschillende cognitieve functies van de cliënt. Tijdens de behandeling wordt er getracht de onderontwikkelde cognitieve functies te ontwikkelen door middel van interactie met een tussenpersoon. Deze rol wordt bij de behandeling vervuld door een zogeheten mediator, die als bemiddelaar tussen de wereld en het kind staat en helpt om betekenis te geven aan alle indrukken en prikkels vanuit de omgeving van de cliënt. Deze mediator doet verschillende soorten oefeningen met de cliënt en focust hierbij voornamelijk op het denkproces in plaats van op de uitkomsten van de oefening. De mediatoren werken vanuit de gedachte dat elk kind effectief kan 'leren leren' door middel van de juiste begeleiding. Het centrum wil met de Feuerstein methode zo veel mogelijk kinderen en jongvolwassenen helpen met achterstanden en leerproblematiek. Om dit te realiseren zou het gunstig zijn als scholen en ouders op de hoogte zijn van de methode en de effectiviteit hiervan, zodat de methode meer bekendheid krijgt. In huidig onderzoek is getracht om de door leerkrachten waargenomen effectiviteit van de methode te onderzoeken. Daarnaast is er onderzocht hoe de methode beter overgedragen kan worden naar de leersituatie in de klas (transfer). Hiervoor is de volgende onderzoeksvraag opgesteld: “In hoeverre zien leerkrachten effecten op het leergedrag van de kinderen die met de Feuerstein methode behandeld worden in de klas en hoe kunnen volgens de leerkrachten de mediatoren transfer - van wat geleerd is tijdens de behandeling - naar de klas bevorderen?” Om tot beantwoording van de onderzoeksvraag te komen is er een kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Deze bestond uit een literatuuronderzoek en semigestructureerde interviews. In totaal zijn er vier participanten geïnterviewd; twee leerkrachten en twee mediatoren. Uit het literatuuronderzoek is gebleken dat voor een goede transfer er zo veel mogelijk overeenkomsten gecreëerd moeten worden tussen de leersituatie en de situatie waarin het geleerde toegepast moet worden. Daarnaast is het hebben van een growth mindset bij zowel leerkrachten als leerlingen bevorderlijk voor de leerprestaties van leerlingen. 3 Uit de interviews is gebleken dat alle participanten een goed contact tussen het Feuerstein centrum en de leerkracht belangrijk achten, maar sommigen hierin tekorten hebben ervaren. Aan de hand van de literatuur en de interviews zijn de volgende adviezen opgesteld voor het Feuerstein centrum: (1) verbeteren van het contact tussen het centrum en de leerkracht (2) de leerkracht informeren over de behandeling met de Feuerstein methode en (3) concrete tips aanreiken aan de leerkrachten. Uit dit onderzoek blijkt dat goede communicatie tussen het centrum en de leeromgeving belangrijk is. Wanneer zowel de mediatoren als de leerkrachten voldoende op de hoogte zijn van de doelen van de cliënt, kunnen zij efficiënter aan dit gezamenlijke doel werken. Door het informeren van de leerkracht en het aanbieden van praktische tips kan het centrum de leerkracht ondersteunen om de contexten beter op elkaar te laten aansluiten, wat de transfer bevorderd. Een limitatie aan dit onderzoek is dat er slechts vier participanten hebben deelgenomen aan het onderzoek. Een advies voor vervolgonderzoek zou zijn om dit onderzoek op een grotere schaal uit te voeren. Met een grotere steekproef kan er meer duidelijkheid ontstaan over de visie van leerkrachten en mediatoren omtrent de methode.Show less
De Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische...Show moreDe Feuersteinmethode is geruime tijd geleden ontwikkeld en daarna niet verder doorontwikkeld. Het Feuerstein Centrum Nederland wil de discrepantie tussen deze methode en de hedendaagse pedagogische wetenschap overbruggen. In dit onderzoek wordt de vraag gesteld wat de kern is van de Feuersteinmethode en welke koppeling er is met de hedendaagse pedagogische wetenschap. Er is een literatuuronderzoek uitgevoerd en een paneldiscussie gevoerd met de begeleiders van het Feuerstein Centrum om deze vraag te beantwoorden. Het literatuuronderzoek heeft uitgewezen dat er koppelingen zijn tussen mediatiecriteria en pedagogische theorieën. De paneldiscussie heeft aangetoond welke mediatiecriteria van de Feuersteinmethode de kern vormen volgens de begeleiders. Vervolgens zijn de resultaten van het literatuuronderzoek en de paneldiscussie met elkaar vergeleken. Hieruit kan geconcludeerd worden dat drie pedagogische theorieën de kern vormen van de Feuersteinmethode: zelfdeterminatietheorie, executieve functies en zone van naaste ontwikkeling. Op basis hiervan worden drie adviezen gegeven. Ten eerste wordt een aanbeveling gedaan over de huidige handelswijze van de mediatoren. Ten tweede wordt een aanbeveling gedaan hoe de Feuersteinmethode aangevuld kan worden. Als laatste wordt een aanbeveling gedaan hoe met externen gecommuniceerd kan worden over de inhoud van de Feuersteinmethode op basis van de gevonden pedagogische theorieën.Show less