De invloed van experts op het coronabeleid staat in dit onderzoek centraal. In Nederland is de invloed van het OMT op het beleid van de regering uitgebreid gediscussieerd. Dit adviesorgaan bestond...Show moreDe invloed van experts op het coronabeleid staat in dit onderzoek centraal. In Nederland is de invloed van het OMT op het beleid van de regering uitgebreid gediscussieerd. Dit adviesorgaan bestond gedurende de pandemie uit medische analisten. Het doel van het onderzoek is om de invloed van de personele samenstelling van een adviesorgaan te achterhalen. Hierin wordt onderscheid gemaakt tussen een monodisciplinair adviesorgaan en een multidisciplinair adviesorgaan. Aan de hand van een documentstudie naar de staten Nederland, België, Frankrijk en Spanje blijken dergelijke verschillen van invloed te zijn op politiek beleid. De personele samenstelling van een adviesorgaan heeft zowel politieke als maatschappelijke implicaties.Show less
Vanuit de academische literatuur bestaat de erkenning dat instituties invloed hebben op de Corporate Social Responsibility (CSR) van bedrijven. Een industriële sector die binnen de literatuur...Show moreVanuit de academische literatuur bestaat de erkenning dat instituties invloed hebben op de Corporate Social Responsibility (CSR) van bedrijven. Een industriële sector die binnen de literatuur onderbelicht wordt, is de auto-industrie. Deze industrie vormt een interessant punt van onderzoek, gezien het een broeikas intensieve sector is en het daardoor baat heeft bij CSR. De verschillende theoretische stromingen binnen de literatuur van CSR kunnen afzonderlijk geen verklaring bieden voor het feit dat het Duitse BMW beter presteert op het vlak van CSR dan het Amerikaanse Ford. Een combinatie van de belangrijke elementen uit de theorie kan dit wel. Met behulp van een vergelijkende casestudie toont dit onderzoek aan dat binnen de economieën van Duitsland en de Verenigde Staten (VS) de nationaal-institutionele variabelen corporatisme, nationale wetgeving en maatschappelijke druk effect hebben op de CSR-prestaties van bedrijven. Specifieke wetgeving op het vlak van CSR en milieu is hierbinnen de meest invloedrijke variabele. Verder onderzoek kan de interpretatie van deze bevinding versterken.Show less
Deze scriptie onderzoekt de invloed van stedelijke klimaatnetwerken en intergemeentelijke samenwerking op het lokaal klimaatbeleid van twee Nederlandse gemeenten die klimaatactie willen nemen.
Deze scriptie brengt aan de hand van een op Q-methodologie geïnspireerde kwalitatieve onderzoeksmethode de rolopvatting van medewerkers van Nederlandse rijksinspecties in kaart. Het vormt inzicht...Show moreDeze scriptie brengt aan de hand van een op Q-methodologie geïnspireerde kwalitatieve onderzoeksmethode de rolopvatting van medewerkers van Nederlandse rijksinspecties in kaart. Het vormt inzicht in de factoren die van invloed zijn op de rolopvatting van deze ambtenaren en schetst een gedetailleerd beeld van de relatie tussen rijksinspecties en ministeries.Show less
De rechter wordt niet alleen landelijk, maar ook lokaal regelmatig betrokken bij natuurzaken, ingeschakeld door milieuorganisaties. Wat verklaart de Nederlandse juridisering van natuurregelgeving?...Show moreDe rechter wordt niet alleen landelijk, maar ook lokaal regelmatig betrokken bij natuurzaken, ingeschakeld door milieuorganisaties. Wat verklaart de Nederlandse juridisering van natuurregelgeving? Deze vraag tracht dit onderzoek te beantwoorden middels Causal Process Tracing van een single casestudy, gebruikmakend van documentanalyse en interviews. Er wordt bekeken of en met welke afwegingen ten eerste het implementation gap plaatsvindt en ten tweede een belangengroep juridische actie onderneemt. De afwegingen van de verschillende actoren in het beleidsproces zijn bovendien achterhaald met behulp van ‘multi-s’ benaderingen, zoals multi-level goverance, horizontal governance en het multi-issue perspectief. Met dit onderzoek is het onderbelichte juridische aspect gekoppeld aan onderzoek naar het implementation gap en sociale bewegingen.Show less
Dit onderzoek gaat over de factoren die de transpositie van de richtlijn asielprocedure 2007 van het EU asiel- en migratiebeleid naar het Nederlands migratiebeleid verklaren en of dit heeft geleid...Show moreDit onderzoek gaat over de factoren die de transpositie van de richtlijn asielprocedure 2007 van het EU asiel- en migratiebeleid naar het Nederlands migratiebeleid verklaren en of dit heeft geleid tot een ander soort migratiebeleid in Nederland dan de EU zou willen.Show less
In deze casestudie is onderzocht wat de rol van beleidsnetwerken zijn bij de ontwikkeling van provinciaal sportbeleid bij de provincies Gelderland en Zuid-Holland. Sport, bewegen en gezondheid zijn...Show moreIn deze casestudie is onderzocht wat de rol van beleidsnetwerken zijn bij de ontwikkeling van provinciaal sportbeleid bij de provincies Gelderland en Zuid-Holland. Sport, bewegen en gezondheid zijn thema’s die anno 2022 hoogtij vieren. Door het ontbreken van een wettelijk kader handelen provincies vanuit hun open huishouding. De colleges van de provincies sluiten hun coalitieakkoorden waarbij de inzet op het gebied van sport sterk uiteenloopt.Show less
This thesis presents a detailed analysis of the European Green Bond Standard (EU GBS) establishment between March 2019 and June 2019. Within the literature on policy failures, regulatory capture is...Show moreThis thesis presents a detailed analysis of the European Green Bond Standard (EU GBS) establishment between March 2019 and June 2019. Within the literature on policy failures, regulatory capture is seen as one of the leading causes of policymaking failure. For decades, scholars have discussed the influence of private actors on policymaking. However, the private sector's tools, especially the finance sector, exerts influence on global financial regulation are not empirically analyzed in this context. This research contributes to the literature by examining the impact of public lobbying on sustainability policy's finance sector. It does so by investigating the public lobbying success of the following mechanisms: 1) structural power, 2) technical information, 3) salience, and 4) revolving doors. The researcher examines these mechanisms by analyzing reports and consultations related to the EU GBS. This research finds that indirect regulatory capture occurred. Financial sector interests were primarily defended because of institutional arrangements and the pivotal position of finance to realize the EU GBS. The analysis shows that financial regulation, especially if it concerns sustainability, is a complicated process in which bridging the gap between the public interest and the willingness of the financial sector to cooperate is challenging. The author concludes that although the background conditions for regulatory capture were present, these are not sufficient to showcase regulatory capture in this case. Accordingly, based on a content analysis and public lobby analysis, one cannot attribute capture to the finance industry. Altogether, the conclusion will provide an answer to the question if and how the finance sector conducted regulatory capture and if this affected the policy outcome of the EU GBS in terms of sustainabilityShow less